Gå til innhold

Rekordlav oljepris - fremdeles skyhøy bensinpris! Why?


Zirgo

Anbefalte innlegg

Oljeprisen har rast ned de siste månedene. Siden toppen 11. juli har oljeprisen falt med over 70 prosent ettersom finanskrisen har spredd seg rundt i den globale økonomien. Likevel koster en liter diesel og bensin omtrent det samme i dag som i sommer. Hvorfor gir ikke oljeprisnedgangen større utslag i bensinprisene? Når bensinprisene skøyt fart i fjor skyldte jo bensinkjedene på økende oljepris! Logikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen har jo sunket, kansje ikke så voldsomt, men i sommer måtte jeg stå å fylle for 14kr literen, mens nå kan jeg fylle til rundt 9,5kr på en vanlig dag. Enkelte dager er det enda lavere også. Men ja, prisen har en liten tendens til å gå kjapt en vei og ganske sakte den motsatte.

Lenke til kommentar
Korreksjonen er bare 55 % i NOK, slik jeg husker det var prisen det samme når det var på samme nivå i NOK

 

Kilde

 

Det var et estimat jeg gjorde i hodet, men når du ikke ser på de ekstreme utslagene, men prisen over noen av de høyeste og laveste ukene nå, tror jeg ikke forskjellen er mer enn drøyt 50 % i nok.

Lenke til kommentar
Prisen har jo sunket, kansje ikke så voldsomt, men i sommer måtte jeg stå å fylle for 14kr literen, mens nå kan jeg fylle til rundt 9,5kr på en vanlig dag. Enkelte dager er det enda lavere også. Men ja, prisen har en liten tendens til å gå kjapt en vei og ganske sakte den motsatte.

 

 

Ja heldig er du, her i grisgrente strøk nordpå er prisen på 11-12 tallet.

Lenke til kommentar
Prisen har jo sunket, kansje ikke så voldsomt, men i sommer måtte jeg stå å fylle for 14kr literen, mens nå kan jeg fylle til rundt 9,5kr på en vanlig dag. Enkelte dager er det enda lavere også. Men ja, prisen har en liten tendens til å gå kjapt en vei og ganske sakte den motsatte.

 

 

Ja heldig er du, her i grisgrente strøk nordpå er prisen på 11-12 tallet.

 

Vi er fortsatt langt bedre stilt nå med 9-11 kroner literen istedet for at vi ble glad av 13-15 kroner literen. Det som er er at bensinpris rart nok ikke er så følsom for svingninger i oljepris. I 1998 kostet et fat olje 10 $ og bensinen lå på rundt om 10 kroner. Så steg oljeprisen til ufattelige 130 $ og høyere. Har bensinen kostet 130 kroner literen?

 

 

Oljeprisen har rast ned de siste månedene. Siden toppen 11. juli har oljeprisen falt med over 70 prosent ettersom finanskrisen har spredd seg rundt i den globale økonomien. Likevel koster en liter diesel og bensin omtrent det samme i dag som i sommer. Hvorfor gir ikke oljeprisnedgangen større utslag i bensinprisene? Når bensinprisene skøyt fart i fjor skyldte jo bensinkjedene på økende oljepris! Logikk?

 

Skjønner ikke helt denne sytingen over bensinprisen, jeg kjører relativt mye i året og bruker fortsatt ikke mer enn noen få % av husstandens inntekt på drivstoff. Man klager over at transportbransjen sliter, men høye drivstoffkostnader har alle i den bransjen. Har man et problem med det må man velte kostnaden over på kundene, så får de (kundene) ta avgjørelsen om de kan fortsette å benytte samme transportør eller bytte til en som har funnet en mer miljø-økonomisk løsning som gir lavere kostnader. Dette er det som kalles en markedsøkonomi.

 

Det skal sies, jeg merket bensinprisen noe høsten 2005. Jeg hadde en feil på bilen min som gjorde at den brukte mellom 1,5 og 2 liter på mila. Samme høsten kostet bensinen 15 kroner literen i Bodø. Da måtte jeg redusere bilbruken og reparere bilen. Har man da en bil med den feilen at den konstant bruker 1,5 - 2 liter på mila bør man da bytte bil til en som bruker litt mindre. Med unntak av de som enten er 2,5 meter høy eller 2,5 meter bred kan de fleste av oss bytte Land Cruisern ut med en Avensis.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Lurer litt på det her jeg og. Seinest her på tirsdag, eller mandag, så jeg på vei til skolen at det kosta så lite som 9.76 (eller noe rundt der), og da jeg tok bussen hjem, var den 11,5. Trodde det bare økte/ minsket med litt om gangen jeg.

 

Har ikke noe bra poeng eller spørsmål, egentlig. :wee:

Lenke til kommentar
Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer.

 

Ja til fremme av miljøvennlig transport!

Høyere priser kommer ikke til å redusere bilbruken (vi er bortskjemte slik) men heller klare å gi oss gode alternativer til miljøvennlig transport. Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden, og da er man fortsatt ørten stopp unna sentrum.

Lenke til kommentar
Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer.

 

Ja til fremme av miljøvennlig transport!

 

 

Jævlig lett å si når for en "kaffe latte ungdom" som aldri har vært nord om sinsenkrysset! Miljøvennlig transport? Jeg kunne jo spent deg forran 4Runnern min og medbrakt fiskestang med litt konfiskert hasj og økologisk dyrket smørbrød på enden av snøret. :p

 

 

Men fra spøk til alvor, vil du at folk skal bli miljøvennlig? få B100 på bensinstasjonene til en rimeligere pris en petro diesel!

Lenke til kommentar
Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer.

 

Ja til fremme av miljøvennlig transport!

Høyere priser kommer ikke til å redusere bilbruken (vi er bortskjemte slik) men heller klare å gi oss gode alternativer til miljøvennlig transport. Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden, og da er man fortsatt ørten stopp unna sentrum.

 

De må bare være høye nok.

Lenke til kommentar

Selve råstoffprisen på en liter bensin utgjør kun ca 15% deretter er det transport, drift, avanse og avgifter som utgjør resten.

Dvs at det er minimalt hva man kan kreve redusert i prisen.

 

Hvorfor klager alle på at bensinprisen går opp 50 øre for så å gå inn på stasjonen og kjøpe en pølse til 45,-?

Lenke til kommentar
Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer.

 

Ja til fremme av miljøvennlig transport!

Høyere priser kommer ikke til å redusere bilbruken (vi er bortskjemte slik) men heller klare å gi oss gode alternativer til miljøvennlig transport. Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden, og da er man fortsatt ørten stopp unna sentrum.

 

De må bare være høye nok.

Hvillken del av "Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden" skjønte du ikke? Hvis bensinen blir dyrer og flere velger kollektivt vil det jo være enda mindre plass på de allerede overfylte t-banene. I fjor vinter bla. var det full stopp på banene minimum to ganger i uka, så det å komme seg hjem fra skole var rett og slett ett helvete. Nå har jeg heldigvis bil og lappen, så jeg kjører så mye jeg kan for å sørge for at jeg i det hele tatt kommer hjem. Hvor mye betalte sporveien i fjor ut til taxi-utgifter når reisegarantien hadde gått ut? Mener å huske at det var 14 millioner kr. Når en taxiregning betalt avdem ikke kan overstige 400kr, trenger man ikke være matematisk geni for å skjønne at det er noe riv ruskende galt her. Så hvordan mener du at høyere bensinpriser vil få bukt med dette?

 

Vi trenger ikke høyere bensinpriser for å få flere kollektivreisende før man har ett skikkelig kollektivtilbud.

Lenke til kommentar
Selve råstoffprisen på en liter bensin utgjør kun ca 15% deretter er det transport, drift, avanse og avgifter som utgjør resten.

Dvs at det er minimalt hva man kan kreve redusert i prisen.

 

Hvorfor klager alle på at bensinprisen går opp 50 øre for så å gå inn på stasjonen og kjøpe en pølse til 45,-?

Kanskje fordi vi blir mett av èn pølse, mens bilen trenger et par hundre av den?

 

Dessuten er det vel nærmere 20 kroner, altså dobbelt så mye som èn liter.

 

Sorry, men det var et dårlig eksempel. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg tror de som tror bensinprisen er høy når den er 10 kroner literen bør tenke om igjen. Det koster 20 kroner for 1,5 liter cola på butikken inklusive pant. bensinprisen er høy når oljereservene i verden som minsker med 6-7 % i året begynner og nærme seg slutten samtidig som nordsjøen er tom og Norge må importere det vi skal bruke selv. Med det lønnsnivået vi har i Norge er det billig, på 70 tallet var prisene slik at i forhold til dagens lønninger og biler sammenlignet med da, så tilsvarer det en literpris på 30-40 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...