Gå til innhold

Eddik + Bakepulver + Natrium = Bombe?

SGH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bakepulver (natriumbikarbonat) gir utvikling av karbondioksidgass når det løses i vann (eller eddik for den del). Natrium reagerer voldsomt med vann, og danner hydrogengass (veldig brennbar i kombinasjon med oksygen i luften) under sterk varmeutvikling, noe som gir et adskillig høyere bombepotensial enn bakepulver og vann. Men å blande natrium, bakepulver og eddik, det skjønner jeg ikke helt vitsen med ...

Lenke til kommentar
Bakepulver (natriumbikarbonat) gir utvikling av karbondioksidgass når det løses i vann (eller eddik for den del). Natrium reagerer voldsomt med vann, og danner hydrogengass (veldig brennbar i kombinasjon med oksygen i luften) under sterk varmeutvikling, noe som gir et adskillig høyere bombepotensial enn bakepulver og vann. Men å blande natrium, bakepulver og eddik, det skjønner jeg ikke helt vitsen med ...

Se den, så skjønner du det sikkert :)

Lenke til kommentar

Kun natriumet skulle vell være mer enn godt nok. Ellers kan du bruke Litium som reagerer enda voldsommere med vann.

I den videoen ble det ikke brukt Natrium, hadde det vært Natrium i den posen, ville den ha eksplodert før han kastet flasken. Det som skjedde i flaksen på videoen, er at bakepulver reagerer med eddikk, og det blir dannet CO2. Siden flasken er forseglet, så slippes ikke gassen ut, og det blir trykk i flasken. Og går det hull på flasken sier det pang, samme prinsipp som en vanlig ballong.

Natrium og vann er ikke noe å spøke med, er svært eksplosivt.

Endret av Hunter147
Lenke til kommentar

Man skal ikke leke med alkaliske metaller og vann.

Du er sikkert ikke klar over hvor farlig det kan være og hvor lett stoffene reagerer med vann, de kan reagere med luftfuktighet, dessuten tror jeg du ikke vet hvordan man trygt oppbevarer metallene heller. Jeg skal heller ikke si det. Hvor og om privat personer kan få tak i litium vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Kun natriumet skulle vell være mer enn godt nok. Ellers kan du bruke Litium som reagerer enda voldsommere med vann.

I den videoen ble det ikke brukt Natrium, hadde det vært Natrium i den posen, ville den ha eksplodert før han kastet flasken. Det som skjedde i flaksen på videoen, er at bakepulver reagerer med eddikk, og det blir dannet CO2. Siden flasken er forseglet, så slippes ikke gassen ut, og det blir trykk i flasken. Og går det hull på flasken sier det pang, samme prinsipp som en vanlig ballong.

Hvordan kan flasken sprenge å hånden på meg når Natriumet er inni poesen?

Kan flasken sprenge i hånden uten Natrium i?

Lenke til kommentar

Hvordan kan flasken sprenge å hånden på meg når Natriumet er inni poesen?

Kan flasken sprenge i hånden uten Natrium i?

Skal lite fuktighet til for at Natriumet skal reagere.

Uten Natrium må nok flasken få et kakk for at den skal sprenge, men blir trykket for stort kan den sprenge i hånden.

Lenke til kommentar

Blir den sprengt av Natrium så kan det være ganske farlig. Det blir jo som en bombe. Flaksen blir da som splinter.

Men med bakepulver som bare lager trykk, er det nok lite sannsynlig at du skal bli skadet. Er som oftest bare korken som fyker av siden det er det svakeste punktet.

Endret av Hunter147
Lenke til kommentar
Blir den sprengt av Natrium så kan det være ganske farlig. Det blir jo som en bombe. Flaksen blir da som splinter.

Men med bakepulver som bare lager trykk, er det nok lite sannsynlig at du skal bli skadet. Er som oftest bare korken som fyker av siden det er det svakeste punktet.

Så jeg mister ingen hender altså? :p

Lenke til kommentar
Nei ikke med bakepulver, viss du mister en hånd er du maks uheldig, veldig liten sannsynlighet.

Her er en video som viser kreftene i eksplosjonen. Her blir det brukt natrium og kalium. Kalium er et stoff som er ganske likt natrium.

Se filmen hos Youtube

Like stor sjanse for jeg mister noen fingre?

Tørris sier mer bang. Prøv det.

Fuck OFF! Skal ikke skade meg da dummi!

Lenke til kommentar

Se den, så skjønner du det sikkert :)

Det er ikke natrium i den flasken, bare eddik og bakepulver. Eddik og vann gjør ca. samme nytten, og natrium og vann er en helt annen reaksjon som er mye voldsommere. Så nei, jeg skjønner fortsatt ikke vitsen ...

Egentlig ikke - alle alkalimetaller reagerer mer eller mindre voldsomt med vann, men det blir verre jo lenger ned i periodesystemet du kommer. Kalium er f.eks. vesentlig mer voldsomt enn natrium i reaksjon med vann, og rubidium og cesium er så reaktive at de nærmest er uaktuelle selv til demonstrasjonsforsøk.

Red.: Når det gjelder dette bombeprosjektet så må jeg bare si meg enig i at bakepulver får være nok. Men nå er ikke natrium eller andre alkalimetaller så lett å få tak i heller, og det er jo egentlig helt greit.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...