Gå til innhold

Er Sony så bra som Lefdal vil ha det til?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Kameraet har vel ingen spesiell beskyttelse mot skytevåpen, uheldigvis. Spørsmålet er vel at når du tar bilder av pirater som skyter på deg, hvor vil du ha hodet ditt?

Over båtrekka bak ett kamera eller godt beskyttet bak rekka kikkende opp på en liveview skjerm på ett kamera du holder oppe med ene hånden?

Prøvde og være litt ironisk der :)

Når man er i en sådan situasjon blir man enten paralysert eller så høy på adrenalin at man ikke vurderer farene på en fornuftig måte,så hvis du hadde et kamera så ville du nok tatt bilder uansett liveview eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke syns det er et særlig godt poeng. For tre år siden ville påstanden ha utløst enda en av de utallige stammekrigene vi hadde på den tiden. Akkurat som nå, ville den ikke blitt godtatt. Andre merker enn Canon og Nikon var knappest representert.

Heldigvis kom det stadig flere fornuftige folk til forumet, som fikk en slutt på det tullet.

Nå var jeg ikke aktiv her for 3 år siden, det er meget mulig at du har rett, men likevel ble denne tråden opprettet. Hva er grunnen til det?

Jeg tror at det er fordi en påstand som bryter med et psykologisk innarbeidet mønster. Hadde selgeren lagt fram en hel masse gode argumenter for Nikon eller Canon, da er jeg redd de fleste her gått forbi uten å bry seg fordi det er sånn. Når forventningene brytes vil man i større grad lytte, og etterprøve opplysningene.

Lenke til kommentar

Jeg husker veldig godt heftige merkekriger i lignende tråder for tre år siden. Da fantes i praksis bare Nikon og Canon på det norske markedet, Olympus slet med sin E-300, og Pentax samt Minolta var i startgropen. Det ble mange og bitre korstog, og heldigvis er de dagene forbi. Jeg tror at dere med "alternative" merker kanskje er litt hårsåre her, for slik har det alltid vært (uansett merke).

Sony er forresten litt spesielt, fordi de verste fanboysa digger alt av Sony. Det startet med minidisc til jul i puberteten, og fortsatte med stereo, DVD og kompaktkamera. "Jeg digger alt av Sony" var en ikke uvanlig uttalelse da de kom med A100. Det reagerte jeg på, selv om det kanskje ikke var så veldig mye av det.

Lenke til kommentar
er det Lefdal som har større margin på Sony enn på de andre merkene de selger?
Høyst sannsynlig.

Hehe jeg jobber selv i Lefdal og kan garantere dere om at vi ikke har større margin på Sony enn på andre merker. Avansen varierer fra kampanjeuke til kampanjeuke ettersom hva som står i DM'en. Ting som er på tilbud vil det selvsagt være mindre avanse på enn andre, men ingen generell merke innen kamera har bedre prosent enn andre.

Markedet som nå er så presset i utgangspunktet, så det er skjelden stor differanseprosent på kameraene som blir solgt på Lefdal/Elkjøp.

Milt

Lenke til kommentar
Hehe jeg jobber selv i Lefdal og kan garantere dere om at vi ikke har større margin på Sony enn på andre merker. Avansen varierer fra kampanjeuke til kampanjeuke ettersom hva som står i DM'en. Ting som er på tilbud vil det selvsagt være mindre avanse på enn andre, men ingen generell merke innen kamera har bedre prosent enn andre.

Markedet som nå er så presset i utgangspunktet, så det er skjelden stor differanseprosent på kameraene som blir solgt på Lefdal/Elkjøp.

Milt

Da har vi fått det bekreftet, siden de ikke har større avanse på Sony så er det enkelt å greit kunnskapen som er mangelen hos selgerne til Lefdal :dontgetit:

Lenke til kommentar
Da har vi fått det bekreftet, siden de ikke har større avanse på Sony så er det enkelt å greit kunnskapen som er mangelen hos selgerne til Lefdal :dontgetit:

Det er ikke kunnskapene til de som handler der som er mangelfulle da? At det vi som ikke har sett lyset enda, og skjønt det at det er Sony som gjelder nå ?

Tom

Lenke til kommentar
Jeg var innom Lefdal for å kjøpe fotobag til mitt nye kamera, og overhørte en selger som skulle "veilede" en kunde som så på dSLR. Selgeren rakket ned på både Canon og Nikon, og fremhevet Sony som det eneste brukbare alternativet. Jeg ble litt nysgjerrig, og kikket litt på de to modellene som var utstilt.

Sålangt jeg kunne se, hadde kameraet autofokusmotoren i huset, noe jeg har hatt dårlig erfaring med på andre merker på 1980-tallet: Kost på deg en rå og dyr linse, og autofokusen er like treg. Blitz-skoen er (ser ut til å være) den gamle til Minoltas SLR. Den ene modellen hadde vribar LCD, men den stakk ut noen mm på baksiden av huset, og kan lettere ble skadet enn dersom den er mer innfelt. Selv om den var vribar, kunne jeg ikke se at den kunne vris slik at LCD-skjermen kom mot huset for bedre beskyttelse. Jeg har hatt masse kamera, både kompakte og SLR, i over 30 år, og det eneste merket jeg har konsekvent dårlig erfaring med, er Minolta/Konica Minolta (har riktignok hatt bare 2 stk). Mulig det er en fordel å ha IS i huset, her har jeg liten erfaring.

Er det jeg som ikke ser skogen for bare trær, eller er det Lefdal som har større margin på Sony enn på de andre merkene de selger?

Ikke bare på Lefdal dette skjer. Jeg var på Elkjøp i går kveld og overhørte det samme. Selgeren sa til kunden at hvis han skal ha et skikkelig dSLR, så er det denne (alpha 700) den beste. Oi tenker jeg. Jeg hadde lyst å trekke en kølapp for å prate med selgeren, men det er jul snart og jeg måtte fortsette min julehandel. Ellers så jeg for meg en interessant samtale med selgeren.

Elkjøp eier Lefdal. Det er kanskje derfor de har samme mening om hva som er best.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at selgerne lærer temmelig fort hvilke salgsargumenter som slår an, og tilpasser taktikken deretter. Har Sony noe "stasj" som gjør det lettere å selge kamera, så kjører de på. Neste måned er det kanskje et annet merke.

(...og har Sony kjørt en "julebordsopplæringskampanje" - så har de vært lure!)

Lenke til kommentar

Dette blir å generalisere litt. Ikke alle selgere kan hva de snakker om, det er riktig, men det er noen som virkelig kan det også. Å tilby en kunde et kamera handler ikke alltid om å gi kunden et spesifikt merke som er bedre enn noe annet.

Jeg tilbyr gjerne Sony hvis kunden har venner eller bekjente som har Sony slik at de kan byttelåne optikk og samkjøre kunnskaper om kameraets menyer og funksjoner f.eks.

Hvis kunden har hatt Nikon før kan jeg gjerne tilby Nikon slik at kunden kanskje kan bruke noe av optikken han har fra før.

Hvis kunden står på bar bakke tilbyr jeg utstyr etter kundens behov.

Lenke til kommentar

Overhørt på Expert på lørdag: Forskjellen på D60 og D80? Jo, D80 har fokusmotor i huset. Med uoriginal optikk ...(viser en Sigma og sier noe jeg ikke kan høre)... AF-motor fører til at optikken blir dobbelt så dyr. Og så har den bedre sensor.

Ja ja, jeg har faktisk sluttet å irritere meg over selgere for lenge siden. De forsøker seg aldri på meg. Kanskje kompetanse vises på utsiden?

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig helt naturlig. De skal selge produkter i flere kategorier, ikke bare foto. Stort sett er det unge mennesker, og det er grenser for hvor mye man kan ha peiling på. Slik er det bare. Vær glad at det finnes fora der man kan få skikkelige svar, hvis det trengs. Vi må ikke forlange for mye av en stakkars selger heller.

Lenke til kommentar

Overhørte en selger på elkjøp der han påsto at eos 400d hadde selvrensende linse,jeg blandet meg inn og spurte om dette var noe nytt, og hvordan det virket,jo linsa vibrerte og alt støv ble borte

Jeg forklarte han at det var sensoren som vibrerte, da ble han dritt sur og skulle sjekke,men kom aldri igjen. Kunden takket og gikk til exprt og handlet.

Jeg var litt frekk,men greide ikke og dy meg.

