cmyrland Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Phoronix.com har nylig kjørt en test med et lavkost-HTPC-oppsett for avspilling av video i full HD. Inspirert av dette plukket jeg sammen min egen HTPC og filserver. Resultatet ligger i handlekurven min. For drøyt 6000 kr har jeg altså både HTPC og filserver på plass, i tillegg kommer selvfølgelig en kraftig og solid wlanrouter. HTPCen er selvfølgelig kun en ren avspiller uten egen lagringskapasitet eller voldsom datakraft, mens serveren er omtrent den samme maskina uten eget skjermkort (siden den ikke skal ha noen GUI), men med mer lagring. Jeg valgte å starte med "kun" to tb, og så kan jeg heller bygge ut med ytterligere lagringskapasitet senere. Systemet skal forøvrig kun kjøre GNU/Linux (i utgangspunktet Ubuntu, men andre distroer er selvfølgelig også alternativer). Tanken er at serveren skal servere alt medieinnhold ut på hjemmenettverket som forøvrig inneholder minst to laptoper i tillegg til htpcen, og mulig også en "spill-PC", evt f.eks. en ps3 eller wii. Noen kommentarer eller forslag? Dette kjøpet ligger dessverre noen måneder frem i tid, så jeg har god tid til å tenke på det, men dersom du har noen erfaringer eller tanker rundt oppsettet er jeg svært takknemlig for innspill. Edit: Fiksa link til handlevogn Endret 11. desember 2008 av Filthpig Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Det hjelper ikke å krysse av for lesbar når man bruker feil link da. Du skal få noen kommentarer: * Sempron LE-1200 vurderes som for svak til full HD av de fleste (noe jeg er 100 % enig i i). Athlon 64 X2 4450e er et glimrende HTPC valg. * Dårlig PSU, både på filserver og HTPC er det viktig med gode PSU-er, ikke nødvendigvis mye effekt, men gode komponenter og stille. Seasonic sine 380/430 Wattere er glimrende * Bruk HK basert på 780G brikkesettet til AMD i HTPC, da kan du faktisk glemme ekstern skjermkort. * Hva er hensikten med Gizmoen, kjøre OS fra USB. Velg heller en 2,5'' disk. *I testen fra phoronix viste de at CPU-load lå på bare noen få prosent med de nyeste Linux-driverne fra nvidia, da driverne her tillater å bruke skjermkortet til videoakselerering, og de testet med en enda svakere cpu (!) *PSU er jeg enig i, men brukte ikke mye tid på å finne en "riktig" PSU, gikk kun etter watt i denne omgang. *AMD har foreløpig ikke fått implementert videoaks. i skjermkortene sine under Linux enda, dessverre. Det er ene og alene derfor jeg har valgt nvidia-kortet. Dette kan selvfølgelig (og forhåpentligvis) endre seg innen jeg handler *OSet skal være nedstrippet og lett, det skal kun være en helt enkel mediespiller og nett-maskin. Ingen tunge programmer trengs. Regner derfor med at en 100% lydløs minnepenn vil gjøre nytten da dette er langt billigere enn å gå for SSD. Tar selvfølgelig med innspillene dine til videre vurdering, har ikke så lyst å sitte med skjegget i postkassa når jeg endelig går et oppsett, hehe Jeg har altså prioritert ekstremt lavt forbruk og støyforbruk i denne omgang.. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Nvidia støtten under linux er kanskje ok om et år, men i dag spiller den få HD filmer og er ekstremt ustabil. Edit: AMD 4450e er også 45W TDP, pairet med et nvidia geforce 8300 hovedkort får du lavere strømforbruk + denne kombinasjonen kan dekode HD filmer med CoreAVC. Endret 11. desember 2008 av obergeru Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Nvidia støtten under linux er kanskje ok om et år, men i dag spiller den få HD filmer og er ekstremt ustabil. Edit: AMD 4450e er også 45W TDP, pairet med et nvidia geforce 8300 hovedkort får du lavere strømforbruk + denne kombinasjonen kan dekode HD filmer med CoreAVC. Ah, ok. Er spent på hva nyåret bringer av videoimplementeringer fra nvidia og amd, og forsåvidt intel. Håper store ting har skjedd før sommeren! Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Før sommeren har mye skjedd. AMD har nå gått over på 45nm produksjonsteknikk. Kanskje det kommer noen ekstremt energieffektive prosessorer ut av det? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Før sommeren har mye skjedd. AMD har nå gått over på 45nm produksjonsteknikk.Kanskje det kommer noen ekstremt energieffektive prosessorer ut av det? Det er ihvertfall lov å håpe! Det er ihvertfall godt å se at alle de store produsentene nå tar Linux mer og mer seriøst! Om AMD får til den nye CPU-generasjonen og får orden på linuxdriverne sine (men helst åpner opp alt), kommer jeg garantert til å gå for en 100% AMD-løsning på både htpc og server.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) @Filthpig: Ut fra det jeg har lest andre steder så varierer CPU-bruk en del avhengig av hvilke kodekser som er brukt. H.264 er liksom ikke bare H.264. Phoronix.com sier selv som følger: At this time not all H.264/WMV3/MPEG/VC-1 files are compatible but there are a few caveats with some video files having too many reference frames and some H.264 versions being too new for NVIDIA's current implementation. However, it has been confirmed by NVIDIA that they will be working on addressing these initial issues for future driver releases. Når det er som oberguru sier at AMD 4450e bruker akkurat like mye strøm, som også var grunnen til at jeg foreslo den, synes jeg det er bedre å legge i de ekstra kronene. Grunnen til at jeg anbefaler en stille 2,5'' er at det ikke er store prisforskjellen, den vil normalt ikke støye mye og man har litt mer plass å boltre seg på. Og så må man jo følge med på hva AMD kommer med av driveroppdateringer/videoakselerasjon på sine GPU-er. Endret 11. desember 2008 av Bolson Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 okei, da er 4450e lagt inn i lista. men at serveren kjører sempron er ok? eller? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vurdert LinuxMCE på filserveren? Wiki m/video. Jeg har ikke erfaring med det selv, men... Foreløpig bruker jeg bare XBMC på min htpc (win XP). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 okei, da er 4450e lagt inn i lista. men at serveren kjører sempron er ok? eller? For en ren filserver skal det være helt grei løsning. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Vurdert LinuxMCE på filserveren? Wiki m/video. Jeg har ikke erfaring med det selv, men... Foreløpig bruker jeg bare XBMC på min htpc (win XP). Har vurdert det, og kommer sikkert til å vurdere det nærmere når prosjektet nærmer seg realisering, men sånn som ståa er nå har jeg mer tro på en nedstrippet ubuntu som kjører enten Elisa eller XBMC for Linux enn LMCE. Det er mange alternativer, så det er egentlig bare spørsmål om hva som er best når jeg skal snekre sammen alt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå