Gå til innhold

Verdens vanskeligste gåte


greiven

Anbefalte innlegg

og når ble det en regel?

Det har vært gjeldende praksis i årtier, og siden disse to matematikerene var norske og møttes på en konferanse i Nice kan en ikke annet enn anta at gåten er satt til moderne tid.

 

Jeg anbefaler deg besøke noen hoteller. Og ikke feilsiter Adam Savage, takk.

Endret av Scara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis en matteklasse brukte 2 år på den, kan han umulig ha løst denne på noen minutter? Tviiiler :p

 

Kalles IQ, vet du :w00t: Nei, tuller. Jeg har løst masse matteoppgaver og denne oppgavens forsøk på å få oss til å tenke på New York er ikke uvanlig i slike oppgaver. Som her. Løser man oppgaven i steg så tar det ikke lang tid.

Lenke til kommentar
og når ble det en regel?

Det har vært gjeldende praksis i årtier, og siden disse to matematikerene var norske og møttes på en konferanse i Nice kan en ikke annet enn anta at gåten er satt til moderne tid.

 

Jeg anbefaler deg besøke noen hoteller. Og ikke feilsiter Adam Savage, takk.

 

Fint...

hvor var den ignore-settingen igjen :hmm:

Lenke til kommentar
og når ble det en regel?

Det har vært gjeldende praksis i årtier, og siden disse to matematikerene var norske og møttes på en konferanse i Nice kan en ikke annet enn anta at gåten er satt til moderne tid.

 

Jeg anbefaler deg besøke noen hoteller. Og ikke feilsiter Adam Savage, takk.

 

Dummeste jeg har hørt. Kan anbefale opp til flere hotell med romnummer fra 1 til 99. Alfa Hotel Zentrum i Munchen (jeg bodde på rom 18). Hotel Gumberger i Neufahrn bodde jeg på rom 28 (andre etasje).

Lenke til kommentar

Hvordan kunne Nils finne ut alderen på de tre ved hjelp av de opplysningene som er gitt?

Valget står mellom 36, 48 og 60 siden det er de eneste romnummerene som er flere enn en gang.

 

 

1+6+6 | 36

2+2+9 | 36

 

2+3+8 | 48

4+6+2 | 48

 

2+5+6 | 60

3+5+4 | 60

4+5+3 | 60

5+6+2 | 60

 

Siden "den eldste" sønnen var født i NY så kan vi si at 1+6+6 utgår fordi det må være en som er eldst, dermed vet Nils at det eneste som er igjen av hans romnummer er 2+2+9.

 

Edit: At det tok en klasse to år å løse denne var drøyt.

 

Edit2: Om ai gad, treg å svare!

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Edit: At det tok en klasse to år å løse denne var drøyt.

 

finnes klasser for folk som er mindre begavede enn resten av oss vet du :p

 

Scara: sist gang jeg var på hotell(ca 2 uker siden) bodde jeg på rom 57 mener jeg å huske, var mellom 50 og 59 ett sted ihvertfall.

skal på hotell i morgen, kunne nesten tatt bilde av rom-nøkkelen hvis det er under 101, men jeg gidder ikke å prøve å bevise noe så latterlig.

Lenke til kommentar
Valget står mellom 36, 48 og 60 siden det er de eneste romnummerene som er flere enn en gang.

 

1+6+6 | 36

2+2+9 | 36

 

2+3+8 | 48

4+6+2 | 48

 

2+5+6 | 60

3+5+4 | 60

4+5+3 | 60

5+6+2 | 60

 

Hadde vært en fordel om du greide å plusse tall sammen...

 

4+6+2 = 12 altså ryker 48

3+5+4 er også 12 og 2+5+6 er nevnt to ganger, altså ryker 60

Det er KUN 36 som forekommer to ganger.

Lenke til kommentar

Ok, her er jeg litt treg..

Men det vi har å gå ut i fra er at den ene ungen er eldre enn de andre, summen av alderen er 13 og produktet av aldrene er nr på hotellrommet? Noe mer?

Da må vi først finne ut antall kombinasjoner. Nr på hotellrommet sier oss ikke noe annet enn at personen her selv vet det. New York har ingen ting med saken å gjøre.

Dette er stort sett det vi har å arbeide ut i fra?

Edit: Ah, forsto den nå. Den var genial :D

 

Noen som kan flere slike? :dribble:

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Off-topic

Jeg mener å ha lest at man er veldig overtroisk i USA, og dermed prøver å unngå tallet 13, både i etasjenummer eller romnummer, kanskje de har noe å si? Iogmed at tallet 13 og New York er nevnt

Meste parten av boligfeltene osv i Amerika har ikke hus/lelighet/hotellrom nr 13, de hopper fra 12 til 14 fordi de er redde det skal skje noe med nr 13. Så det på Discovery Channel for en stund siden.. =P

 

On-topic.

Tror selv bare at New York er pga tids forskjellen.. Er veldig trøtt nå, har ikke sovet i natt så greier ikke og tenke 100% så kommer tilbake til denne tråden i morgen når jeg har voknet xD.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvordan kunne Nils finne ut alderen på de tre ved hjelp av de opplysningene som er gitt?

Valget står mellom 36, 48 og 60 siden det er de eneste romnummerene som er flere enn en gang.

 

 

1+6+6 | 36

2+2+9 | 36

 

2+3+8 | 48

4+6+2 | 48

 

2+5+6 | 60

3+5+4 | 60

4+5+3 | 60

5+6+2 | 60

 

Siden "den eldste" sønnen var født i NY så kan vi si at 1+6+6 utgår fordi det må være en som er eldst, dermed vet Nils at det eneste som er igjen av hans romnummer er 2+2+9.

 

Edit: At det tok en klasse to år å løse denne var drøyt.

 

Edit2: Om ai gad, treg å svare!

 

HVORFOR er det de kombinasjonene hvor de samme tallene går igjen som er de riktige?

Lenke til kommentar
Korrekt, men klarer du og få et tall over 101 med 13 som maksimal sum?

Akkurat, 80 er høyeste sum med 4x4x5 :)

 

Men du har rett i at det er slik hotelrommene vanligvis blir sortert, men de blir bare ikke det i denne oppgaven/gåten.

La til et nøkkelord

 

Læreren vår tok en lignende når vi gikk i niende, tok en uke før vi løste den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...