Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betydningen av "reklamedommen" i EMD

Aldrack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom ikke som noe sjokk. Disserende dommer Skoghøy kom til samme resultat når saken var oppe i Høyesterett, også Kyrre Eggen kom til samme konklusjon i sin doktoravhandling for ca. 10 år siden.

Om det er en seier eller tap for ytringsfriheten, vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Dommen innebærer ingen blankofullmakt for politisk reklame. EMD opphever eller annullerer ikke nasjonale avgjørelser. Dommen er anket, men om den står kan jeg tenke meg at Regjeringen (om de rødgrønnesitter med makten når saken er endelig avgjort), går i tenkeboksen for å se om det er mulig å opprettholde en begrensning på TV-reklame. Jeg antar det var proporsjonalitetsvurderingen saken falt på ('necessary in a democratic society'). Så vidt jeg har forstått klarte ikke Staten å sannsynliggjøre nødvendigheten av et absolutt forbud som rammet et parti forbudet angivelig skulle beskytte.

Jeg tviler i alle fall på at en med dette åpner for ubegrenset politisk reklame på TV om dommen blir bindende.

Lenke til kommentar
Dommen innebærer ingen blankofullmakt for politisk reklame. EMD opphever eller annullerer ikke nasjonale avgjørelser. Dommen er anket, men om den står kan jeg tenke meg at Regjeringen (om de rødgrønnesitter med makten når saken er endelig avgjort), går i tenkeboksen for å se om det er mulig å opprettholde en begrensning på TV-reklame. Jeg antar det var proporsjonalitetsvurderingen saken falt på ('necessary in a democratic society'). Så vidt jeg har forstått klarte ikke Staten å sannsynliggjøre nødvendigheten av et absolutt forbud som rammet et parti forbudet angivelig skulle beskytte.

Jeg tviler i alle fall på at en med dette åpner for ubegrenset politisk reklame på TV om dommen blir bindende.

Du har nok rett i at dommen ikke innebærer et absolutt forbud mot å oppstille begrensninger for adgangen til å sende politisk reklame på TV. Som du selv er inne på, er det avgjørende hvorvidt en konkret begrensning anses som forholdsmessig ut fra saklige hensyn. Og dette kan selvsagt stille seg meget forskjellig fra tilfelle til tilfelle.

Det jeg imidlertid sikter til når jeg mener at EMDs myndighet favner for vidt, er at domstolen finner seg kompetent til å overprøve statenes rettspolitiske vurderinger selv i bagatell- og detaljsaker. Jeg mener domstolen burde ha større forståelse for at en stats jus nødvendigvis preges av den rådende kultur og det internpolitiske klima. F.eks. har jeg aldri skjønt hvorfor EMD skal kunne overprøve den avveining av ytringsfrihet og personvern som norsk rett alltid har bygget på.

Kort sagt: Statene burde vært innrømt en langt videre skjønnsmargin. Så kan EMD heller konsentrere seg om de forhold hvor det er et legitimt behov for overstatlig kontroll: Voldelig politi, umenneskelige soningsforhold, medisinske eksperimenter, straff uten rettergang, reaksjoner mot opposisjonelle osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...