Shmucktruck Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) God dag! Etter å ha sett hvor dårlig min gamle maskin taklet spill som NWN2 og WOTLK, har jeg bestemt meg for å oppgradere den for akkurat det formålet. Siden har ikke vet så mye om computere som jeg burde, har jeg bestemt meg for IKKE å eksperimentere med overclocking. Vil helst ikke tulke med noe hvis jeg ikke vet hva jeg driver med. Jeg har egentlig ingen preferanse for AMD eller Intel, ATI eller Nvidia. Jeg har hovedsaklig hatt Nvidia kort og AMD prosessorer før, men jeg er åpen for alt, bare det fungerer. Som det står i emnet, jeg har lagt an et budsjett på rundt 7000. Jeg vil helst holde meg litt under denne prisen. Under er delene jeg har sett på. HOVEDKORT: Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)16 kr 1.199,- SKJERMKORT: Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP kr 1.450,- STRØMFORSYNING: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI kr 995,- MINNE: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's kr 495,- CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan kr 1.825,- CPU VIFTE: Noctua NH-C12P CPU kjøler Socket 754/939/940/775/AM2/AM2+ kr 655,- TOTALT: kr 6.619,- Alt sammen på komplett.no. (Ja, jeg er klar over at jeg kunne spart penger på å kjøpe forskjellige steder, men det blir litt mye å tenke på, jeg liker å få alt på en gang.) Spørmålene mine til ekspertene er som følger: 1. Vil disse delene være kombatible med hverandre? (Jeg er ganske sikker på at svaret vil være ja, men det er best å være på den sikre siden.) 2. Vil et litt eldre tower være kompatibelt med disse delene? (Jeg er ærlig talt ikke sikker på hvilken modell toweret mitt er.) 3. Gjør jeg noen store feil? Kanskje dere har et veldig mye bedre forslag til hva jeg kan kjøpe, helst i samme prisklasse? Er det noen store "bottlenecks" her? 4. Vil jeg trenge å kjøpe noen kabler i tillegg? Hva med annet utstyr? Det har, så vidt jeg har forstått det, ikke så mye å si hva slags harddisk, mus, tastatur, etc. jeg har, siden disse tingene er kompatible med det meste. MERK: Jeg har allerede harddisk, mus, tastatur, skjerm, cd-drive, høytalere, musmatte, nettverks ting og tang, kabinett og diskettstasjon. Jeg kommer ikke til å trenge noe av det, med mindre det er absolutt behov for det. Jeg håper at noen kan hjelpe meg med disse heller forvirrende spørsmålene. Da hadde jeg vært takknemlig. Endret 11. desember 2008 av Shmucktruck Lenke til kommentar
Tritrans Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Siden du ikke har tenkt til å holde på med overclocking ville jeg tatt vekk vifta, spyttet inn 500 spenn til og fått et 4870 kort. 1) Ja 2) Se om du kan finne "M-ATX" eller bare "ATX" i det hele tatt på kabinettet, da skal det passe. 3) Nei ikke som jeg kan se det bortsett fra det jeg nevnte. Sørg for at HDD er fullstendig formatert. 4) Nei du trenger ikke kjøpe ekstra kabler med mindre du ønsker flere USB porter forann osv... Lenke til kommentar
Shmucktruck Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Tusen takk for meget hurtig og informativt svar! Godt å høre at det meste skal være i orden. Skal sjekke det med kabinettet snarest. Takk for tipset med vifta også! Er litt paranoid med hensyn til stabilitet, men da er det jo greit. Får jeg stille et siste spørsmål? Hva er den store forskjellen mellom 4850 og 4870? Mulig at jeg er naiv, siden jeg bare ser at det kun er kun 20 i "differanse" mellom to de to modellene, men de bare høres så like ut. (Synes det var mye lettere å forstå forskjellen mellom Geforce 7800 og Geforce 8800 for eksempel. Store tall får meg til å forstå at det er en "stor" forskjell.) Jo, kom på en ting. Så man trenger virkelig ikke en CPU vifte? Trodde det var standard å ha jeg. Må bare forsikre meg. Lenke til kommentar
Tritrans Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jo, du må ha CPU vifte ellers vil maskinen sprenge av overoppheting, men intel sender med en standard vifte som passer perfekt for CPUen din. "Differansen" mellom 4850 og 4870 er at det er bare 70 som kan kjøre Crossfire, altså 2 kort om gangen. Om du skal kjøre to like kort kan det ikke være 4850, det må være 4870. Som sagt kan alternativet være å kjøpe et 4850X kort (et 4850*2) som er et kort som yter det samme som to. Lenke til kommentar
Tritrans Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Her har du jo et 4850 kort som har 1GB minne. Funker fett til alle spill og det yter det dobbelte av de fleste 4850 kort (skjønt ikke et 4850X2, da må du opp enda en 500-lapp ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 hva for no Tritrans? For det første så KAN 4850 kjøre i crossfire akkuratt likt som 4870. Og den store forskjellen på 4850 og 4870 er vel GDDR3 minne mot GDDR5 minne på 4870. Dette gjør at 4870 har et minnehastighet på 3,6ghz mot 4850 sine 2ghz. Og sist og ikke minst så er forskjellen på 1gb og 512mb minne på et skjermkort minimal, men likevel litt betydelig i visse sammenheng likevel. Dobbelt med minne gjør ikke skjermkortet dobbelt så godt. Som nevnt tidligere, kutt ut noctua vifta og bruk den som følger med CPU og bytt skjermkort til 4870, RÅTT kort! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå