Gå til innhold

Verdens vanskeligste gåte


greiven

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Dette er en matte-gåte mattelæreren fortalte meg og klassen min i går. Han fortale også at det tok en klasse to år å løse den, så ikke vær lei dere om dere ikke greier den :) Men er vi mange nok kan vi kanskje greie den innen ganske så kort tid? :) Den lyder som følger:

 

Det var to matematikere som møttes på en konferanse i Nice et år, de het Nils og Magne. De gikk på samme universitet for flere år siden, og de har ikke treftes siden da. Etter denne konferansen treftes de i foajen i hotellet. De pratet sammen, og etter hvert spurte Nils om hvor mange barn Magne hadde. Han svarte at han hadde tre barn. Nils ville også vite hvor gammel de tre var, men siden begge var matematikere svarte Magne:

 

- Hvis du plusser opp alderen til barna mine så er tallet 13.

- Jeg la også merke til at hvis du ganger alderen til mine tre barn, så vil du få det nummeret du har på rommet ditt i dette hotellet.

 

De gikk hvert til sitt, men Nils var enda ikke helt fornøyd. Da de treftes igjen så sa Nils:

- "Jeg må ha en opplysning til for å vite alderen på de tre ungene dine", sa han.

- "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York", svare Magne.

- "Ahh, da vet jeg alderen på barna dine", svarte Nils.

 

Hvordan kunne Nils finne ut alderen på de tre ved hjelp av de opplysningene som er gitt?

 

Kom med svar, dette kan bli morsomt! Vet ikke svaret selv, men har veldig lyst til å greie den!

 

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig, klarer ikke lese meg til noe konkret svar og hvorfor i denne tråden. Er det noen som har en hel og logisk løsning? :roll:

Lenke til kommentar

Denne er umulig å løse uten å gjette.

 

For mulighetene vi har nå er

 

2+2+9

6+6+1

 

Så sier han at den eldste bor i New York..

 

Altså da sier dere at de er 2+2+9 år gamle fordi det finnes bare en eldst der. I den andre muligheten er de 2 "eldste" like gammel.

 

Men de kan også være 6+6+1 år gamle fordi en av tvillingene må være eldre enn den andre.

 

Ergo, begge alternativene kan være rett, men vi kan ikke si hvem som er riktig uten å gjette riktig.

 

 

 

Gåten skulle heller fortalt: "Den eldste er ikke tvillig" for eksempel.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Denne er umulig å løse uten å gjette.

 

For mulighetene vi har nå er

 

2+2+9

6+6+1

 

Så sier han at den eldste bor i New York..

Nei! han sier:

- "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York", svare Magne.

 

Løsningen er vel gitt tidligere i tråden.

Så lenge det bare er to alternativer som ender på 36 må løsningen være 2+2+9 år.

Skulle alternativ 6+6+1 være korrekt ville magne svart mine eldste barn er født...

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Nei! han sier:

- "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York", svare Magne.

 

Løsningen er vel gitt tidligere i tråden.

Så lenge det bare er to alternativer som ender på 36 må løsningen være 2+2+9 år.

Skulle alternativ 6+6+1 være korrekt ville magne svart mine eldste barn er født...

 

og det er fortsatt ingen grunn til at det må være det med 2 like alternativer...

 

edit: det er, som jeg har nevnt tidligere også, ingenting i veien for å ha 2 barn på 6 år, selv om de ikke er tvilinger, så vidt jeg vet har året 12 måneder og barn tar 9 måneder å produsere, det er dermed god tid til å få ett barn i januar og ett i november.

så er det jo det med adopsjon også...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Denne er umulig å løse uten å gjette.

 

For mulighetene vi har nå er

 

2+2+9

6+6+1

 

Så sier han at den eldste bor i New York..

Nei! han sier:

- "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York", svare Magne.

 

Løsningen er vel gitt tidligere i tråden.

Så lenge det bare er to alternativer som ender på 36 må løsningen være 2+2+9 år.

Skulle alternativ 6+6+1 være korrekt ville magne svart mine eldste barn er født...

 

Visst jeg får tvillinger, som er født i Narvik.. Så kan jeg godt si, "Mitt eldste barn er født i Narvik".

 

Jeg trenger ikke nevne det andre barnet. Han trenger bare å nevne den eldste tvillingen.

 

---------------------------------------------------------------

 

Og det er fortsatt ingen grunn til at det må være det med 2 like alternativer...

 

Jo, det må være en av de alternativene fordi Magne vet hotellnummeret sitt, og siden han trenger en tredje opplysning må det være en av de alternativene som får 36.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Og det er fortsatt ingen grunn til at det må være det med 2 like alternativer...

 

Jo, det må være en av de alternativene fordi Magne vet hotellnummeret sitt, og siden han trenger en tredje opplysning må det være en av de alternativene som får 36.

 

joda, hvis du ser bort ifra at det er flere som gir like alternativer...

 

5+6+2 gange: 60

4+5+3 gange: 60

4+6+2 gange: 48

2+3+8 gange: 48

1+6+6 gange: 36

2+2+9 gange: 36

 

edit: glem denne posten, det er kun 2 som har like resultater.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

5+6+2= 13

3+5+3= 12

 

4+6+2= 12

2+3+8= 13

 

1+6+6= 13

2+2+9= 13

 

 

 

5*6*2= 60

3*5*3= 60

 

4*6*2= 48

2*3*8= 48

 

1*6*6= 36

2*2*9= 36

 

Som dere ser er det bare tallet 36 som intreffer 2 ganger.

Det betyr at det må være enten 1+6+6 eller 2+2+9 som er riktig, men hva som er riktig får vi nok aldri vite.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...