jarwa Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Hei. jeg lurer på om det finnes programmer som gjør at jeg lett kan bla igjennom bilder tatt i Raw format, så jeg slipper å åpne hvert enkelt bilde i Ps eller se dem som små bilder? eller må jeg ta i jpeg i tillegg for å få det på denne måten? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Jeg har canon kamera, og bruker deres software til å se igjennom bildene... Endret 11. desember 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 hmmm, jeg har Nikon. har ikke brydd meg særlig om deres programvare. skal sjekke det ut. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Du får med feks Bridge på photoshop, evt. åpner du flere raw filer på engang med photoshop får du de opp i ACR, og da slipper du å åpne ett og ett bilde =) Men bridgen som følger med anbefales.. snedig program =) Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Takk for hurtig svar folkens. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vista har vel innebygget støtte for en del råformater i den vanlige bildeviseren. Selv bruker jeg Lightroom både til å organisere bilder og gjøre mesteparten av redigeringen. Irfanview er en gratis viewer som kan lese de vanligste råformatene, men jeg har ikke prøvd det selv så kan ikke si noe om hvor bra den er. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 LightRoom. Bridge overførte ikke mine RAW filer. Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Vista har ikke innebygget fremviser for Raw, men tror muligens Mac har det. og jeg har da altså ikke mac. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Anbefaler Nikons eget ViewNX. Edit; ViewNX er egentlig et visningsprogram, men har etter hvert fått ganske anstendige justeringsmuligheter også (som bla Highlight og Shadow protection). Endret 11. desember 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vista har ikke innebygget fremviser for Raw, men tror muligens Mac har det. og jeg har da altså ikke mac. For XP 32bit kan man nedlaste et prog som installeres inn i windows slik at RAW filer vises. Microsoft sine sider. Men er gammelt. Virka med mine RAW filer for 350D. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 windows photo gallery, evt windows live photo gallery fungerer flott. bruker det samt bridge. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Du får med feks Bridge på photoshop, evt. åpner du flere raw filer på engang med photoshop får du de opp i ACR, og da slipper du å åpne ett og ett bilde =) Men bridgen som følger med anbefales.. snedig program =) Her er jeg enig. Bridge er bare helt knall. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vil anbefale Faststone image viewer, overlegent bridge i hastighet. Er gratis og du finner det på http://www.faststone.org/ Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Picasa3 (beta) er også en mulighet. Den har med seg en genial liten fotoviewer (du trenger ikke engang å starte picasa) som i hvert fall takler NEF. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vil anbefale Faststone image viewer, overlegent bridge i hastighet. Er gratis og du finner det på http://www.faststone.org/ Støttes... Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 View NX er knall til å vise Nikons NEF filer. Det går faktisk raskere å se gjennom NEF-filer der enn jpg-filer i windows picture viewer (eller hva den nå heter). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Jeg bruker Picasa 2 til kjapp browsing av rawfiler. Av og til lager jeg en kjapp jpg til mail i Picasa også. Fungerer helt greit med mine Canon-filer. Grei å bruke til å teste crop etc. Er ganske kjapt også. Gleder meg til Picasa 3 blir offisiell. Liker ikke å bruke beta. Jeg gidder faktisk sjelden bruke Bridge, og ljosstoga har jeg faktisk ikke brukt siden jeg fikk CS3. Endret 12. desember 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 bruker bridge, funker ganske bra. Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Windows sin utforsker funker fint både på XP og Vista hos meg, men det er muligens noen drivere fra ViewNX eller Capture NX som gjør det? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg lastet ned Picasa 2, og programmet har søkt rundt etter bilder på pcen, men en del av bildene ble rosa når de kom inn i programmet? Noen som vet hva det kommer av? Det er bare, så vidt jeg kan se, RAW filene. CR2 som blir rosa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå