Gå til innhold

[Løst]PS3 Blue-Ray versus Blue-Ray spiller

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet at lignende emner er lukket tidligere, men jeg mener det er aktuelt igjen. Utviklingen på stand alone-spillerne går fort, og PS3 må stadig sammenlignes nye og gode løsninger. Leste akkuratt Blue-Ray testen i Lyd og Bilde med spillere som;

- Sony BDP-S350

- Samsung BD-P2500

- Pioneer BD-LX71

Jeg ser også at det er store forskjeller på disse spesielt med hensyn til oppskalering av DVD.

Billigere spillere ligger nå på rundt 2000 og dyrere fra 4000 - 10000. Hvordan er PS3 som Blue-Ray spiller sammenlignet med disse 2 kategoriene? Har noen linker til slike tester?

Kjell Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg vet at lignende emner er lukket tidligere, men jeg mener det er aktuelt igjen. Utviklingen på stand alone-spillerne går fort, og PS3 må stadig sammenlignes nye og gode løsninger. Leste akkuratt Blue-Ray testen i Lyd og Bilde med spillere som;

- Sony BDP-S350

- Samsung BD-P2500

- Pioneer BD-LX71

Jeg ser også at det er store forskjeller på disse spesielt med hensyn til oppskalering av DVD.

Billigere spillere ligger nå på rundt 2000 og dyrere fra 4000 - 10000. Hvordan er PS3 som Blue-Ray spiller sammenlignet med disse 2 kategoriene? Har noen linker til slike tester?

Kjell Arne

Mange av spillerne der ute er rimelig like billedkvalitetsmessig på BD-matriell. Og de vil alle gi deg bakoversveis :) PS3 er en grei spiller på alle vis, men du betaler også for spillbiten om du skjønner. Den støyer noe riktignok. Forskjellen på billedkvaliteten mellom BD-spillerne på BD-matriell blir nok vanskeligere å skille med mindre du har stor TV eller bruker projektor.

Det som skiller spillerne mer er ofte DVD-oppskaleringen som du også selv sier. I tillegg er det forskjeller på hvilke lydformater de kan dekode selv eller om de må overføre det udekodet til en forsterker for dekoding der. Så ha det i bakhodet, hva slags surround receiver du har. De dyerere kan også gjerne ha 5.1/7.1 analoge utganger også evt. i tillegg til lyd ut via HDMI. Det er kjekt hvis du har eldre receiver uten HDMI-inngang.

Så se litt hvilke du behov du har for alt ekstra stæsjet. Ikke sikkert "best i test" spilleren er det beste kjøpet for deg.

Er nå på min tredje BD-spiller. Den første kjøpte jeg fordi den var en av de første på markedet. Den andre var PS3, og den kjøpte jeg bl.a. lysten på spill og muligheten for 24hz ut (som den første manglet) og fordi den var vanvittig mye kjappere i bruk.

Nå har jeg en Samsung BD-P1500 som jeg ga 1499 kroner for. Det tilbudet er nok borte, men den skulle kanskje være å få tak i for rundt 1990. Den har nok ikke vunnet så mange "best i test" tror jeg. Den er litt ribbet i forhold til dyrere spillere. Den har f.eks ikke nok analoge utganger, den dekoder heller ikke all HD-lyd. Men fordi jeg har en nyere surround receiver med HDMI og dekoding av all HD-lyd, så slapp jeg å kjøpe en dyrere BD-spiller fordi det holder med at forsterken gjør dette. Den er heller ikke noe god på oppskalering i forhold til dyrere spillere, men det løses ved at jeg har en projektor som er fantastisk på det området. Så hvorfor betale dyrt når jeg allerede har annet utstyr i signalkjeden som løser problemet. Så for meg ble denne "billig"-spilleren det beste kjøpet.

Jeg har lest en del tester i blader som kommer med ganske så merkelige konklusjoner og utsagn. F.eks i et kjent blad om en ganske dyr Denon spiller som ikke kan dekode lyd overhodet, fungerer kun som rent driv-verk i så måte, og er totalt avhengig av forsterkens lydegenskaper både for dekoding og D/A konvertering - den fikk kjempeskryt for hva den gjorde med lyden. Så... ikke les deg blind på tester. Se litt på hvilke funksjoner DU trenger.

PS3 er nok fortsatt kanskje den raskeste spilleren i bruk. Den er rimelig framtidssikker, dekoder all HD-lyd - (men du kan ikke la forsterken din gjøre dette om du skulle ha en dyr og flott en), har siste profil (BD 2.0). Og den støyer litt + koster noe mer en andre spillere rett og slett fordi du får en flott spillkonsoll på kjøpet. Hos meg var Samsung BD-P1500 også mer konevennelig enn PS3-løsningen da Samsungen fungerer som en vanlig DVD-spiller gjør slik at kona tør bruke den. PS3'n tør hun nesten ikke røre, og synes den er tungvinn. Spillnerder derimot føler seg nok godt hjemme med PS3 uansett.

Lenke til kommentar

Takk for godt og grundig svar Dr. Peedee!

Ser at PS3 kan fungere godt for meg, men tviler på det samme gjelder for kone og unger. Grensesnittet ser litt for kronglete ut.

Har sett på en Samsung BD-P2500, og den ser grei ut. Kan ihvertfall ikke forsvare den dyreste Pioneer-spilleren med basis i kvalitsforskjellene...

Ellers så har du sikkert sett den siste testen av PS3 sammenlignet med andre spillere fra Blu-ray.com:

http://www.slashgear.com/blu-ray-players-g...em-all-0425337/

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Takk for godt og grundig svar Dr. Peedee!

Ser at PS3 kan fungere godt for meg, men tviler på det samme gjelder for kone og unger. Grensesnittet ser litt for kronglete ut.

Har sett på en Samsung BD-P2500, og den ser grei ut. Kan ihvertfall ikke forsvare den dyreste Pioneer-spilleren med basis i kvalitsforskjellene...

Ellers så har du sikkert sett den siste testen av PS3 sammenlignet med andre spillere fra Blu-ray.com:

http://www.slashgear.com/blu-ray-players-g...em-all-0425337/

Takk igjen.

PS3 har også mulighet for "autostart disc" og en fin fjernkontroll

2qi1jq9.jpg

Med dette vil den jo oppføre seg som en hvilken som helst DVD/Blu-ray spiller.

Så bør ikke være så vanskelig for kone (og i allefall ikke unger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...