Gå til innhold

Verdens vanskeligste gåte


greiven

Anbefalte innlegg

Formuleringen din er fortsatt dårlig. Det vil alltid være et barn som er eldst. Selv om at det er tvillinger.

 

En bedre formulering hadde vært:

 

Skal opplysningen kunne løse gåten, så må man anta at når Magne sier det eldste barnet hans ble født i New York så utelukker han at barna kan være 1,6 og 6 år gamle, fordi det da regnes som at de to eldste barne er like gamle.

 

Nei, han formulerer seg veldig godt, men det krever noe av mottakeren å forstå det.

Jeg forstår hva han mener, men det er fortsatt dårlig formulert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud, skjønner du ikke at det er et eldst barn i hvert alternativ?

 

1,6 og 6 år... 1 av seksåringene er eldst.

 

1,3 og 9 år... 9 åringern er eldst..

 

 

Så den opplysningen Magne oppga hjelper han egentlig ingen ting.

 

Så du antek at kona til matematikaren fødde ein, kneip att og kom seg på fyrste fly heim for å føda andremann?

Lenke til kommentar

Det er noe som heter å overanalysere. Det er en gåte, vi bes ikke finne den eksakte verdien av ∏.

 

Barna kan ha så mange desimaler som overhode mulig i sin alder. 3,12393723792912 år er en alder. Skal man se på alle disse tingene har gåten tilnærmet uendelig løsninger.

 

Om man ikke skal ta noen forbehold er vel UNIX timestamp noe av det beste å bruke på ungenes alder, også må man ta høyde for Zulu tid.

 

Lykke til.

 

(Dette var forresten et ironisk innlegg)

Lenke til kommentar
Herregud, skjønner du ikke at det er et eldst barn i hvert alternativ?

 

Jo, jeg skjønner det. Men hvis man skal tenke på den måten ville ikke opplysningen hjulpet ham, ergo må alternativ 2 være riktig.

 

Det er bare å gi opp Henrik, enkelte forstår ikke - selv den enkleste form for logikk. De glemmer at opplysningene skal hjelpe vedkommende å løse gåten og at det faktisk gir bare ett alternativ. Enkelte forstår det ikke, andre nekter å forstå - slik vil det alltid være. Selv det åpenbare blir vanskelig med lukkede øre og øyne.

Lenke til kommentar
Herregud, skjønner du ikke at det er et eldst barn i hvert alternativ?

 

1,6 og 6 år... 1 av seksåringene er eldst.

 

1,3 og 9 år... 9 åringern er eldst..

 

 

Så den opplysningen Magne oppga hjelper han egentlig ingen ting.

 

Så du antek at kona til matematikaren fødde ein, kneip att og kom seg på fyrste fly heim for å føda andremann?

 

Begge barna kan godt være født i New York, men han trenger ikke å nevne det andre barnet overhodet.

Lenke til kommentar
Begge barna kan godt være født i New York, men han trenger ikke å nevne det andre barnet overhodet.

 

Du har verkeleg bestemt deg for at du har rett. Då er det ikkje noko særleg vits å diskutera, er det vel? Neste gong ei liknande gåte kjem, er det kanskje du som er fyrstemann med svaret. Kan ikkje forstå alt, vera fyrst alltid veit du...

Lenke til kommentar
Begge barna kan godt være født i New York, men han trenger ikke å nevne det andre barnet overhodet.

Og dermed vil ikke opplysningen om at eldstemann er født dr bidra noe til oppgaven, og dermed vil ikke opplysningen hjelpe noe.

 

OMFG, greit:

 

Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York, og var den eneste vi fikk det året", svare Magne

Lenke til kommentar
OMFG, greit:

 

Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York, og var den eneste vi fikk det året", svare Magne

Fortsatt. Dersom opplysningen om at det eldste barnet er født (sted) så krever det at det er et unikt eldste barn. Så enkelt er det.

Dersom opplysningen leder til fler forvirringer, og det faktum at han er matematiker (som da har en rolle her) ikke skal bidra noe til gåten, er det umulig å løse.

 

Poenget blir likefullt at du kan ikke settte det opp som en ligning uansett hvordan du ser på det og derfor ikke kunne løse det ved å 'pugge matte' uten å forstå loggiken som stilles bak det.

Lenke til kommentar
OMFG, greit:

 

Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York, og var den eneste vi fikk det året", svare Magne

Fortsatt. Dersom opplysningen om at det eldste barnet er født (sted) så krever det at det er et unikt eldste barn. Så enkelt er det.

Dersom opplysningen leder til fler forvirringer, og det faktum at han er matematiker (som da har en rolle her) ikke skal bidra noe til gåten, er det umulig å løse.

 

Poenget blir likefullt at du kan ikke settte det opp som en ligning uansett hvordan du ser på det og derfor ikke kunne løse det ved å 'pugge matte' uten å forstå loggiken som stilles bak det.

 

Var det ikke akkurat det jeg skrev da?

 

I den virkelige verden så må man av og til anta ting. Man vet at oppgaven er løsbar så:

Man kan anta at siden han sier den elste så er det bare en sønn(hadde det vært tvillinger hadde han vel sakt det). Man antar også at alderen er i heltall.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

- "Jeg må ha en opplysning til for å vite alderen på de tre ungene dine", sa han.

 

Poenget mitt er at med den opplysningen han fikk kan han ikke med sikkerhet vite det svaret han kom frem til.

 

Men jo, jeg skjønner poenget deres med at visst man tenker fornuftig osv så, men fremdeles, denne gåten har et stort hull i seg.

Lenke til kommentar
- "Jeg må ha en opplysning til for å vite alderen på de tre ungene dine", sa han.

 

Poenget mitt er at med den opplysningen han fikk kan han ikke med sikkerhet vite det svaret han kom frem til.

 

Men jo, jeg skjønner poenget deres med at visst man tenker fornuftig osv så, men fremdeles, denne gåten har et stort hull i seg.

 

Så hva er det som er så vanskelig med å forstå logikken her? I det øyeblikk Magne forteller om sitt eldste barn, så kan det kun være en av de to alternativene om opplysningen skulle være av interesse. DET er jo en del av oppgaven, nemlig å forstå enkel deduktiv logikk. Jeg har alltid vært god på logiske slutninger, så for meg er det helt uforståelig at dette virkelig kan være så tungt å forstå.

Lenke til kommentar

Jeg forstår jo tankegangen deres, josåklart, men poenget mitt er at Nils kan ikke vite med sikkerhet..

 

Vi vet heller ikke hva Nils bestemte seg for.

 

 

Som han over her sa, hadde gåten sagt, "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York, og var den eneste vi fikk det året." hadde det blitt riktig.

Lenke til kommentar
Som han over her sa, hadde gåten sagt, "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York, og var den eneste vi fikk det året." hadde det blitt riktig.

 

Det er jo det som er en del av den logiske slutningen Nils må trekke for å komme frem til det riktige svaret. Du ville ikke klart å løse oppgaven, da du ikke klarer å sette deg inn i premissene og de nødvendige slutningene som må være tilfelle for å komme frem til et svar som er riktig.

Lenke til kommentar

Det er viktig å trekke frem dette som en del av gåten/oppgaven:

 

"Hvordan kunne Nils finne ut alderen på de tre ved hjelp av de opplysningene som er gitt?"

 

Vi vet derfor hva Nils svarte.

 

Greit at det kan være en svakhet (2 barn samme år etc) men det er ikke tilfellet da gåten kan løses med gitte alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...