Gå til innhold

Er Sony så bra som Lefdal vil ha det til?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Følger man med i media får man med seg mye av det jeg sa, som Milt faktisk tok som at jeg svertet Lefdal/Elkjøp :p Ingen hemmelighet at de eies av samme bedrift, ei heller det med hovedlageret. Og som det nevnes, hvorfor skulle det være værre enn at Elkjøp eide Lefdal? Det er nå to separate bedrifter med hver sin administrasjon her i Norge, full mulighet til å selv justerer priser.

Behovsanalyse er selvsagt viktig som selger, men da må man også danne seg et bilde om hvilket marked man selger til, som jeg har fremstilt her er det førstegangskjøpere av dSLR.

At du vil ha kunden tilbake til butikken er jo en selvfølge, men du vil ikke ha sure kunder i serviceavd. Du ønsker kunder som er fornøyd med produktet de kjøpte, uavhengig om de har solgt det videre. Om de ikke kommer tilbake for nytt dSLR, gjør de det for nytt kjøleskap.

Når jeg skriver om at det er åpenbart at de har en bedre avtale er det jo bare å sammenligne priser i brosjyrene som går ut 1 gang i uken. kampanjeprodukter har som du selv skriver liten avanse, og når Sony kameraer da kan slå prisguide.no av og til, mens Nikon D90 som var på "tilbud" her for noen uker tilbake blir danket ut av prisguide.no, krever det ikke mer enn sunn fornuft for å skjønne at det er slik.

Dessuten er det jo et kjempetrekk (!) av Sony å gi Lefdal/Elkjøp/tilsvarende gode priser. Det er som nevnt de som selger første dSLR, og Sony som ny i bransjen må høste disse "fanboysa" som er nevnt. Førstegangsbrukere som kjøper dSLR idag blir som nevnt fornøyd med bildekvaliteten, og når disse da forteller alle andre om dette, vil folk se på det som en mye mer seriøs konkurrent til Nikon/Canon ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det verre at Lefdal og Elkjøp eies av samme kjede enn at Elkjøp eier Lefdal?

Nei det var ikke poenget. Vi har samme servere. Les bold.

Kan du forklare hvorfor han stryker som selger her?

Fordi et godt salg skal gjennomføres med en behovsanalyse som avdekker kundens behov. Ikke pumpe inn salgsargumenter fra løse luften. Har kunden behov for Live View så er det greit, men det er da ikke et godt argument uten videre.

Ja dette er flaut.

Det som forklares her er at hvis kunden ikke er fornøyd med bildekvaliteten klager de men er de misfornøyd med noe som de selv vet om f.eks. størrelse på kamera så klager ikke kunden.

INGEN nevner gjenkjøp her så ikke tolk innleggene som du selv vil, prøv å les innleggene før du protesterer.

Der misforsto jeg litt ja, takk for rettelsen. Men igjen er vi inne på kundens behov. Hvis størrelse er et tema, er ikke dSLR et godt alternativ i utgangspunktet. Behovsanalysen igjen avdekker dette.

Endret av Milt
Lenke til kommentar

Joda, ser den men kan nesten skrive under på at det ikke skjer.

Grunnen er at for en stund siden hadde Lefdal 150% prisgaranti og noen produkter varierte mye slik at jeg sparte en del kroner siden jeg fikk tilbak 150% av prisforskjellen. Til og med da fulgte de ikke på hvilke priser Elkjøp hadde.

At Elkjøp ellers har masse like priser er jo logisk siden de betaler det samme for varene og ha like priskalkyler.

Fordi et godt salg skal gjennomføres med en behovsanalyse som avdekker kundens behov. Ikke pumpe inn salgsargumenter fra løse luften. Har kunden behov for Live View så er det greit, men det er da ikke et godt argument uten videre.

Tror ikke du må trekke inn argumenter i amatørmarkedet som i proffmarkedet. De aller aller fleste som kjøper speilrefleks for første gang setter kameraet i grønn modus og fyrer løs.

Liveview og vridbar skjerm er kanskje det beste argumentet man får i denne klassen i tillegg til pris og bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Står ingenting om hva disse servicerne brukes til, kan kun være lagerbeholdning, som vil være god kundebehandling å kunne sende kunden videre dit varen er. Som sagt styres priser individuelt, så hvordan kan felles servere skade?

Behovsanalyse er jo en ting, men så ser jeg ikke helt for meg en selger et kompakt-kamera til en kunde som sniffer på speilrefleks. mersalgsmulighetene er uendelige, og mange kunder vil komme tilbake etter stativ, objektiv å blitz, istedenfor å ta kompaktkamera, veske og minnekort og så dure ut døren for å aldri komme tilbake.

Så vil jeg nok en gang poengtere at jeg snakker om en generell kunde her, det vil naturligvis ikke gjelde alle kunder. Selgere skal føle seg frem til hva kunden er ute etter. Når det gjelder størrelse-argumentet har jeg ALDRI hørt en selger spørre en mulig speilreflekskunde om "du syns ikke det blir litt for stort da?" og så dra kunden ned på et Ixus kamera :p Speilreflekskunder vet at det er større, og ser at det er større. Det er når de kommer hjem, og har prøvd det ut i 2 uker jeg snakker om her, når de finner ut at det ikke var så praktiskt å ha med overalt på samme måte som kompaktkamera.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Joda, ser den men kan nesten skrive under på at det ikke skjer.