Endret av aob
Lenke til kommentar

Sant det du sier PM med at vi ikke kan ha stålkontroll på hvert enkelt produkt i en butikk som Lefdal, Elkjøp, Expert etc. Det blir for mye.

Men jeg var innom på en fotoforhandler her og spurte litt om valg av objektiv til sport/konserter og slike ting. Jeg sa at jeg hadde sett litt på Sigma 70-200 f/2.8 til min Nikon og lurte litt på hva han mente om valget mitt evt. forslag til annet objektiv, men han kunne ikke svare meg på det. Han kunne bare refere til lagerbeholdning. Det er for dårlig.

Lenke til kommentar
Overhørte en selger på elkjøp der han påsto at eos 400d hadde selvrensende linse,jeg blandet meg inn og spurte om dette var noe nytt, og hvordan det virket,jo linsa vibrerte og alt støv ble borte

Jeg forklarte han at det var sensoren som vibrerte, da ble han dritt sur og skulle sjekke,men kom aldri igjen. Kunden takket og gikk til exprt og handlet.

Jeg var litt frekk,men greide ikke og dy meg.

Må bare nevne igjen den dagen for ca 3 år siden jeg kjørte hele veien til Trondheim (bor her i dag) for å kjøpe meg en Canon som jeg siklet etter. Når jeg kom på Lefdal avd. Lade ble jeg fortalt av en svensk selger at mye "zoom" gjorde bildene dårligere og man fikk mindre oppløsning. Etter en lang diskusjon måtte jeg ta å vise selgeren det på ett av deres videokamera, altså at det var forskjell på optisk og digital zoom.

Etter det mistet jeg lysten på å kjøpe kamera der og gikk derfor til Japan Photo og betalte 2000 kr mer for ett speilrefleks, det har jeg aldri angret på. Dette speilreflekskameraet gir jeg nå bort til jul med 2 vesker, 2 minnekort, en Tamron 70-300, fjernkontroll, Digital fotografering (bok).

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig helt naturlig. De skal selge produkter i flere kategorier, ikke bare foto. Stort sett er det unge mennesker, og det er grenser for hvor mye man kan ha peiling på. Slik er det bare. Vær glad at det finnes fora der man kan få skikkelige svar, hvis det trengs. Vi må ikke forlange for mye av en stakkars selger heller.

En annen ting som vi ikke skal se bort ifra er at selgeren har god erfaring med Sony's andre produkter og har blitt "naturlig" entusiastisk. Har møtt en del av de.

Tom

Lenke til kommentar

Ja her var det jaggu mye artig lesning :p Mulig jeg fremkommer som veldig spydig og selvsikker i min sak her, men jeg har faktisk forsøkt å se begge sider, men står bastant stille.

1. Elkjøp eier IKKE Lefdal. Dette er tydeligvis noe hele Norges befolkning har fått for seg, men Lefdal OG Elkjøp eies av Dixon i England. Elkjøp og Lefdal har også samme hovedlager datasystem og i mange tilfeller servere.

2. Elkjøp og Lefdal selger generelt kun speilrefleks, til de som kjøper speilrefleks første gang. Det er disse som ikke veit helt hva de går til, men vet at det er mye bedre uansett :p (les live view er killer-argument)

3. Selgere som de er, avhenger faktisk jobben deres av at de selger produkter. Hvis en kunde (som beskrevet i pkt. 2) kommer inn og sniffer på et speilreflekskamera, og selgeren forteller om alt som er fantastisk med Canon, Nikon OG Sony.. Da kan jeg love deg at kunden snur og "skal tenke på det".

4. Kjøper man et speilreflekskamera blir man idag fornøyd hvis man går fra kompaktkamera. Dette gjelder da naturligvis bildekvalitet, og det er det eneste folk faktisk klager på ved kamera. Hvis man finner ut at man dreit seg ut, det blir for stort, det var ikke verdt pengene, jeg bruker det ikke for hva det er verdt. Da kommer kunden IKKE tilbake til butikken, men lar det råtne i skuffen/selger det brukt. Altså selgeren har gjort jobben sin.

Som nevnt tidligere er selgere ingen genier, det er ofte ekstra-jobber ved siden av skole, og man jobber på "CE". Altså forventes bred kunnskap om printere, kamera, TV, PC, routere, høyttalere, DVD-spiller, Blu-ray osv. osv. På disse CE-avdelingene er det som regel folk som har spesielle interesser. Hvis denne Lefdal butikken da har en som kan spesielt mye om dSLR, og bruker Sony selv. Han vil da fremstå som mer selvsikker i sin argumentasjon for Sony, og dermed selge mer av det. Andre selgere som er mer uvitende på dSLR vil plukke opp fra denne selgeren, og bruke de samme argumentene. Dermed vil Sony kameraene raskt spre seg fra 1 person til hele avdelingen.

Så til sist vil jeg dessverre undergrave Milt litt. For jo, Lefdal og Elkjøp har en bedre avtale med Sony. Dette er åpenbart. Dette gjelder i alle fall sammenlignet med Nikon, som selges med minimal avanse, og fortsatt langt over andre kjeder. Jeg snakker ikke om at selger får provisjon eller avanse direkte, men at produktet man selger har en mer konkurransedyktig pris, og dermed gjerne er bedre i forhold til prisene på tilsvarende modeller.

Håper noe av dette i alle fall var forståelig :p

Lenke til kommentar

Haha håper arbeidsgiveren din leser dette :)

1. Elkjøp eier IKKE Lefdal. Dette er tydeligvis noe hele Norges befolkning har fått for seg, men Lefdal OG Elkjøp eies av Dixon i England. Elkjøp og Lefdal har også samme hovedlager datasystem og i mange tilfeller servere.

Dette er noe du helst ikke skal brette utover hele norges befolkning. Dette fører til anklager på prissamarbeid.

2. Elkjøp og Lefdal selger generelt kun speilrefleks, til de som kjøper speilrefleks første gang. Det er disse som ikke veit helt hva de går til, men vet at det er mye bedre uansett :p (les live view er killer-argument)

Dette har du helt rett i. Men resten er stryk karakter på deg som selger. Hvis du selv jobber i kjeden bør du være godt kjent med behovsanalyse og hvor viktig dette er.

4. Kjøper man et speilreflekskamera blir man idag fornøyd hvis man går fra kompaktkamera. Dette gjelder da naturligvis bildekvalitet, og det er det eneste folk faktisk klager på ved kamera. Hvis man finner ut at man dreit seg ut, det blir for stort, det var ikke verdt pengene, jeg bruker det ikke for hva det er verdt. Da kommer kunden IKKE tilbake til butikken, men lar det råtne i skuffen/selger det brukt. Altså selgeren har gjort jobben sin.

Hva er det du sier??? Er det det som er poenget at kunden ikke kommer tilbake og vil handle mer? Herregud.. Dette er flaut.

Så til sist vil jeg dessverre undergrave Milt litt. For jo, Lefdal og Elkjøp har en bedre avtale med Sony. Dette er åpenbart. Dette gjelder i alle fall sammenlignet med Nikon, som selges med minimal avanse, og fortsatt langt over andre kjeder. Jeg snakker ikke om at selger får provisjon eller avanse direkte, men at produktet man selger har en mer konkurransedyktig pris, og dermed gjerne er bedre i forhold til prisene på tilsvarende modeller.

Du skal ikke fortelle resten av Norge hva de resterende varene på hovedlageret og dets avanse mens du er i gang da. Det er sikkert fler som lurer på andre varer også :)

Håper noe av dette i alle fall var forståelig :p

Helt absurd.

Lenke til kommentar
Dette er noe du helst ikke skal brette utover hele norges befolkning. Dette fører til anklager på prissamarbeid.

Er det verre at Lefdal og Elkjøp eies av samme kjede enn at Elkjøp eier Lefdal?

Dette har du helt rett i. Men resten er stryk karakter på deg som selger.

Kan du forklare hvorfor han stryker som selger her?

Hva er det du sier??? Er det det som er poenget at kunden ikke kommer tilbake og vil handle mer? Herregud.. Dette er flaut.

Ja dette er flaut.

Det som forklares her er at hvis kunden ikke er fornøyd med bildekvaliteten klager de men er de misfornøyd med noe som de selv vet om f.eks. størrelse på kamera så klager ikke kunden.

INGEN nevner gjenkjøp her så ikke tolk innleggene som du selv vil, prøv å les innleggene før du protesterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...