mroystein Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Har nettopp fått meg lappen for persobil. Familen har 2 biler, men den ene er registrert som buss og har 10 seter. Det er en volkswagen stasjonsvogn. (Bilen er vel 7-10 år gammel). Etter nyttår får ikke minibusser lov å gjøre i buss/taxi felt. (Som er konge i bergen) Så er ikke særlig mye mer vits å ha den som buss. Og nå som jeg og min søster har fått lappen, hadde det vært greit å kunne bruke begge bilene. Hva skal til/koster det å gjøre en slik omregistrering? Er som sagt 10 seter i den, og de 5 setene bakerst er av "gammel" model? Så de står ut fra veggen. Slike vi kan slå opp på veggen. Hørt at disse setene som "står feil vei" ble forbudt, rett etter vi kjøpte bilen. Det byr vel på problemer med omregistreing? Håpet mitt var at jeg bare trengte å rive av et av setene også kunne jeg kjøre 8 venner i den (Men begynner å tro det ikke er så enkelt...) Ellers finner jeg ikke så mye info på internett om dette. Spør litt "løse" spørsmål nå. Og om jeg finner ut mer skal jeg bare pushe faren min til å gjøre dette Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Tror nok kanskje du vil få mest riktige svar om du ringer Statens Vegvesen, MEN, det kan hende noen kan forstå seg på Lovdete i forhold til dette Lenke til kommentar
mroystein Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Ok, får prøve på det! takker Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) (Bilen er vel 7-10 år gammel). Hva skal til/koster det å gjøre en slik omregistrering? Er som sagt 10 seter i den, og de 5 setene bakerst er av "gammel" model? Så de står ut fra veggen. Slike vi kan slå opp på veggen. Hørt at disse setene som "står feil vei" ble forbudt, rett etter vi kjøpte bilen. Det byr vel på problemer med omregistreing? Hvor mye det vil koste er avhengig av hvor gammel den er. Over 10 år=ingen ekstra avgift. Mindre enn 10 år siden førstegangsreg. i Norge (her er det en felle i forb. med bruktimport), så må man regne ut forskjellen mellom pliktig avgift som buss og som bil etter dagens satser, trekke fra et bruksfradrag (7 år:85%, 8 år: 90% 9 år: 95%) , og betale det resterende. Tollvesenet Uansett engangsavgift eller ikke, så må du inn til en kontroll hos biltilsynet for å få nytt vognkort, den koster vel ca. 500 kr, tror jeg. Hentet ut relevant utdrag fra kjøretøyforskriften: § 18-1. Generelt om sitteinnretninger og persontall 6. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, er det ikke tillatt å montere langsgående (sidevendte) sitteinnretninger. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser, militærtaktiske biler registrert på Forsvaret og i nødvendig utstrekning sitteinnretninger i biler som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport av funksjonshemmede. ...utdrag slutt... Med andre ord, om den var typegodkjent som 9-seter med langsgående seter, så er det lov. Om den ikke var typegodkjent som 9-seter personbil, men bare som 10-seter buss, og man fjerner ett sete (og da lar de 9 andre være som før), kommer man da i konflikt med regelen som sier at det ikke er tillatt å montere langsgående sitteinnretninger? Endret 12. desember 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
joka Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 vw stasjonsvogn er det caravelle? caravelle har jeg aldri sett som 9 seter.. men den er typegodkjent som 8 seter personbil (ingen sidevendte seter) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 vw stasjonsvogn er det caravelle? caravelle har jeg aldri sett som 9 seter.. men den er typegodkjent som 8 seter personbil (ingen sidevendte seter) Caravelle finnes som minibuss. Den finnes også med sidevendte seter. Det skal vel ikke være stort værre enn å fjerne ett sete og betale det det koster vil jeg tro. Lenke til kommentar
mroystein Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Hmm. Synes ikke det var så lett å tolke de lovene. Men ringer ut til Statens Vegvesen så snart som mulig. Så får jeg høre med de. Og det er en Caravelle minibuss ja. Er også over 10 år, så kanskje det ikke blir så dyrt Takk for info folk. Vet litt mer nå før jeg ringer de! Lenke til kommentar
SirJames Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hmm. Synes ikke det var så lett å tolke de lovene. Men ringer ut til Statens Vegvesen så snart som mulig.Så får jeg høre med de. Og det er en Caravelle minibuss ja. Er også over 10 år, så kanskje det ikke blir så dyrt Takk for info folk. Vet litt mer nå før jeg ringer de! Hvordan gikk det? Er ute etter en sånn Caravelle. Lurer på hvordan den prosessen er. Altså å omregistrere til personbil. Lenke til kommentar
kig Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hmm. Synes ikke det var så lett å tolke de lovene. Men ringer ut til Statens Vegvesen så snart som mulig.Så får jeg høre med de. Og det er en Caravelle minibuss ja. Er også over 10 år, så kanskje det ikke blir så dyrt Takk for info folk. Vet litt mer nå før jeg ringer de! Hvordan gikk det? Er ute etter en sånn Caravelle. Lurer på hvordan den prosessen er. Altså å omregistrere til personbil. Noen som et hva det koster å omregistrere enn 2000 mod Caravelle 10 seter -til personbil. Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 kommer an på førstegangs-registrering.. avgifter for 1 eller 2 år.. med litt flaks er den registrert forste gang i okt 1999... gratis ombygging (over 10 år) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå