Sutekh Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ok, jeg begynner å bli litt småfrustrert over tidvis overivrig sletting av poster, og jeg skulle ønske dere ville endre modereringspraksisen på den fronten. I utgangspunktet mener jeg poster aldri bør slettes. Eneste unntak er rene spam- eller grief-poster (jeg vil helst slippe å se goatse midt i en Nikon-vs-Canon-diskusjon). Sletting av poster, selv om de teknisk sett strider mot retningslinjene, ødelegger kontinuiteten i tråder og fjerner meningen i senere svar. Hvis en post strider mot retningslinjene mtp språkbruk, overivrig bruk av store bokstaver o.l... enten rediger den uten å fjerne meningen, eller hvis det blir for mye arbeid bare si fra i tråden om at det ikke er akseptert. Hvis diskusjonen begynner å bli skarp i kantene... ikke ødelegg gode poenger og saklige innlegg bare fordi de er skarpe i tonen. Enten bare be folk om å roe ned gemyttene og følg med litt i etterkant, eller bare la det være. Det behøver ikke å være et problem at en diskusjon er opphetet så lenge partene er på noenlunde samme bølgelengde. Hvis diskusjonen glir off topic... se det an. Det her er et diskusjonsforum, og diskusjoner vandrer mellom temaer. Noen ganger kan diskusjonen i en tråd være interessant for flere brukere selv om den er langt unna det opprinnelige temaet, og det å ødelegge interessante diskusjoner bare for å opprettholde reglene skader bare forumet. Hvis dere på død og liv må holde tråder on-topic, så gjør det ved å splitte ut off-topic diskusjoner i en annen tråd. Igjen, hvis det blir for mye arbeid så er det ærlig talt bedre å ikke moderere i det hele tatt. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Nå var denne tråden først og fremst tiltenkt foto-moddisene, så det hadde vært fint om det ble lagt igjen en redirect i det minste. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg må si meg enig der. Så lenge innholdet ikke er ærekrenkende, spamming eller trollete; så kan de fortsatt stå der. Men gi gjerne posteren minus poeng i margen og advarsler. Når det gjelder STORE bokstaver, så bør vel poster få en mulighet til å rydde opp selv. Tom Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Enig! Liker ikke når det plutselig mangler noe i en morsom/enteresang post jeg leser Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvis innlegg forsvinner fra en tråd har moderator som oftest hjemmel i retningslinjene for og fjerne innlegget. Innlegget kan stride med følgende punkter i retningslinjene (undertegnedes erfaring er at disse punkter oftest blir benyttet): #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. #2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel. #4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder. Feil forekommer. Som oftest gjør moderatorene en god jobb. Personlig synes jeg ofte moderatorene kan være for snille i mange tråder. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvis innlegg forsvinner fra en tråd har moderator som oftest hjemmel i retningslinjene... Nå er jo ikke poenget her at man skal ignorere retningslinjene, men at moderering gjennom sletting er skadelig for forumet og kontinuiteten i diskusjonen mellom til dels oppegående folk. Håndhev reglene, men så lenge ikke innholdet i innlegget er direkte lovstridig eller spam, bør innlegg ikke slettes. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jo, det bør slettes hvis innholdet er "off-topic". Retningslinjene sier om dette, sitat; "Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder", der innlegg i tråden strider mot dette skal (og vil) de bli fjernet. Dette er etter min mening slettes ikke skadelig for forumet. Det opprettholder orden. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg er fullt klar over hva retningslinjene sier og at moderatorene har hjemmel til å slette poster. Jeg bare prøver å påpeke at det er dårlig moderering. Det er ikke skadelig for forumet at tråder glir gjennom flere temaer. Et diskusjonsforum eksisterer faktisk for å fremme diskusjon, og da må man regne med at diskusjonen vil flyte mellom flere temaer, kanskje inneholde morsomme småkommentarer og en og annen skarp kommentar. Det er helt naturlig for menneskelig meningsutveksling. Overdrevent fokus på å holde orden blir bare irriterende så lenge de fleste deltagerne i diskusjonen ikke har noe i mot litt "uorden", og selv når det er greit at moderatorene tar grep, så er det bedre at de bare oppfordrer til å roe gemyttene eller splitter opp tråden enn å fullstendig fjerne interessante og ofte nyttige poster. Eksempelvis så var det mange interessante innlegg og faktaopplysninger om design av fotosensitive brikker som bare forsvant fordi en tråd som allerede var et titalls sider lang og for lengst hadde utspilt sin opprinnelige rolle på død og liv måtte holdes "on topic" (tråden forsvant etter det hurtig fra 1. side i forumet siden ingen lenger var interessert i å diskutere det opprinnelige temaet). I et slikt tilfelle har tråden faktisk en funksjon selv om den ikke følger det opprinnelige temaet, og moderering er helt unødvendig. Et annet eksempel (som fikk meg til å starte denne tråden) er denne tråden hvor et innlegg ble slettet på grunn av overdreven bruk av store bokstaver. Problemet er at modereringen for det første ble gjort lenge etter at innlegget var postet, og diskusjonen hadde for lengst beveget seg videre slik at det egentlig ikke gjorde noen forskjell fra eller til om innlegget ble liggende eller ikke. I tillegg hadde to andre moderatorer allerede på fornuftig vis tatt tak i saken ved å kommentere det senere slettede innlegget og forklare at det var unødvendig å gå frem på den måten. Da er det ikke bare unødvendig å slette innlegget, det er direkte undergraving av sine med-moderatorer. Og er det en ting som er viktig når man administrerer et websamfunn som dette, så er det at staben står samlet utad, så kan man heller være uenig med hverandre på lukkede stabsfora. Bemerk at jeg drar ikke frem disse to eksemplene som personkritikk av moderatorene som gjorde det. Det er bare ment som eksempler på det jeg ser på som uheldig moderering. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Er enig med Sutekh, selv om man med loven i hånd kan slette innlegg, må man ikke gjøre det. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hva er da poenget med retningslinjer? Slik jeg har forstått det er de til for å brukes. Det må være likhet for loven, begynner moderatorer og tøye grensene undergraver de hele poenget med retningslinjer for forumet. Det er nå min mening, selvom det i noen tilfeller bli gjort feil. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Det er egentlig ikke noe stort poeng med retningslinjer på et såpass voksent forum. Retningslinjene er nettopp det. Retningslinjer. Ikke lover. De er der for å gi moderatorene og brukerne en grei oversikt over hvordan man bør oppføre seg, og gi moderatorne et grunnlag for å reagere når det er nødvendig. Men som oftest så er det ikke nødvendig å reagere. Det er veldig sjeldent et reelt problem at retningslinjene ikke følges til 100%. Retningslinjene er først og fremst høflighetskonvensjoner, ikke faste regler som på død og liv må følges. Og forumet degenererer ikke i anarki og kaos bare fordi brukerne ikke alltid følger forumets høflihetskonvensjoner. Endret 13. desember 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Er mange brukere på forumet som ikke innehar ordet "høflighet" i sitt språklige vokabular. Ser fra profilen din at du selv er mest aktiv i "Speilrefleks - digitalt", mulig brukerne er mer høflige i denne delen av forumet. Jeg selv er mest aktiv i "Politikk og Samfunn" og der trenger vi virkelig gode retningslinjer. Høflighet er en dyd. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Tråden ble opprinnelig postet i "Tilbakemeldinger til Akam.no", og som nevnt i min andre post er den først og fremst tiltenkt moderatorene på fotodelen av forumet. Personlig synes jeg det var unødvendig å flytte den hit. Og ja, jeg er fullt klar over at retningslinjene er de samme for hele diskusjon.no-nettverket og det ikke skal være noen forskjell på forskjellige underfora i så måte. Dette mener jeg er uheldig og unødvendig siden diskusjon.no er så stort at det naturlig deles inn i en rekke subcommunities som tiltrekker seg forskjellige brukergrupper. Endret 14. desember 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei! Om det blir off-topic i en tråd så kan det vurderes å splitte det ut, det er ofte en bedre løsning enn å slette. Nå vet jeg ikke helt hvilken type innlegg som det her er snakk om. Å gå direkte inn å redigere innlegg til brukere benyttes svært sjeldent fordi det er mer drastisk å endre noens innlegg enn å fjerne det. Det skal lite til for å endre hele meningen i et innlegg og dermed skal moderator være særdeles forsiktig med dette. Hvert ord i et innlegg er en bit av et helhetlig bilde. Endrer man en bit kan man risikere å endre hele bildet. Det Erasmusene omtaler som den hermeneutiske sirkel Jeg skal nå uansett tipse moderatorene om diskusjonen. Tilbakemeldinger om moderering vil vi ha i en og samme kategori, fordi det blir umulig for oss som styrer å passe på i 300 kategorier for å få med oss tilbakemeldinger Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Angående dette med moderering av off-topic vil jo det nødvendigvis være noe man må i mine øyne se på med skjønn. Jeg ser ofte gjennom fingrene med slikt dersom det er en glidende overgang i en tråd hvor det er naturlig at noe slikt skjer. Men en helt annen ting (og dette synes jeg ofte skjer på fotodelen av forumet) er tråder hvor trådstarter konkret kommer med et helt konkret spørsmål og man nesten umiddelbart begynner å diskutere helt andre ting, gjerne også uten at trådstarter engang har fått et ordentlig svar. Slikt er svært uhøfflig overfor trådstarter, og personlig har jeg ingen problemer med å være hard på kniven når slikt skjer. Når det gjelder det å redigere innlegg er jeg enig med Dotten. Det er ikke noe kult å redigere andres poster, når man vet at en enkelt liten skrivefeil kanskje fremstiller posten ihelt feil lys. Da er det som bedre å bare fjerne hele innlegget. Redigering gjør jeg helst bare dersom det er en naturlig overgang i posten, f. eks. svar på to ulik poster, og da helst bare når det er noe som skal slettes. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Tråden ble opprinnelig postet i "Tilbakemeldinger til Akam.no", og som nevnt i min andre post er den først og fremst tiltenkt moderatorene på fotodelen av forumet. Personlig synes jeg det var unødvendig å flytte den hit.. Kjapp kommentar bare, Fotodelens moderatorer leser tilbakemeldinger i dette forumet her. Tilbakemeldinger for akam.no er tilbakemeldinger til selve nyhetssiden akam.no, og vil ikke leses noe særlig av oss moderatorer . Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 I utgangspunktet mener jeg poster aldri bør slettes. Eneste unntak er rene spam- eller grief-poster (jeg vil helst slippe å se goatse midt i en Nikon-vs-Canon-diskusjon). Sletting av poster, selv om de teknisk sett strider mot retningslinjene, ødelegger kontinuiteten i tråder og fjerner meningen i senere svar. Enig her, man skal la mye slippe gjennom filteret for sensur, og jeg personlig synes jeg lar diskusjonen gå langt før jeg sletter. Men samtidig er det noen ganger man ikke kan la være... Når det gjelder redigering av innlegg, er jeg veldig sterkt i mot det. Innlegg skal etter min mening utelukkende bare redigeres for å forandre dårlig emnetittel, unødvendig sitering eller fjerne elementer/sitater som andre brukere ikke har mulighet til å forandre. Legge bilder i spoiler er også "tillatt". Utover det ber jeg brukerne redigere innlegget selv, evt. at jeg får tillatelse til å redigere innlegget av brukeren. Dersom brukeren ikke ønsker å fjerne/redigere innlegget, velger jeg heller å slette det (men det har skjedd ytterst sjelden). Hvis diskusjonen glir off topic... se det an. Det her er et diskusjonsforum, og diskusjoner vandrer mellom temaer. Noen ganger kan diskusjonen i en tråd være interessant for flere brukere selv om den er langt unna det opprinnelige temaet, og det å ødelegge interessante diskusjoner bare for å opprettholde reglene skader bare forumet. Hvis dere på død og liv må holde tråder on-topic, så gjør det ved å splitte ut off-topic diskusjoner i en annen tråd. Igjen, hvis det blir for mye arbeid så er det ærlig talt bedre å ikke moderere i det hele tatt.Dersom det diskuteres sak er jeg enig - enten splitter man tråder, og legger igjen link til den avledede diskusjonen, eller så lar man det være. Vel og merke hvis det diskuteres sak - noe som slett ikke alltid er tilfelle. Ellers er moderasjon som cyclo skriver nesten alltid et spørsmål om skjønn, uansett hva slags moderasjon man utøver. Noen regler er heldigvis mer absolutte enn andre, men til syvende og sist må man alltid ta med skjønnsbetraktninger når man modererer... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Med redigering av poster tenkte jeg mest på ting som å endre store bokstaver til små (uten å endre ordlyden) eller fjerne rene "Mor di!"-utsagn o.l. uten å nødvendigvis fjerne resten av posten. Poenget mitt er først og fremst at noen ganger kan en i hovedsak saklig post være dårlig presentert eller ha usaklige elementer, og da synes jeg det er dumt å fjerne hele posten. Men det beste er uansett å få brukeren til å gjøre det selv. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg må innrømme at regelfiksert moderering har irritert meg ved et par aneldninger. Selv om en har retningslinjer som er skrevet er det i alle forum uskrevne regler og mindre konkrete måter å gjøre noe på. Det er forskjellige kulturer. Roberteh påpeker at Politikkforumet trenger retningslinjer, og det gjør det. Fotoforumet er langt mer sivilisert, annet enn de jevne småkranglene. Det jeg vil oppfordre til er at moderatorer uten erfaring med kulturen i et enkelt forum er mer forsiktig med å gripe inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg