Zirgo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Oljeprisen har rast ned de siste månedene. Siden toppen 11. juli har oljeprisen falt med over 70 prosent ettersom finanskrisen har spredd seg rundt i den globale økonomien. Likevel koster en liter diesel og bensin omtrent det samme i dag som i sommer. Hvorfor gir ikke oljeprisnedgangen større utslag i bensinprisene? Når bensinprisene skøyt fart i fjor skyldte jo bensinkjedene på økende oljepris! Logikk? Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Korreksjonen er bare 55 % i NOK, slik jeg husker det var prisen det samme når det var på samme nivå i NOK Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Prisen har jo sunket, kansje ikke så voldsomt, men i sommer måtte jeg stå å fylle for 14kr literen, mens nå kan jeg fylle til rundt 9,5kr på en vanlig dag. Enkelte dager er det enda lavere også. Men ja, prisen har en liten tendens til å gå kjapt en vei og ganske sakte den motsatte. Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Korreksjonen er bare 55 % i NOK, slik jeg husker det var prisen det samme når det var på samme nivå i NOK Kilde Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Korreksjonen er bare 55 % i NOK, slik jeg husker det var prisen det samme når det var på samme nivå i NOK Kilde Det var et estimat jeg gjorde i hodet, men når du ikke ser på de ekstreme utslagene, men prisen over noen av de høyeste og laveste ukene nå, tror jeg ikke forskjellen er mer enn drøyt 50 % i nok. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Prisen har jo sunket, kansje ikke så voldsomt, men i sommer måtte jeg stå å fylle for 14kr literen, mens nå kan jeg fylle til rundt 9,5kr på en vanlig dag. Enkelte dager er det enda lavere også. Men ja, prisen har en liten tendens til å gå kjapt en vei og ganske sakte den motsatte. Ja heldig er du, her i grisgrente strøk nordpå er prisen på 11-12 tallet. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det koster å transportere bensinen nordover og med tynt kundegrunnlag til å dekke den utgiften må dermed prisen stige noe. Endret 12. desember 2008 av steingrim Lenke til kommentar
gorber Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Prisen har jo sunket, kansje ikke så voldsomt, men i sommer måtte jeg stå å fylle for 14kr literen, mens nå kan jeg fylle til rundt 9,5kr på en vanlig dag. Enkelte dager er det enda lavere også. Men ja, prisen har en liten tendens til å gå kjapt en vei og ganske sakte den motsatte. Ja heldig er du, her i grisgrente strøk nordpå er prisen på 11-12 tallet. Vi er fortsatt langt bedre stilt nå med 9-11 kroner literen istedet for at vi ble glad av 13-15 kroner literen. Det som er er at bensinpris rart nok ikke er så følsom for svingninger i oljepris. I 1998 kostet et fat olje 10 $ og bensinen lå på rundt om 10 kroner. Så steg oljeprisen til ufattelige 130 $ og høyere. Har bensinen kostet 130 kroner literen? Oljeprisen har rast ned de siste månedene. Siden toppen 11. juli har oljeprisen falt med over 70 prosent ettersom finanskrisen har spredd seg rundt i den globale økonomien. Likevel koster en liter diesel og bensin omtrent det samme i dag som i sommer. Hvorfor gir ikke oljeprisnedgangen større utslag i bensinprisene? Når bensinprisene skøyt fart i fjor skyldte jo bensinkjedene på økende oljepris! Logikk? Skjønner ikke helt denne sytingen over bensinprisen, jeg kjører relativt mye i året og bruker fortsatt ikke mer enn noen få % av husstandens inntekt på drivstoff. Man klager over at transportbransjen sliter, men høye drivstoffkostnader har alle i den bransjen. Har man et problem med det må man velte kostnaden over på kundene, så får de (kundene) ta avgjørelsen om de kan fortsette å benytte samme transportør eller bytte til en som har funnet en mer miljø-økonomisk løsning som gir lavere kostnader. Dette er det som kalles en markedsøkonomi. Det skal sies, jeg merket bensinprisen noe høsten 2005. Jeg hadde en feil på bilen min som gjorde at den brukte mellom 1,5 og 2 liter på mila. Samme høsten kostet bensinen 15 kroner literen i Bodø. Da måtte jeg redusere bilbruken og reparere bilen. Har man da en bil med den feilen at den konstant bruker 1,5 - 2 liter på mila bør man da bytte bil til en som bruker litt mindre. Med unntak av de som enten er 2,5 meter høy eller 2,5 meter bred kan de fleste av oss bytte Land Cruisern ut med en Avensis. Endret 12. desember 2008 av gorber Lenke til kommentar
KS Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer. Ja til fremme av miljøvennlig transport! Lenke til kommentar
binko Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Lurer litt på det her jeg og. Seinest her på tirsdag, eller mandag, så jeg på vei til skolen at det kosta så lite som 9.76 (eller noe rundt der), og da jeg tok bussen hjem, var den 11,5. Trodde det bare økte/ minsket med litt om gangen jeg. Har ikke noe bra poeng eller spørsmål, egentlig. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer. Ja til fremme av miljøvennlig transport! Høyere priser kommer ikke til å redusere bilbruken (vi er bortskjemte slik) men heller klare å gi oss gode alternativer til miljøvennlig transport. Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden, og da er man fortsatt ørten stopp unna sentrum. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer. Ja til fremme av miljøvennlig transport! Jævlig lett å si når for en "kaffe latte ungdom" som aldri har vært nord om sinsenkrysset! Miljøvennlig transport? Jeg kunne jo spent deg forran 4Runnern min og medbrakt fiskestang med litt konfiskert hasj og økologisk dyrket smørbrød på enden av snøret. Men fra spøk til alvor, vil du at folk skal bli miljøvennlig? få B100 på bensinstasjonene til en rimeligere pris en petro diesel! Lenke til kommentar
KS Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer. Ja til fremme av miljøvennlig transport! Høyere priser kommer ikke til å redusere bilbruken (vi er bortskjemte slik) men heller klare å gi oss gode alternativer til miljøvennlig transport. Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden, og da er man fortsatt ørten stopp unna sentrum. De må bare være høye nok. Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 De må bare være høye nok. Transportøkonomisk institutt har anslått den prisen til å være 25,- literen. Bensin må koste 25 kr literen for å kutte CO2 Lenke til kommentar
riroil Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Selve råstoffprisen på en liter bensin utgjør kun ca 15% deretter er det transport, drift, avanse og avgifter som utgjør resten. Dvs at det er minimalt hva man kan kreve redusert i prisen. Hvorfor klager alle på at bensinprisen går opp 50 øre for så å gå inn på stasjonen og kjøpe en pølse til 45,-? Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Vi merker jo en mindre prosentnedgang enn hva f.eks. USA gjør pga. at vi har så voldsomme avgifter på bensin. Og de som prøver å gjøre dette til en miljødebatt kan ta fotene fatt ut av økonomiforumet. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Får håpe at myndighetene benytter anledningen til øke bensinavgiftene, slik at prisen ikke synker men kommer tilbake til godt gammelt nivå og gjerne mer. Ja til fremme av miljøvennlig transport! Høyere priser kommer ikke til å redusere bilbruken (vi er bortskjemte slik) men heller klare å gi oss gode alternativer til miljøvennlig transport. Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden, og da er man fortsatt ørten stopp unna sentrum. De må bare være høye nok. Hvillken del av "Her i Oslo er t-banen full etter fire stopp i rushtiden" skjønte du ikke? Hvis bensinen blir dyrer og flere velger kollektivt vil det jo være enda mindre plass på de allerede overfylte t-banene. I fjor vinter bla. var det full stopp på banene minimum to ganger i uka, så det å komme seg hjem fra skole var rett og slett ett helvete. Nå har jeg heldigvis bil og lappen, så jeg kjører så mye jeg kan for å sørge for at jeg i det hele tatt kommer hjem. Hvor mye betalte sporveien i fjor ut til taxi-utgifter når reisegarantien hadde gått ut? Mener å huske at det var 14 millioner kr. Når en taxiregning betalt avdem ikke kan overstige 400kr, trenger man ikke være matematisk geni for å skjønne at det er noe riv ruskende galt her. Så hvordan mener du at høyere bensinpriser vil få bukt med dette? Vi trenger ikke høyere bensinpriser for å få flere kollektivreisende før man har ett skikkelig kollektivtilbud. Lenke til kommentar
binko Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Selve råstoffprisen på en liter bensin utgjør kun ca 15% deretter er det transport, drift, avanse og avgifter som utgjør resten.Dvs at det er minimalt hva man kan kreve redusert i prisen. Hvorfor klager alle på at bensinprisen går opp 50 øre for så å gå inn på stasjonen og kjøpe en pølse til 45,-? Kanskje fordi vi blir mett av èn pølse, mens bilen trenger et par hundre av den? Dessuten er det vel nærmere 20 kroner, altså dobbelt så mye som èn liter. Sorry, men det var et dårlig eksempel. Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg tror de som tror bensinprisen er høy når den er 10 kroner literen bør tenke om igjen. Det koster 20 kroner for 1,5 liter cola på butikken inklusive pant. bensinprisen er høy når oljereservene i verden som minsker med 6-7 % i året begynner og nærme seg slutten samtidig som nordsjøen er tom og Norge må importere det vi skal bruke selv. Med det lønnsnivået vi har i Norge er det billig, på 70 tallet var prisene slik at i forhold til dagens lønninger og biler sammenlignet med da, så tilsvarer det en literpris på 30-40 kroner. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 egentlig dårlig eksempel det der, kan sammeligne det eksempelet med melk. den kosta 10kr for 40 år siden. , hva koster den i dag ? rundt 11 -12 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå