Gå til innhold

Velge mellom biologisk eller teknologisk/maskinelt

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Hvis du måtte velge mellom enten å leve hele livet sammen med andre mennesker og dyr men uten noen som helst tilgang til noen som helst teknologi eller maskineri, eller å leve hele livet med full tilgang til all verdens teknologi og maskineri men uten noen som helst tilgang til noe annet levende vesen....hva ville du valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart vi måtte velge førstevalgte, vi mennesker dør faktisk uten kjærlighet, vanskelig å forklare dette, men det er fakta.

Men det er en ganske dum framstilling på et valg, samme som å si, hvis din mor og far holdt på å dø, og du kunne bare redde en av dem, hvem skulle det være :ermm:

Kan du utdype hva du vil fram til ?

Lenke til kommentar

Helt opplagt er vel ikke det valget heller, kommer kanskje an på hvor avansert teknologi vi snakker om her. Avansert nok teknologi kunne jo for eksempel simulert alle mulige mennesker og dyr så realistisk at det ikke ville være teoretisk mulig å merke forskjell. Kan ikke si jeg helt vet hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "teknologi"? Snakker vi om at vi ikke vil ha noen hjelpemidler, eller at man må greie seg med ting ikke oppfunnet etter X (ting som dampmaskinen, boktrykkekunsten, akvedukter, eller hjulet)?

Uansett ville jeg nok valgt alternativ 1. Jeg hadde trolig dødd ved første forsøk på å drepe en antilope med hendene eller noe lignende, men uten andre levende vesener rundt meg hadde jeg nok dødd av kjedsomhet an god stund før det.

Men ikke glem: Mange har levd uten moderne teknologi, men nå er de døde alle sammen!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tenker et valg uten å ta hensyn til menneskehetens overlevelse, uansett vil vel noen velge det ene og andre det andre?

Med teknologi/maskiner mener jeg nettopp det.

Å si nei til det vil si ikke noe tv, musikk, pcer, biler, båter, fly, komfyrer, hvitevarer, elektrisk lys, osv osv.

Man må dyrke maten uten maskiner, tilberede den uten teknologi (dvs bål), og skape sin egen underholdning med konversasjon osv.

I motsatt fall har man et fullutstyrt kjøkken, tv, data, musikk, kan kjøre båt, bil, fly osv og slå på lyset når vi vil osv men vi vil ikke ha noen å dele alt dette med.

Jeg vil frem til om folk hvis de måtte velge ville valgt et enkelt liv med mennesker og dyr eller et moderne hitech liv med alt av teknologi og maskiner.

Med andre ord en slags menneske eller maskin/teknologi debatt.

Jeg tenkte litt på dette rett før eg skulle sove en kveld og så fordeler og ulemper med begge valg noe som ikke gjorde det så lett å velge som jeg i begynnelsen trodde.

Savnet etter det andre valget ville vært enormt uansett hva jeg ville valgt, og dette ledet til en kvasifilosofisk tanke om man har valg i livet som gjør at uansett hva man velger vil man ønske/savne det motsatte og det dermed blir umulig å velge.

Valget mellom menneske og maskiner/teknologi var for meg en soleklar problemstilling som belyste problemets natur, og jo mer jeg tenkt på det dess større innsikt fikk jeg av samfunnet vi alle er en del av.

En annen måte å se på dette er jo om man til syvende og sist egentlig KAN velge, om man ikke er totalavhengig av begge deler?

Isåfall, er menneske og maskin likeverdige med tanke på betydningsfullhet?

Man kan selvsagt også snu på det og spørre hva ville skjedd om man fjernet en av tingene?

Uten mennesker vil maskiner og teknologi forsvinne, men vil mennesket overleve uten maskiner og teknologi?

Er vi blitt gjensidig avhengige av hverandre?

Så....hva ville du valgt? Mennesker og dyr eller maskiner og teknologi?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Lov å tenne bål, uten å bruke en lighter (må unngå maskiner/teknologi) og lov å bygge hytte så lenge man ikke bruker et sagbruk f.eks.

Europa: Men kan mennesker leve uten teknologi?

Noen tar selvmord under finanskrisen, teknologi skaper f.eks medisiner som gjør at mange overlever, kuvøser og pustemaskiner holder liv i endel unge som eldre.

Kunne man tatt ett menneske som er født og oppvokst i det moderne samfunn, satt det midt i skogen og tvunget det til å bo der...ville det i det hele tatt overlevd?

Hver gang det blir strømbrudd eller strømprisen blir veldig høy DØR noen.

Lenke til kommentar

Dette er en veldig merkelig diskusjon, det finnes en gylden middelvei, og det er den veien vi burde gå, kanskje til og med helle litt mer over på det biologiske, rett og slett grunnet vår evolusjon sin del.

Vi heller mer og mer over til et samfunn bestående av teknologi, sier ikke at det er forferdelig med teknelogi, men det er visse ting vi finner opp som vi ikke engang burde finne opp ( dere kan tenke dere fram til hva )

Det vi i vesten i dag ønsker, er et samfunn der vi mennesker oppnår lykke, og det kan vi, men hvordan komme det er grunnen til at vi krangler bittert om hva som er best mellom høyre og venstre, opp og ned :tease:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En gyllen middelvei i denne sammenheng betyr vel også at man innrømmer at man ikke lenger klarer seg helt uten teknologi og at man til og med er avhengig i den grad at den er omtrent like mye verdt som det biologiske.

Et sted på historiens sti har man passert et punkt hvor man gikk fra å styre teknologien til å bli en del av den og å trenge den.

En annen interressant måte å tilnærme seg dette på er å se på tidsbruken på de enkelte tingene.

I følge denne linken:

http://itpro.no/art/8400.html

bruker vi ca 500 timer i året på epost.

Legger man til pc-bruk, facebook, tv-titting, internett, etc så bruker man mer tid med en pc enn man bruker med kone og barn.

Legger man til at deler av tiden man bruker med kone og barn igjen brukes til å se på tv sammen så begynner det å bli interressant.

Man kan også se på ting som at de fleste har sett fremmede nakne mye mer enn å ha sett kona naken, at teknologibruken er blitt et absolutt krav på mange områder (f.eks kan man normalt ikke lenger ta ut kontanter i en bank, man får sjeldent lov til å lese av strømmen og ringe den inn osv)

Vi er blitt en del av teknologien, som jeg overhodet ikke er imot, og tilbringer stadig større del av livet med teknologien.

Det hadde vært artig å sett en statistikk på hvor mye tid man tilbringer med mennesker og dyr i forhold til maskiner og teknologi....

Lenke til kommentar

Vel, du har vel rett i at vi bruker mye tid på PC og annen elektronikk, men bruker vi ikke det nettop for å kunne komunisere på en enklere måte ? vi er framdeles ikke avhengi av elektronisk teknologi, men tipper at for hver generasjon som går, vil mennesket bli mer og mer forvirret over hva vi skal gjøre uten.

Men Hvorfor ønske denne teknologien uten å stille seg kritisk til den da? hvorfor har du et sånt hig etter å leve i en starwars verden? Det finnes grunner til at vi mennesker opplever flere nye sosiale problemer etter hvert som tiden går, depresjoner er en av de ( er ikke en ny en ) tingene vi mennesker kanskje kan minst om, selv om flere mennesker får det, vet vi om elektro bølger er uskadelig? vi tror at vi får kreft av dem, men vår hjerne tenker med elektroniske pulser, hvordan blir de påvirket av all "støyen" rundt seg, dette er spørsmål vi er nødt til å stille oss.

Hvordan kommer bruken til å bli når vi finner metoder for å lage stabilt antimaterie? vi har hatt atombomber som er blitt sprengt, hvorfor skal ikke vi forsøke med dette og? det er noen ting med teknologi som har bieffekter, og etterpåklokskap er ofte en trist måte å erkjenne ting på.

Jeg sier ikke at all teknologi er dumt, men jeg tror vi klarer oss uten en del av den, ta for eksempel bilen som en oppfinnelse, en sammensettning mellom hjulet og ilden, man fant jo opp den fordi man kunne reise lange strekninger, nå er vi jo avhengi av den hver eneste dag, og istedenfor at mennesker tenker, hey vi bruker alle sammen t bane og buss istedenfor, vil vi ikke gi slipp på goden, bare fordi all teknologi er laget for å gjøre ting enklere, så hvor går din grense til teknologi? blir den helt til vi mennesker sitter inne i et høyteknologisk kammer, med alt av elektroniske hjelpemidler, slik at vi kan føle velbehag til alle tider?

Hvis du har lyst på en robbotdame som kan vaske doen for deg er du velkommen til det, men jeg for min del vil heller finne meg en ekte som har egene meninger :!:

Lenke til kommentar
Helt klart vi måtte velge førstevalgte, vi mennesker dør faktisk uten kjærlighet, vanskelig å forklare dette, men det er fakta.

Uenig. Mennesker er forskjellige.

Problemet med teknologisiden er jo at den ikke funker uten mennesker. Men forutsatt at alt var automatisk og at man hadde maskiner som kunne gi automatisk mat, medisinsk behandling osv. ville jeg nok valgt maskiner.

Slik sett er jeg en ypperlig kandidat for et eventuelt Mars-program :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For min del så er paradokset at jeg og alle jeg kjenner bruker desidert mest tid med maskiner/teknologi enn familie og venner.

Allikevel foretrekker flertallet, som i denne tråden, mennesker.

Man bruker altså minst tid til det man egentlig foretrekker.

Har sett på fremtidens verden som går på discovery nå, og de fleste forskerne der er enige om at mennesket med tiden må smelte sammen med maskinene for ikke å forsvinne.

Jeg tror det avgjørende punktet kommer den dagen maskinene selv kan utvikle og produsere nye maskiner som hele tiden optimaliseres og arver kunnskaper og egenskaper fra tidligere maskiner.

Innen kort tid vil mennesket da bli flaskehalsen i systemet.

Denne uoffisielle undersøkelsen er bare et forsøk på å ta tempen på folks meninger rundt dette, dvs om folk flest foretrekker mennesker eller maskiner.

Som det nevnes brukes mye av teknologien til å kommunisere, og jeg opplever ofte at folk sitter i samme rom og sender tekstmeldinger til hverandre fremfor å snakke direkte.

For min del så opplever jeg ofte at mennesker foretrekekr maskiner fremfor mennesker, kanskje ikke bevisst men allikevel.

For eksempel foretrekker mange å sitte oppe om kvelden/natten og spille pc-spill og se på tv fremfor å legge seg med kona.

Kanskje trigger maskiner og teknologi noe i oss mennesker som mennesker selv ikke kan tilby, og at man derfor oppfatter mennesker som kjedelige sammenlignet med maskiner?

Noen blir for eksempel spillavhengige, men jeg har ennå ikke lest om folk som er menneskeavhengige som at de for eksempel får abstinenser hvis de er borte fra kona.

Jeg tror selv ikke at jeg kunne levd uten maskiner og teknologi, men jeg hadde klart meg uten mennesker...ihvertfall bedre enn uten maskiner og teknologi.

Men jeg hadde selvsagt savnet mennesker, ihvertfall damer, så for min del er det vel en 20/80 fordeling i maskinenes og teknologiens favør.

Egentlig burde det vel være omvendt, men ved ettertanke må jeg medgi at det er sånn det er....

Lenke til kommentar

Jeg har ikke giftpigger, klør, hoggtenner, osv osv. Alikevell er jeg et rovdyr. Ganske patetisk rovdyr ? Har ingen medfødte våpen for å overleve, rart at rasen vår eksisterer i det hele tatt. Glemte en ting jeg er født med, hjernen ! Kjønner ikke hvorfor vi skal velge mellom teknologi og biologi slik som trådstarter har nevnt det når teknologi er en del av vår "natur". Hele "vitsen" med å utsyre menneske nakent, sårbart og med patetiske kroppslige våpen er at vi er utsyrt med hjernen for å lage teknologiske ting for å overleve.

Mer fornuftig scenario ville være å spørre har du lyst å være ett menneske eller ett dyr i skogen ?

Da kan du virkelig ta stilling til teknologi, men du må forkaste arten vår, fordi teknologi går hånd i hånd med arten vår, det er arten vårs fordel. Akkurat som haien har barberblad skarpe tenner, akkurat som pinnedyret har kamuflasje osv osv.

Jeg ville fremdeles velge alternativ 1 i trådstarters scenario, men hadde nok blit spist av en løve eller noe om jeg ikke får bruke min naturlige fordel, men jeg har vertfall en sjangs till å få sosiale relasjoner i alternativ 1

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spørsmålet er kun ment som om hva man foretrekker av mennesker og maskiner/teknologi.

I min hverdag så er jeg omgitt av maskiner og teknologi, og tilbringer mye mer tid med dem enn jeg gjør med mennesker.

Mine handlinger er også knyttet til min teknologiske hverdag, jeg slår f.eks på TV`en før jeg slår på lyset og jeg har mer kontakt med mennesker via mail/sms/facebook/messenger osv enn direkte face-to-face.

Noe av det første og siste jeg gjør hver dag er å sjekke mail, normalt før jeg spiser frokost.

Herodes falsk sa på en plate at favorittstillingen hennes er bakfra, for da kan begge se TV samtidig.

Idag har man TVer overalt, så problemet er kanskje mindre, men allikevel stadig aktuelt?

Når det gjelder å sette folk og dyr ut i skogen, så er jeg temmelig sikker på at begge ville omkommet relativt raskt siden både mennesker og dyr stort sett har glemt hvordan de skal overleve av seg selv.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg heller tilbragt femti år til med mine egne tanker og god tilgang på mat, medisinsk behandling, varme, beskyttelse ifra vær, vind og snø, enn all verdens sex, klemmer og konversasjoner og å dø om ti år, som var gjennomsnittslevetiden før teknologien begynte å gjøre seg gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...