Gå til innhold

Vista vs Xp?

1915

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vis du er ubergamer og vil spille med en gang(uten noen som helst workarounds og holder ut BSOD en gang i blant eller eller holder ut at en AV eter RAMen din, konstante skygge kopier som eter plassen eller UAC som kan deaktiveres, et helvetes tøv av et filsystem med mindre du velger hvor du legger ting selv, eller bare vil kunne spille av alt med K-lite, kanskje du bør gå for Vista.

Vis du har lyst til på noe solid og stabilt, noe som kanskje tar over 64bit greia, orker litt knoting med spill(som å endre 1 eller 2 register filer), og klarer å takle valget av Distroer, velg Linux.

Fedora kanskje? Hehe

Lenke til kommentar

av vista og xp står jeg sterkt på anbefalingen av xp. hvor mange spill har DX10? nesten ingen....

xp bruker mindre ressurser og er etter min mening mer egnet får spill enn vista.

men det jeg egentlig anbefaler er linux, noe rundt debian og debian distroer som eks; ubuntu....

eneste med linux er at alt er anderledes..... du kan verken kjenne deg igjen med windows.

velger du en distro som bruker skrivebordsmiljøet gnome, ligger alt så logisk plassert at du ikke kan ha problemer.

skal du derimot kjøre windows programmer finnes det mange meget gode alternativer, du kan også kjøre enkelte windows programmer med et program som heter wine, dette programmet oversetter windows språket til et språk linux forstår. men det er ganske få programer som fungerer 100%.

men før du eventuelt tenker på å prøve linux må du ta backup av pc'n, lag recovery cd og last ned en linux distro som har live-cd, dette betyr at du kan prøve systemet før du installerer det.

men merk deg mine ord, du kommer mest sannsynlig til å gi opp, det er ikke mange som takler overgangen.

du kan også gjøre slik jeg har gjort, til spill har jeg laget en egen partisjon til windows slik at jeg spiller på den og bruker andre del av hardisken til linux får alt annet. så jeg vil anbefale deg å lage en doul boot sli kat du har to operativsystemer

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Før jeg i det hele tatt ville vurdert et valg mellom XP og Vista ville jeg ha sjekket om leverandøren av PC-en tilbyr drivere til både XP og Vista.

Når det gjelder valget mellom XP og Vista er det ikke så enkelt å velge når det gjelder både ytelse og kompatibilitet. Både XP og Vista er per i dag ganske lik på ytelse i spill. Så marginalt at det ikke har noe betydning hva du velger.

Om du tenker litt sikkerhet ville jeg helst ha valgt Vista. XP er et gammel operativsystem (2001) og begynner å gå ut på dato, tross i at det i dag er et mye brukt OS. Vista er langt sikrere og er i tillegg designet til å ta i bruk nyere maskinvare, slik som prosessorer med to eller flere kjerner (XP har forsåvidt også dette, men ikke like bra). Minne er også langt bedre tatt i bruk i Vista. Selv om mange myter skal ha det i å tro at Vista bruker mye minne. Noe som kanskje er rett på en måte, men bruken av minnet er faktisk en god ting, da det gjør systemet mer responsiv. I motsetning til XP vil ikke Vista bli betydelig tregere over tid. Vista optimaliserer seg selv hele tiden, slik at du som bruker slipper å måtte gå gjennom mange guider for å finne de rette valgene.

Ut i fra dine spesifikasjoner kan Vista være et fornuftig valg. Det kommer litt an på bruksområdene. XP kan også være et like greit å fortsette med. Det er ennå et godt OS og vil trolig holde til sitt bruk i et år til - eller mer.

Linux kan være et vanskelig valg om du bare har drevet med Windows, som posten over nevner. Vil også anbefale deg å teste dette og se hvordan du føler det går. Overgangen er veldig stor.

Vis du er ubergamer og vil spille med en gang(uten noen som helst workarounds og holder ut BSOD en gang i blant eller eller holder ut at en AV eter RAMen din, konstante skygge kopier som eter plassen eller UAC som kan deaktiveres, et helvetes tøv av et filsystem med mindre du velger hvor du legger ting selv, eller bare vil kunne spille av alt med K-lite, kanskje du bør gå for Vista.

Det var en ganske feilinformert post mildt sagt. Tydelig at du har et ganske feil syn på hvordan Windows er per i dag.

Vis du har lyst til på noe solid og stabilt, noe som kanskje tar over 64bit greia, orker litt knoting med spill(som å endre 1 eller 2 register filer), og klarer å takle valget av Distroer, velg Linux.

Fedora kanskje? Hehe

Om trådstarter skal spille på en tilstrekkelig måte har han bare et valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...