Gå til innhold

hvor bra er kitt objektet til eos 450d?

Anbefalte innlegg

hei

jeg kan bare ikke vente med aa oppgradere til et DSLR og vurdere aa skaffe meg et eos 450d! Men det er litt avhengig av om kitt objektet er bra nok?

jeg skal bruke det til omtrent kun landskaps bilder og vill skyte kun i raw, slik at det er sagt:)

Jeg har dessverrre ikke raad til et sikkerlig objekt enda og siden kitt objektet er 18 mm ved full vidvinkel, saa ville jeg tro at det er et ok objekt for landskaps bilder?

En bekjent av meg har eos 450d med kitt objekt og de faa bildene jeg har sett, ser skarpe og fine ut, saa etter hva jeg selv har sett saa virker det som at objektet er godkjent:)

Men er litt vanskerlig aa vurdere sikkerlig etter aa ha sett kun 3-4 bilder....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper 90% av alle innleggene som kommer i denne posten, kommer til å anbefale Tamron 17-50mm f/2.8

Jeg har ingen erfaring med den, men ingen tvil om at dette objektive høster fornøyde kunder :)

EDIT: etter å ha lest førsteposten litt nøyere ser jeg at jeg overhode ikke svarte på problemstillingen :blush: sorry ;)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
FWIW så er "bra" mer enn god score på en MTF...

Så sant, så sant.

18mm er vidt nok til landskap, hvis det er det trådstarter mener. Noe videre enn 18mm (28 ved fullformat) var ikke vanlig før i tiden, og bruk av ekstrem vidvinkel til landskap er et relativt nytt fenomen. De aller fleste landskapsbilder er tatt på lenger brennvidde enn 10mm, og de fikk til landskapsbilder før supervidvinkel ble så vanlig som det er nå. Ansel Adams hadde ikke supervidvinkel ifølge mine opplysninger.

Lenke til kommentar

Kit linsa til 450D er bra for kit linse å være. Skarpheten er bra. Byggekvaliteten er dårlig. Kontrast er ikke helt på topp, og det er litt CA i hjørnene, men dette kan rettes opp i etterbehandling. God klarhet, farger og kontrollerer flare meget bra. I alt, et godt objektiv, med sine begrensninger.

Den vil fungere bra til landskap.

Lenke til kommentar

takk for tilbakemeldingene

Saa med andre ord, saa er dette objektet godt nok for landskapsbilder og det vill ikke vaere noe hast aa oppgradere til et nytt objekt(for landskapsbilder)

Mitt fujifilm kamera er 28 mm ved full vidvinkel,men vill man egentlig se store forskjellen mellom 18 og 28 mm??

Lenke til kommentar

Saa med andre ord, saa er dette objektet godt nok for landskapsbilder og det vill ikke vaere noe hast aa oppgradere til et nytt objekt(for landskapsbilder)

Mitt fujifilm kamera er 28 mm ved full vidvinkel,men vill man egentlig se store forskjellen mellom 18 og 28 mm??

Jeg tipper fujifilm-kameraet ditt har en "equivalent focal length" på 28mm på full vidvinkel, og det har jaggu 18-55'en også.. Størrelsen på sensorbrikken gjør at man må bruke EFL når man skal sammenligne objektiver på tvers av systemer med forskjellig størrelse på sensorbrikken.

Tror du blir godt fornøyd med 18-55'ern din. http://epaperpress.com/ptlens/ - du kan evt kjøpe dette for 25 USD dersom du vil få kontroll på distortion på 18mm (rette linjer blir ikke rette på 18mm på kit-objektivet, men det er billigere å fikse dette i software enn å kjøpe en rett-tegnende vidvinkelzoom)

Lenke til kommentar

Til landskap, såfremst du er klar over at du får en del forvrenging på 18mm [18-55 f/3.5-5.6 IS], som lett lar seg rette opp i etterbehandlingen, så er det et ypperlig objektiv til den prisen du får det for nå.

Selv om byggekvaliteten er plastic-fantastic, så er det ikke annet å forvente i den prisklassen, så dette er vel egentlig ikke et reelt ankepunkt. Ja, det er plastikk, men det holder lenge til daglidags bruk. Optikken er det ingenting å utsette på, du får mer enn du betaler for.

Det som trekker ned for min del er en tilnærmet ubrukelig manuell fokus"ring" og en variabel blender som ender i f/5.6 på 55mm*. Til landskapsfoto kan jeg ærlig talt ikke se at dette skulle være relevant, så bare gå på. :)

* Drømmen hadde vært 18-55mm f/4 IS (seff mye billigere enn f/2.8 IS) med ordentlig fokusring og intern fokusering. Evt 18-70:) hvorfor ikke Canon har en direkte ekvivalent til 24-105 f/4 IS er en gåte for meg.

Lenke til kommentar

Jeg tipper fujifilm-kameraet ditt har en "equivalent focal length" på 28mm på full vidvinkel, og det har jaggu 18-55'en også.. Størrelsen på sensorbrikken gjør at man må bruke EFL når man skal sammenligne objektiver på tvers av systemer med forskjellig størrelse på sensorbrikken.

Tror du blir godt fornøyd med 18-55'ern din. http://epaperpress.com/ptlens/ - du kan evt kjøpe dette for 25 USD dersom du vil få kontroll på distortion på 18mm (rette linjer blir ikke rette på 18mm på kit-objektivet, men det er billigere å fikse dette i software enn å kjøpe en rett-tegnende vidvinkelzoom)

er ikke helt sikker paa om jeg forstaar hva du mener her, naar du sier equivalent focal lenght, hva mener du da? Mener du at mitt fujfilm kamera vill "fange" like mye av landksapet som kitt objektet til eos 450d?

Lenke til kommentar

er ikke helt sikker paa om jeg forstaar hva du mener her, naar du sier equivalent focal lenght, hva mener du da? Mener du at mitt fujfilm kamera vill "fange" like mye av landksapet som kitt objektet til eos 450d?

Nettopp!

Jeg har et Olympus E-510. Kit-objektiet er 14-42, som skal ganges med 2 (cropfaktor som er bestemt av størrelsen på sensorbrikken) når jeg beregner EFL = 28-84.

Med crop'en til Canon får man 18-55 * 1,62 = EFL på 29,16 - 89,1 mm.

Så om fujifilm'en din starter på EFL 28mm, så får du sånn ca samme utsnitt med 450D'en din.

Lenke til kommentar

Din Fuji har ikke 28mm vidvinkel. Det har noe i retning av 5mm vidvinkel, men med den lille sensoren så utgjør det 28mm på fullformat. Kompaktkameraer får ofte brennvidden oppgitt i fullformat-ekv brennvidde. Dvs at de tallene som står på objektivet er den faktiske brennvidden ganget med cropfaktor, og da får du 28mm. Det samme gjelder ikke digitale speilrefleks. Produsentene går ut fra at brukerne av slike kameraer er erfarne nok til å forstå det med cropfaktor, og ikke har behov for den omregningen for å forstå brennvidden. En annen årsak er at kompaktkameraer leveres med enda flere sensorstørrelser enn speilrefleks, og små variasjoner gjør at du må ha inngående kjennskap til den aktuelle modellen for å tolke hva de reelle brennviddetallene betyr i praksis.

Og i praksis tilsvarer altså den zoomen som står på din Fuji 28mm sammenlignet med et fullformat speilrefleks. Det gjør også en 18mm på et vanlig digitalt speilrefleks, som har en cropfaktor på 1,5 i forhold til fullformat. Du vil altså få make utsnitt på vidvinkel med en 18-55 som du får med en såkalt "28mm" på din kompakt.

Det ble litt klønete forklart, men du forstår kanskje hva jeg (vi) mener.

Lenke til kommentar

Din Fuji har ikke 28mm vidvinkel. Det har noe i retning av 5mm vidvinkel, men med den lille sensoren så utgjør det 28mm på fullformat. Kompaktkameraer får ofte brennvidden oppgitt i fullformat-ekv brennvidde. Dvs at de tallene som står på objektivet er den faktiske brennvidden ganget med cropfaktor, og da får du 28mm. Det samme gjelder ikke digitale speilrefleks. Produsentene går ut fra at brukerne av slike kameraer er erfarne nok til å forstå det med cropfaktor, og ikke har behov for den omregningen for å forstå brennvidden. En annen årsak er at kompaktkameraer leveres med enda flere sensorstørrelser enn speilrefleks, og små variasjoner gjør at du må ha inngående kjennskap til den aktuelle modellen for å tolke hva de reelle brennviddetallene betyr i praksis.

Og i praksis tilsvarer altså den zoomen som står på din Fuji 28mm sammenlignet med et fullformat speilrefleks. Det gjør også en 18mm på et vanlig digitalt speilrefleks, som har en cropfaktor på 1,5 i forhold til fullformat. Du vil altså få make utsnitt på vidvinkel med en 18-55 som du får med en såkalt "28mm" på din kompakt.

Det ble litt klønete forklart, men du forstår kanskje hva jeg (vi) mener.

Ok, tror jeg forstaar hva du mener ja

Saa jeg vill med andre ord ikke fange mer av motivet/landksapet med kitt linsa til eos 450d!?

Men uansett saa spiller det ikke en stor rolle, siden jeg har planer om aa oppgradere til et speilrefleks uansett:) Det er bare litt synd at eos 450d huset er saapass puslete, men tror jeg kan bli vant til det!!

Mitt s6500fd vill ogsaa fungere bra som er reserve kamera, siden dette kamerat produsere meget gode bilder, takket vaere fujis super CCD sensor teknologi

Lenke til kommentar

Det er noen butikker som selger 450D med det gamle objektivet ut IS "intern stabilisering" det er et objektiv som er mye dårligere optisk sett,så bare pass på at du får 450D med det nye objektivet som har IS.

Her kan du se de forskjellige brennviddene,legg merke til vinkelskalaen til høyre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe 450D hvis du synes det er puslete? Det finnes da andre gode valg som ikke er puslete. Flere gode valg. Det er tross alt slik at du skal trives med kamera som verktøy, og virker det puslete når du jobber med det så trives du ikke så veldig godt. Dvs du kan godt trives, men når du først har tanker om det så synes jeg du foretar et litt merkelig valg.

Når det gjelder hvor mye du får med: Du får altså samme utsnitt som du får med din Fuji, men så har du muligheten for å kjøpe objektiver med enda videre brennvidde senere. Det kan du ikke med Fuji-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...