Gå til innhold

Hvordan hindre at HDD skrur seg av?

branick

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et bittelite problem jeg ergrer meg grønn over :( Etter en liten stund uten bruk skrur maskinen av harddiskene mine, alle sammen virker det som også. Hører at de spinner opp i hastighet igjen når jeg rører en tast eller beveger på rotta når maskinen har vært uten aktivitet en stund.

Jeg har vært i strøminstillinger og avanserte strøminstillinger å titta meg ihjel uten å finne noen steder hvor dette er nevnt. I vanlig strøminnstillinger har jeg deaktivert denne funksjonen men den slår seg på allikevel til neste gang jeg har åpnet vinduet? (weird)

Har nylig reinstallert VISTA ULTIMATE 64 tidligere denne uken, tror også jeg har fått inn alle drivere på nytt etter mitt skjønn, så er det noen som kan forklare meg litt mer om hvordan jeg kan deaktivere denne funksjonen?

På forhånd takk

-Øivind-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke rørt BIOS siden maskinen ble bygget og klokket for snart to år siden, og BIOS endrer seg vel aldri ved en reinstallasjon?

Jeg har prøvd å endre det i strøminnstillingene på maskinen flere ganger, men ved hver omstart av maskinen så er den tilbake til default.

-Frustrasjon-

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at det ikke går an å stoppe at disken går i dvale heller. Har selv en ekstern disk hvor det er maskinkodet at den skal slå seg av etter 20 minutter eller noe.

Ingen dum idè å bytte harddisk. 5 år er egentlig en maksgrense for hvor lenge du bruker en harddisk. Det er rundt der og utover de fleste harddisker begynner å merke kjøret.

Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken jeg også, men disken har latt være å skru seg av de to siste årene i samme maskin med samme oppsett. Har kun reinstallert OS disken for å rense opp drittprogrammer og annet skvip, så jeg må si at det er en merkelig endring i oppførselen til harddisken.

Skal nok bytte den ut ja, tør ikke bruke den veldig mye lenger da jeg HATER å reinstallere. Vil bare speile den over på en ny så har jeg en fungerende maskin i sikkert to år til :)

Vet du om jeg må ha lik størrelse på nye harddisken for å kunne speile de? Om den nye er dobbelt så stor, vil den da bare vise halve siden jeg speiler diskene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...