Gå til innhold

Flytte hardisk fra en pc til en annen uten formatering?

Anbefalte innlegg

Var uheldig og ødela skjermen til min bærbare skolepc Hp Compaq 6530b(2gbRAM,intelCore2duo 2.26Ghz,Hitachi 120GB) og alle skoledokumentene og viktige programmer ligger på hardisken.

Har en Hp Pavilion dv6563eo(2GbRAM,AMD Turion x2 2.2Ghz,160Gb hardisk)hjemme som ikke brukes.

Lurte på om jeg bare kan ta hardisken fra skole`pcen og sette i den jeg har hjemme?

Vil bootingen gå helt fint,eller vil det ende opp i bluescreen?

Regner med at jeg må installere skermdrivere,lyd og diverse som passer til hjemmepcen på nytt

P.S

Det er ikke et alternativ og sende den til de IT-ansvarlige på skolen,siden jeg er interesert i å få pcen fikset før skolen er slutt i vår :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen god idè...

Det du burde gjøre er å få deg et IDE/SATA til USB2 adapter, eller et eksternt kabinett for disken dersom du vil bruke den mye som ekstern disk (som er et bra alternativ).

3,5" og 2,5" IDE/SATA til USB2 adapter: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789

Hvis du ser ratings så er det en stakkar som har fått en DOA (dead on arrival), og ikke har skjønt at dette skjer fra tid til annen pga hardhendt shipping, så bare se bort i fra hans review.

Ekstern 2,5" IDE til USB2 kabinett: http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10561077

Ekstern 2,5" SATA til USB2 kabinett: http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10556499

Lenke til kommentar

Nei, siden disken fikk installert windows på et annet hovedkort og med annen maskinvare er det helt andre drivere som ligger i windows-installasjonen, så den vil ikke boote. Du kan derimot lese over all relevant data du trenger å redde, eller bare la windows delen ligge der inaktivt og bare bruke den som ekstern disk.

Programmene er jeg ikke sikker på om vil funke, men eventuelt kan du bare ta med deg laptoppen på skolen og forklare for systemansvarlig ossen situasjonen er, og så har du office på den innen skoledagen er over.

Hvis systemansvarlig av uante årsaker nekter så er du sansynligvis ressursfull nokk til å skaffe deg office selv, uten å gå mer i dybden på hvordan grunnet forum reglement.

Men nå tar jeg natta etter ca 19 timer exphil lesing til eksamen i et strekk, før jeg begynner igjenn ca 03.00 så hvis du lurer på noe mer før det så må noen andre svare.

Lenke til kommentar

Chill nå Gullars, regner med at dette du sier er noe du har lest deg frem og ikke oppdaget selv?

For i noen tilfeller så kan man faktisk være så heldig at du kan bare byttet harddisk, gjorde dette selv på min pc forrige uke. Gikk foresten fra AMD til Intel så det er totalt forskjellige hovedkort og brikkesett. Nå har pc'en kjørt i en uke uten et eneste problem.

Så mitt råd er nå å prøve og bare bytte harddisk, funker ikke det så kan du heller kjøpe en IDE/SATA til USB kabel.

Lenke til kommentar
Chill nå Gullars, regner med at dette du sier er noe du har lest deg frem og ikke oppdaget selv?

For i noen tilfeller så kan man faktisk være så heldig at du kan bare byttet harddisk, gjorde dette selv på min pc forrige uke. Gikk foresten fra AMD til Intel så det er totalt forskjellige hovedkort og brikkesett. Nå har pc'en kjørt i en uke uten et eneste problem.

Så mitt råd er nå å prøve og bare bytte harddisk, funker ikke det så kan du heller kjøpe en IDE/SATA til USB kabel.

Problemene ligger i brikkesett og kontrollere, det kan funke og andre ganger funker det ikke.

Største problemet er om brikkesettet hadde en egen diskkontroller driver, det er spesielt da du får problemer.

Lenke til kommentar
Ok, får prøve å bytte hardisk og boote.Får bruke Gullars sitt råd som plan b.Hadde egentlig helst håpet på å slippe å forklare til IT-folka på skolen hvordan pcen ble ødelagt :blush:

Er jo bare å si at den sluttet å fungere eller noe sånt, er ikke verre enn det egentlig.

Brikkesettet's nordbru konket ut eller lignende, noe som er umulig å påvise for de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...