Gå til innhold

Falske Canon objektiver?

Anbefalte innlegg

Er i New York på ferie tiden, og har vurdert å kjøpe en Canon 70-200mm f/4.0L på BH Superstore butikken her. Men idag var jeg og rusla en tur ved Times Square, og stakk innom en av de mange "Photo and Luggage" butikkene for å ta en titt på linsene.

Der ble jeg tilbudt 70-200 f4L (uten IS) til $199! (ca 1400kr + tax). Hva i all verden?

I en tilsvarende butikk noen meter lengre ned i gata, ble jeg tilbudt samme linse med IS til $799.

Kan disse prisene stemme? På BH står linsa uten IS lista til ca $580.

Noen synspunkter rundt dette? Er det noen av dere som har vært borti falske Canon linser før?

Vil helst ikke kjøpe katta i sekken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett og hørt om Canomatic-kamera. En av våre kunder hadde vært på tur til Syden eller noe, og lurte på hvorfor hans splitter nye Canon (merket "Canomatic") kamera ikke fungerte. Viste seg å være en boks med et blylodd inni.

Finnes sikkert tilsvarende lureri med objektiver. Enten at det bare er vanlig glass (type colaflaskebunner) eller optikk av lav kvalitet (type 28-90/4-5,6) satt inn i noe som ligner på profesjonelle Canon-objektiver.

Kjøp på anerkjente steder som f.eks BH, eller prøv varene du kjøper NØYE får du drar kortet.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar :)

Jeg spurte selvsagt om det var et brukt objektiv, og ble fortalt at det var helt nytt. Jeg tok turen tilbake med mitt kamera for å prøve det, men da var varehuset de fikk det videre fra stengt - så jeg måtte komme tilbake i morgen tidlig.

Tror jeg skipper kjøpet, og tar turen til BH istedet. Da vet jeg ihvertfall hva jeg kjøper - og garantien er på plass.

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Jeg spurte selvsagt om det var et brukt objektiv, og ble fortalt at det var helt nytt. Jeg tok turen tilbake med mitt kamera for å prøve det, men da var varehuset de fikk det videre fra stengt - så jeg måtte komme tilbake i morgen tidlig.

Tror jeg kan spå hva som vil skje i morgen hvis du tar turen innom...

"Nei, vi har desverre ikke fått inn dette objektivet fordi lastebilen fra varehuset ble rasert av en løpsk zebraflokk som hadde rømt fra NY Zoo... Men som plaster på såret skal du få kjøpe en fantastisk Kalimar 80-200 til kun $299.99. Dette TAPER vi faktisk penger på, men fordi vi synes så synd på deg, og fordi du tilfeldigvis skal forlate landet i dag, så er vi villige til å ofre oss for deg. Kamerat."

Lenke til kommentar

"Nei, vi har desverre ikke fått inn dette objektivet fordi lastebilen fra varehuset ble rasert av en løpsk zebraflokk som hadde rømt fra NY Zoo... Men som plaster på såret skal du få kjøpe en fantastisk Kalimar 80-200 til kun $299.99. Dette TAPER vi faktisk penger på, men fordi vi synes så synd på deg, og fordi du tilfeldigvis skal forlate landet i dag, så er vi villige til å ofre oss for deg. Kamerat."

Hehe, ja der er mange plattenslagere i NY med butikk som kanskje ved første blikk kan se seriøs ut.

Har mange eksempler fra min NY-tur i sommer (før den norske kronen mistet halvparten av sin verdi).

Skulle ha tak i et US->EU strøm-stikk adapter og jeg viste at "riktig" pris er ca $2 da jeg hadde kjøpt en på en tidligere tur noen år tilbake, men en selger i en liten butikk prøvde å få meg til å betale $20. Ikke faen sa jeg og begyndte å gå ut. Så kostet den pludselig $10, og da sa jeg, jeg vet den er maks $2 verd, men jeg vil betale $5 for å slippe å lete etter nærmeste radioshack, og så fik jeg den til $5.

Mange butikker har "opphørsutsalg" (det har de altid hatt...) - mao, det er bare et trick for å få folk inn. Lokkepriser på et par produkter som de kanskje ikke engang har flere av, og så selger de deg noe endda dårligere til skyhøy pris. Det gjelder spesielt de stederne som selger smykker eller foto/elektronikk fra en butikk på størrelse med en pølsevogn.

Chinatown er et kapittel for seg selv. Der selges nesten utelukkende ubrukelig dritt og til dårlige priser. De beste suvenir-butikkerne fandt jeg utrolig nok på fifth avenue hvor de rike shopper, f.eks. 30 postkort for $1, mens andre steder tar $1 _per_ postkort.

Tilbake til foto, så syns jeg servisen på B&H var dårlig - den karen som tok mot min bestilling for 25000+ kr brukte meste av tiden på å krangle med sin datter på telefonen... og generelt fik man bare følelsen av at det egentlig bare dreier seg om å få det til å bestille og igjennem hele forløpet og ut. Ta også en tur innenom JR music store; mye bedre betjening og de hadde til og med det filter jeg var ute etter som B&H-karen påsto var utsolgt over hele verden...

Lenke til kommentar

Hehehehe :)

Sikkert et lignende svar jeg hadde fått hadde jeg tatt turen bortom igjen ja :)

Lenke til kommentar
Jeg ser noen skriver dritt om Canomatic. Min Canomatic er et fabelaktig kamera som tar gromme bilder. Flott stavblits fulgte også med. Det har hedersplassen på hyllen hjemme hos meg. Synd at selv guttungen ler av det... Men et kjempekamera er det jaffal.

Problemet var at Canomatic-kameraet til han jeg snakket med, ikke var annet enn en boks med et blylodd inni. Det tviler jeg på at til og med du hadde syntes var bra :!:

Skulle ha tak i et US->EU strøm-stikk adapter og jeg viste at "riktig" pris er ca $2 da jeg hadde kjøpt en på en tidligere tur noen år tilbake, men en selger i en liten butikk prøvde å få meg til å betale $20. Ikke faen sa jeg og begyndte å gå ut. Så kostet den pludselig $10, og da sa jeg, jeg vet den er maks $2 verd, men jeg vil betale $5 for å slippe å lete etter nærmeste radioshack, og så fik jeg den til $5.

Special price, only for you my friend :)

Fikk den et par ganger da jeg var i Los Angeles for noen år tilbake. Spesielt på et sted jeg var innom et par ganger på grunn av at prisene OG avslagene var hårreisende... begge i hver sin retning.

Første gangen jeg var innom spurte jeg om prisen på en CD-Walkman (ikke le, dette var i 1997). $149. Jeg sa jeg bare skulle kikke litt rundt, og da falt prisen plutselig til $99 dollar... og hvorfor? Fordi jeg var fra Norge :thumbup: Jeg endte opp med å kjøpe et sted som virket litt mer seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...