Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg velge ?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har lyst å kjøpe meg en speilrefleks, men sliter med å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe.

Jeg er på ingen måte noen dyktig fotograf. Jeg er journalist i en lokalavis, driver litt frilansing, og tar som regel bare bilder (med autoknappen) når det er umulig å oppdrive andre fotografer.

I det siste har jeg imidlertid blitt mer interessert i å lære meg å ta bilder, både på jobb og på fritiden. Skal jeg komme meg videre i yrket etter hvert må jeg vel lære meg å ta skikkelige bilder, siden nedskjæringer i mediebransjen etter hvert vil stille krav til multitasking.

På jobb bruker jeg en d80, som jeg trives godt med. Men det er jo ikke et ideelt pressekamera, og jeg sikler på d300.. Men det er kanskje litt overkill, i og med at jeg bare bruker auto-knappen uansett? :p Et ankepunkt i motsatt retning er jo at den optikken jeg eventuelt kjøper til en d80/d90 vil være urbrukelig hvis jeg oppgraderer til tre-sifret nikon.

Men uansett, ut i fra mine behov, hvilket nybegynnerkamera vil dere anbefale? Hvordan objektiver trenger jeg? Og hvordan blitz vil duge for en som meg? Er Canon er alternativ? Og sist men ikke minst, lønner det seg å kjøpe brukt, eller burde jeg bare trø til å kjøpe nytt, eventuelt fra asia?

Håper på opplysende svar :)

Endret av St0r0ksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er et alternativ. Hvis avisen har Nikon, er det lurt å satse på det samme. Det samme gjelder Canon. Hvis du ikke har tilgang til utstyr gjennom avisen så kan du velge hva som helst.

Sjekk noen andre tråder. Du tror kanskje ditt spørsmål er unikt. Alle hevder det. Men egentlig er det ikke det. I og med at du ikke har hverken spesielle krav (dvs du nevner robusthet uten å legge for stor vekt på det), så stille du ikke noe annerledes stilt enn en vanlig familiefotograf. I og med at du neppe kommer til å bli sendt for å ta bilder av idrett alt for ofte så kommer du til å ha samme behovet som en som tar bilder av sine kjente og kjære.

Edit: Jeg glemte å skrive at du kan bruke all optikk fra en D40/60/80/90 på en D200/300. Ja til og med på en D700, men da i en lite optimal DX-modus. Og jeg kan nesten garantere at du ikke er typen som kommer til å kjøpe fullformat. Du fremstiller ikke deg selv som fotograf, og da er nok D300 det høyeste nivået som er aktuelt for deg. Fullformat er for finsmakere, og ikke nødvendigvis det beste verktøyet til ditt bruk. Og da sitter du igjen med DX, som både finnes med to og tre sifre i modellnavnet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hei og velkommen ombord!

All optikk som funker på Nikon's tosiffrede modeller fungerer utmerket på på de tresiffrede også, faktisk passer enda flere objektiver de tresiffrede modellene.

D300 er ett flott kamera, og har pengene ikke noe å si er det bare å kjøre på, sammen med en vidvinkel eller normal vil denne funke super. Har du ambisjoner om å ta gode pressebilder er blits også ett must vil jeg påstå, og i de fleste tilfeller vil sikkert en SB-600 holde.

Det blir uansett ett spørsmål om budsjett, har man penger nok vil D300 + SB-800 + 12-24 f/4 gjøre 90% av jobben, på jobb.

Så burde man kanskje ha en 18-200 eller noe annet allround til det andre, eller dele det opp i en 16-50 f/2,8 og en 70-200 f/2,8 om du har mye grunker å svi av.

Du overlever sikkert fint med D90 + SB-600 + 12-24 f/4 også, eller mest fornuftig, kanskje en 16-50 f/2,8 bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...