Grunnen er at for en stund siden hadde Lefdal 150% prisgaranti og noen produkter varierte mye slik at jeg sparte en del kroner siden jeg fikk tilbak 150% av prisforskjellen. Til og med da fulgte de ikke på hvilke priser Elkjøp hadde.

At Elkjøp ellers har masse like priser er jo logisk siden de betaler det samme for varene og ha like priskalkyler.

Det er ikke det jeg tenker på. Sett at Elkjøp skrur opp priser med 10% og vi ser det på servern og gjør akkurat det samme for å tjene mer penger, så er dette faktisk ulovlig. Da samarbeider vi om priser uten at det er annonsert. Hadde Elkjøp hatt en vaskemaskin i annonsen som kommer i posten der den er skrudd opp i pris og vi gjør det samme, så er det lov. Markedet må være mellomleddet.

Tror ikke du må trekke inn argumenter i amatørmarkedet som i proffmarkedet. De aller aller fleste som kjøper speilrefleks for første gang setter kameraet i grønn modus og fyrer løs.

Det kommer helt ann på hvem som er kunden. Er kunden ny innen foto så holder jeg meg på de argumentene som omfavner det praktiske som hvilke modeller som har norske menyer, norsk brukerveiledning, kameraets brukervennlighet osv. Ikke veldig detaljert teknisk info.

Er kunden erfaren så vil han/hun muligens vite litt mer om det tekniske fordeler og ulemper med de forskjellige modellene.

Det med at de fleste nybegynnere begynner med grønn auto har du nok desverre rett i.

Liveview og vridbar skjerm er kanskje det beste argumentet man får i denne klassen i tillegg til pris og bildestabilisator.

Dette har du selvfølegelig rett i. Til de kundene som er nye innen foto og vil ha et kamera som tar gode bilder, så er Sony knall. Jeg vil ikke argumentere på det. Men det kommer jo helt ann på hvem kunden er ikke sant :p Men det er flere enn meg som heller setter pris på en lysere og klarere søker enn Live View. Derfor er ikke Live View et "killer-argumen" uansett kunde.

Lenke til kommentar
Det er ikke det jeg tenker på. Sett at Elkjøp skrur opp priser med 10% og vi ser det på servern og gjør akkurat det samme for å tjene mer penger, så er dette faktisk ulovlig.

Vi antar at Elkjøp Nordic klarer å holde prisinformasjonen adskilt for datterselskapene der det trengs. Selv om alt kjører på samme servere betyr ikke det at alle brukere ser det samme, særlig ikke informasjon som vil føre til store bøter og negativ presseomtale dersom den lekker mellom kjedene.

Lenke til kommentar

Markedet regulerer prisene. Det er ikke monopol eller kartellvirksomhet i norge.

Å påstå at Lefdal og Elkjøp har bedre "priskalkyler" på Sony basert på prisguiden er helt absurd - har du sjekket IXUS 80? Det har vært på kampanje til 1200 NOK i lang tid - dette er billigst på prisguide.no, kan vi trekke konklusjonenen dit hen at Lefdal har bedre priskalkyler hos Canon? Nei det kan vi ikke. Dette er bare spekulasjon.

Denne diskusjonen har gått for langt. Man kan ikke diskutere de tekniske løsningen innad i et delvis aksjenotert firma.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen har gått for langt. Man kan ikke diskutere de tekniske løsningen innad i et delvis aksjenotert firma.

Hvorfor det? Jeg synes det er helt greit å diskutere det, og det er sunt med litt skepsis til storkapitalens sterkeste representanter. Vi bør diskutere slik, men kanskje det ikke er riktig å gjøre det under Speilrefleks - digital. Det hører kanskje heller inn under Butikker.

Lenke til kommentar
Markedet regulerer prisene. Det er ikke monopol eller kartellvirksomhet i norge.

Å påstå at Lefdal og Elkjøp har bedre "priskalkyler" på Sony basert på prisguiden er helt absurd - har du sjekket IXUS 80? Det har vært på kampanje til 1200 NOK i lang tid - dette er billigst på prisguide.no, kan vi trekke konklusjonenen dit hen at Lefdal har bedre priskalkyler hos Canon? Nei det kan vi ikke. Dette er bare spekulasjon.

Man må også ta hensyn til parti kjøp.

Hvis Lefdal kjøper for eksempel 5000 Sonykameraer så får dem en god deal på dem og varene må selges så fort som mulig,grunnet nye/bedre modeller hele tiden vil tilkomme.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke priser vi snakker om likevel om prisene er gode på Sony både hos Lefdal og Elkjøp.

Når jeg kjøpte min Sony Alpha 300 hos Elkjøp Tiller fortalte jeg ikke at jeg hadde allerede bestemt meg men ble anbefalt Sony med en gang.

Denne tråden gjorde at jeg også sjekket ut Elkjøp Leangen, lefdal Tiller og Lefdal Lade og alle anbefalte Sony uten forebehold. Dette gjør ikke kjedene for å være snill men fordi den største fortjenesten ligger der, de som tror noe annet må være litt naiv i grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...