RamGuy Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Da har, etter over et halvt år endelig fiberlinja fra Nittedalsnettet funnet veien til huset! Eller det skjer neste uke da, men uansett! Da har moren og stefaren min stilt meg noe så snilt som et lite ultimatum, nemlig det at jeg ikke får under noen omstendigheter lov til å bruke min kjøre CAT7 kabel lengre, bare inne på mitt eget rom! Litt tragisk.. Ja, men dessverre sant! Da er jo alternativet trådløst eller HomePlug, og da vil jeg tro at HomePlug er det mest stabile og sikre valget? Det er jo nærmeste jeg kommer "kabel" uten å strekke noen ethernet kabel rundt i huset, mamma og Jan vil bli kvitt flest mulig ledninger Og som dere da kanskje forstår så skal det bli benyttet HomePlug til våre to tv-er i huset nå som vi får IP-TV fra Nittedalsnettet, i stua opp blir det HD-TV mens nede blir det vanlige sendinger! Og jeg innbiller meg jo det at jo mer som kjører HomePlug jo mer ustabilt og begrenset blir det? Har nå prøvekjørt HomePlug en liten stund på vår Telenor ADSL Pluss (heter noe annet nå) linje, men på grunn av ustabilitet med router og utstyr, samt at vi har en eldgammal ADSL boks fra forrige årtusen så har jeg liksom aldri helt kunne gjort meg opp noen mening om selve HomePlug-en ettersom jeg aldri helt vet om eventuelle problemer / ustabiliteter skyldes vårt eldgamle modem, det faktum at vi kjører 2x routere (DIR-655 står bak vår Telio (Sipura 2000) VoIP boks, på grunn av stefaren min nekter å sette det annerledes) eller om det er HomePlug som har skylden. Og ikke minst så vet jeg ikke om HomePlug vil da fungere dårligere når to tv-er blir koblet på strømnettet? Dette får jeg faktisk heller aldri testet fordi moren og stefaren min har bare investert i 2x HomePlug sett fra Nittedalsnettet for å få TV-ene våre opp å kjøre, ergo må jeg investere i mitt eget sett for å kunne komme meg på nett via HomePlug, eller da et trådløst nettverkskort? Erfaringene mine tilsier at trådløst ikke akkurat er optimalt, hvert fall ikke når rommet mitt fort nå kan vise seg å havne i andre enden av huset i forhold til der routeren vil stå! Men HomePlug blir kanskje også mer ustabilt og begrenset når avstandene blir større? Så da er jo det store spørsmålet, skal jeg investere i HomePlug eller trådløst? Det som er viktigst først og fremst er at det skal være 100% stabilt, spiller mye online og sånt så det er overhode ikke aktuelt med høy ping og package loss som fører til elendig spillopplevelse og disconnections! Noe ala det jeg opplevde da jeg kjørte WRT54Gv5 kombinert med WUSB54Gv4 på maskinen, da datt jeg ut fra tid til annet selv om routeren sto i rommet ved siden av! UFATTELIG IRRITERENDE! Derfor har det bygget seg opp en naturlig skepsis mot trådløst, opplever at min bærbare også detter ut fra tid til annen med sitt Intel 5100 trådløst kort kombinert med min DIR-655, så noe sånt på min nye stasjonære er bare å glemme! Det holder dessverre ikke mål! Så det blir gaming, heavy torrent nedlasting og lokal overføring det går i, gjerne litt streaming fra min stasjonære til den bærbare. Ergo så må ikke båndbredden være for snau heller, et absolutt minimum må være å kunne utnytte vår nye 25 / 25mbit nettlinje! Hvorvidt det vil gå trådløst når avstanden blir såpass stor, om det så er Wireless-N draft2.0 eller ei er jeg veldig skeptisk til altså. Også er jo da spørsmålet hvor høy båndbredde takler faktisk HomePlug, og hvor stabilt vil det være? Noen som har noen anbefalinger / innspill rundt dette? Eventuelt hvilken "HomePlug-Pakke" jeg burde anskaffe? (tenker da på den fra D-Link, eller den fra Linksys ..) Lenke til kommentar
Star Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Dersom jeg MÅTTE kjøre trådløst eller homeplug hadde jeg valgt en Draft-N løsning med router og korter fra samme produsent. Har prøvd Homeplug og erfarer at det er temmelig håpløst. Dette for fiber til 2 vanlige maskiner. Tør ikke tenke på hvordan det går om du har tenkt å koble 2 TV til... :/ Personlig hadde jeg uansett lagt opp kabel til TV og evnt. brukt trådløst på resterende maskiner. Har svært dårlig erfaringer med Homeplug som sagt Lenke til kommentar
fraber Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Kjøpte nettop to netgear XE103, tenkte det samme som deg ikke kabler og grei hastighet men det var bomskudd til de grader. Klarte og presse gjennom 4mbs på inerne nettet. Disse to saken står det jo ,maks 85mbs (teoretisk) tror jeg. Jeg leier en kjellerleilighet som jeg plugget den ene bokse i rett fra router D-Link635 så inn i et ok støpsel må ikke være en forlengelseledning med ørten ting i. OK, gikk ned og plugget den i støpselet og i lan porten på pcen, fikk konakt men virkelig dårlig, dette er bokser til 1300-1400kr eller no. Etter og ha gått i sikringskapet og sett og målt litt viser(synsing folkens:) detseg at vi har 3 fase inn i huset og eletrikeren har ikke brukt samme 380v fase med 0-punkt på nesten noe som igjen vil si at det er et skikkelig rot med hvilken ledning som går hvor, Det jeg tror er at her hos meg har boksene problemer med og komunisere over de forskjellige fasene, fant et punkt i utekjelleren og et i stuen oppe og da ble det fart på sakene gitt. Men da er jo vitsen for meg vekk, mye mur i dette huset så en trådløs router er ikke altid like bra så jeg kommer til og gå for en D-Link DAP-1353 i tillegg. Men da må jeg jo oppgradere routeren med WDA tror jeg, men kan fint kable ned der som aksess punktet skal stå så vi får se. Gi en tilbakemelding om hvor fort du klarer og presse de der boksene internt. PS jeg kommer til og gå for n-draft Endret 19. desember 2008 av fraber Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Nå skal det jo være natt og dag mellom de forskjellige HomePlug revisjonene / generasjonene om jeg har forstått det riktig fra tester, disse 85mbps enhetene tilhører vell generasjon 1 / 2, mens de på 200mbps tilhører generasjon 3 / 4.. Blant annet HW.no sin test av HomePlug viser jo at 85mbps enhetene er nærmest udugelige om de ikke er i samme rom, og de MÅ hvert fall være over samme kurs ellers så dreper du båndbredden noe voldsomt! Mens den nye generasjonen ratet til 200mbps skal visst være nærmest en revolusjon når det kommer til å kjøre over lengre distanser og over flere kurser? Tester jeg har lest av Solwise 200mbps (de vi får fra Nittedalsnettet) skal klare i flere sammenhenger å operere med 30-50mbps i praksis, selv over flere kurser over grei distanse? Solwise gir deg også en grei firmware applikasjon som lett lar deg oppdatere / flashe HomePlug enhetene slik at de kan forbedre de med tiden. Har lest så vannvittig mye rart om HomePlug, noen opplever null problemer og har 50mbps (og 50mbps er jo helt upåklagelig), andre havner fort under 10mbps og da er det jo veldig begrenset.. Det hele avhenger vell veldig av strømnettet, forstyrrelse på veien, distanse og antall kurser? Og selvsagt hvilke HomePlug enheter du har. Nå har jeg jo fått låne 2x av disse Solwise enhetene til Nittedalsnettet og kan jo da kjøre litt lokal testing fra den ene enden i huset til den andre for å se hvordan det går! Hovedsaken for at trådløst er nokså uaktuelt er jo høy ping, package loss osv.. Er jo dømt til å disconnecte fra tid til annen Lenke til kommentar
holde Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Ramguy, Hvordan gikk det med homeplug-testingen. Hvilken løsning og hvilke produkter valgte du? Tenker på det samme, men i en leilighet der det er mindre avstander og enklere kurser. Lenke til kommentar
kjempeblakk Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ramguy, Hvordan gikk det med homeplug-testingen. Hvilken løsning og hvilke produkter valgte du? Tenker på det samme, men i en leilighet der det er mindre avstander og enklere kurser. Som nevnt tidligere i tråden er det ulike standarder/versjoner ute og går her, og den 85Mbit-løsningen er ikke brukbar. Gå for 200Mbit-løsningen (HomePlugAV) så vil det fungere i de aller fleste tilfeller. Men HomePlugs er relativt sensitive for støy, så det er viktig at de plasseres så "nærme" hverandre som mulig, aller helst bør de plugges rett i kontakten (dvs. unngå bruk av strøm-padder). Bruker du likevel en padde (eller hva f... det nå egentlig heter) er det viktg å sette HomePlugen i den første kontakten! Jeg bruker selv 5 stk. HomePlugs i nettet mitt hjemme, og det går som ei kule! Bor i en vanlig leilighet (ca. 100kvm) med et relativt nytt elektrisk anlegg. Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Hei Linje med 16000/1000 er bestilt så snart er det slutt på snylting av nett. Har ein del erfaring med nett, men stort sett brukt ein kombinasjon av trådløst og veldig lange kabler. Dette fordi signalet har blitt forringa trådløst og det er utrulig irriterende med dc midt i BF. Har tenkt litt på å skaffe meg Devolo dLAN 200 AVplus Powerline Starter men lurer på om nåken kan svare på korleis dette blir satt opp med UPS. Vil det fungere slik? : Alternativ 1:Linje-ups-modem-homeplug-ups-homeplug Alternativ 2:Linje-homeplug-ups-modem-homeplug Håper på alternativ 2 med kun ein ups. Blir nemmelig lettere irritert når modem,ruter eller nettverkskort ryker pga. overspenning/lyn. Skulle og likt å visst om ein homeplug er like utsatt for overspenning. Endret 17. august 2009 av VroD01 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå