snillekim Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Et annet problem særlig ambulansesjåførere gjør feil, er å blinke med fjernlysene i hytt og pine når de kjører utrykning. Det er særlig meget uheldig når billistene foran ikke kan vike til siden pga smal vei og etc. Det som ofte skjer da, er at billistene føler seg presset til å stoppe helt opp. Dette har jeg sett mange eksempler på. Angående trafikklys, så er det mest riktig å prøve å kjøre litt ut i krysset, så lenge man ikke er i fare for andre trafikkanter. Men om de bruker kun blålys og sirener, så vil nok ikke de andre i trafikken forstå helt hva som skjer. Og de tror at det bare er en billist som er fargeblind. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Et annet problem særlig ambulansesjåførere gjør feil, er å blinke med fjernlysene i hytt og pine når de kjører utrykning. Det medfører ikke riktighet min venn. Det er en sentral del av opplæringen å blinke med langlys, såfremst det ikke er mørkt ute. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Et annet problem særlig ambulansesjåførere gjør feil, er å blinke med fjernlysene i hytt og pine når de kjører utrykning. Det medfører ikke riktighet min venn. Det er en sentral del av opplæringen å blinke med langlys, såfremst det ikke er mørkt ute. De pleier ofte å blinke når det er mørkt ute og. Problemer er der billistene ikke kan slippe de forbi. Også begynner de å blinke med fjernlysene, så enkelte fort for å stoppe helt opp. Og det skjønner jeg og godt. Når man ser f.eks en ambulanse med blinkende blått bak seg, og man ikke får slippet dem forbi pga smal veg, og de begynner å blinke med fjernlysene, så vet ikke enkelte billister hva de skal gjøre. Og husk at det blått lys som gir fri vei, ikke blinking med fjernlys. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg legger meg bare til siden, evt kjøre inn en busslomme eller grøfta, firehjulinger tåler slikt Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Et annet problem særlig ambulansesjåførere gjør feil, er å blinke med fjernlysene i hytt og pine når de kjører utrykning. Det medfører ikke riktighet min venn. Det er en sentral del av opplæringen å blinke med langlys, såfremst det ikke er mørkt ute. De pleier ofte å blinke når det er mørkt ute og. Problemer er der billistene ikke kan slippe de forbi. Også begynner de å blinke med fjernlysene, så enkelte fort for å stoppe helt opp. Og det skjønner jeg og godt. Når man ser f.eks en ambulanse med blinkende blått bak seg, og man ikke får slippet dem forbi pga smal veg, og de begynner å blinke med fjernlysene, så vet ikke enkelte billister hva de skal gjøre. Og husk at det blått lys som gir fri vei, ikke blinking med fjernlys. Det er blått lys som gir fri vei ja, men enkelte ganger må langlys til for synligheten sin del. Det er galt av utrykningskjøretøy å bruke langlys i situasjoner der det kan blende en bilist. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Slikt skjer. Men du skjønner vel også at uheldige episoder oppstår når de også blinker med fjernlysene når billistene foran ikke har mulighet til å slippe dem forbi? Jeg har faktisk sett en ambulanse i mørket blinke med fjernlysene hele tiden, slik at ikke man fikk se noen annen farge enn hvitt. Det er egentlig ikke så bra. Normalt så det uansett viktigst at de blir sett så tidlig som mulig. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Jeg har sivilt utrykning-kurs, og i opplæringen er det tre tegn man aller helst skal se før man kjører forbi; 1. Tegn på at fører ser deg (bremselys) 2. Tegn på at fører er klar for å flytte seg (blinklys) 3. Kjøretøyet viker til siden Om man får blålys i speilet på steder det ikke er mulig for utrykningskjøretøyet å kjøre forbi(smale broer, dårlig sikt med mer), bør man holde farten til man får kjørt til siden på et sted det er plass. I slike tilfeller skal utrykningskjøretøyet aller helst ligge passiv et stykke bak. Blålys på, men ikke langlys eller aktiv plassering av kjøretøyet (midt i veien). Endret 11. januar 2009 av Eircag Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har sivilt utrykning-kurs, og i opplæringen er det tre tegn man aller helst skal se før man kjører forbi; 1. Tegn på at fører ser deg (bremselys) 2. Tegn på at fører er klar for å flytte seg (blinklys) 3. Kjøretøyet viker til siden Om man får blålys i speilet på steder det ikke er mulig for utrykningskjøretøyet å kjøre forbi(smale broer, dårlig sikt med mer), bør man holde farten til man får kjørt til siden på et sted det er plass. I slike tilfeller skal utrykningskjøretøyet aller helst ligge passiv et stykke bak. Blålys på, men ikke langlys eller aktiv plassering av kjøretøyet (midt i veien). Det er jeg helt enig med. Men likevel er det ikke alle ambulansesjåfører som har lært dette. Men det er også veldig vitkig for at billistene foran forteller at de har sett blålyset bak dem. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Alle bilar skulle ha montert ei lystavle i bakruta for beskjeder. Har tenkt på det fleire ganger dersom det er ein idiot bak som skulle hatt nokre velvalgte ord. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Fjernlys kan være nyttig for utrykningskjøretøy også i mørket, f.eks. langs landevei. To korte lysglimt gjør at fører foran ser de blå lysene mye tidligere. Husk at man ikke alltid kan bruke sirene, som f.eks. ved hjertepasienter. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Fjernlys kan være nyttig for utrykningskjøretøy også i mørket, f.eks. langs landevei. To korte lysglimt gjør at fører foran ser de blå lysene mye tidligere. Husk at man ikke alltid kan bruke sirene, som f.eks. ved hjertepasienter. Ingen unnskyldning at man ikke kan bruke sirene på hjertepasienter. Da får man heller nedgradere kriteriet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Fjernlys kan være nyttig for utrykningskjøretøy også i mørket, f.eks. langs landevei. To korte lysglimt gjør at fører foran ser de blå lysene mye tidligere. Husk at man ikke alltid kan bruke sirene, som f.eks. ved hjertepasienter. Så du mener at det er smart av ambulansesjåførene å blinke med fjernlysene for å stresse billistene foran der de ikke kan slippe dem forbi? Og to lysglimt? Enkelte ambulansesjåføerer blinker som gale, og man ser kun hvitt blinkende lys. Politiet pleier heldigvis å være litt flinkere med dette, men de har nok litt mer erfaring og. Kanskje bedre å holde oss mer til tråden her fremover. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Og to lysglimt? Enkelte ambulansesjåføerer blinker som gale, og man ser kun hvitt blinkende lys. Politiet pleier heldigvis å være litt flinkere med dette, men de har nok litt mer erfaring og. Ta deg en tur på E18 i Vestfoldområdet på dagtid du, så får du se en drøss med politibiler som blinker som faen med fullt-lys. Det oppstår mange artige situasjoner da, siden halvparten av E18 i vestfold har midtdeler (tenker på to-feltsveg). Opplæringen av politiet skjer også fra Stavern, så det er plenty maniacs på vegene i det området.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå