Gå til innhold

Er Sony så bra som Lefdal vil ha det til?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Jeg kan leve med et Sony kamera. Men Sony mobil - nei da bruker jeg heller blikkbokser og hyssing.

Må vel si jeg er litt skeptisk jeg også. På spes. kartet så er det mp3 egenskapene som er det store - ser ut til at telefondelen er noe ekstra de har slengt på.

For meg er det mer snakk om kr 1 ved å fornye mitt ab :) (grådigpeis)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ekkel og slitsom Nikon-fanboy må jeg skyte inn at støvfjerningen i D300 faktisk fungerer helt utmerket. Jeg har aldri sett antydning til støv etter at jeg satte den til å kjøre hver gang jeg slår av kameraet. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...

Men jeg har lagt merke til at enkelte Sony fans blir veldig fanboy; så det er mulig at selegeren er en av de.

Tom

Jeg har lagt merke til at begrepet "fanboy" benyttes til uthenging av bidragsytere på en rekke forum, dette inkludert. Personlig så får jeg brukere i vrangstrupen som benytter dette "begrepet" for å insinuasjoner mot andre brukere.

"Du er en Sony fanboy men mitt oly-nikon-pentax-canon er bare ett skikkelig kamera", kulturen har ingen stjerne hos meg.

Jeg har derimot merket meg at vi nå defakto har tre store merker, og at A900 nå virkelig utfordrer konkurrentene. I hvor mange år har ikke Nikon og Canon brukere og selgere rakket ned på alle andre? Snart er det Nikon, Canon, og Sony brukere som rakker ned på alle andre.

Hadde denne tråden vekket noen oppsikt for tre år siden hvis selgeren så at Canon var bedre enn de andre merkene? Eller om Nikon ble trukket frem som det beste?

Frode

Lenke til kommentar
Hadde denne tråden vekket noen oppsikt for tre år siden hvis selgeren så at Canon var bedre enn de andre merkene? Eller om Nikon ble trukket frem som det beste?

Det er faktisk et veldig godt poeng. Men det har vel sammenheng med at selgeren bryter med et kjent (og for noen kjært) mønster. Men det betyr ikke at jeg liker den type selgere, faktisk er den type argumentasjon mye av årsaken til min usaklige anti-Canon-holdning.

Lenke til kommentar

Om fanboys og holdning til ulike merker: Det er et psykologisk fenomen som innebærer at etter å ha lagt ut masse penger så vil vi gjerne at vi har valgt rett. Hvis vi roper høyt at vi har rett så får vi sikkert rett. Dermed blir det flere fanboys for de merkene som selger best, enn for merker som selger mindre.

Det er enda mer dustete å velge bort merker fordi de har fanboys, enn å velge merke på grunnlag av anbefalinger fra fanboys.

Lenke til kommentar
Jeg har lagt merke til at begrepet "fanboy" benyttes til uthenging av bidragsytere på en rekke forum, dette inkludert. Personlig så får jeg brukere i vrangstrupen som benytter dette "begrepet" for å insinuasjoner mot andre brukere.

"Du er en Sony fanboy men mitt oly-nikon-pentax-canon er bare ett skikkelig kamera", kulturen har ingen stjerne hos meg.

Tja, hvis du er fullstendig ukritisk til eget merke og ikke evner å se fordelene ved konkurrentene og at folk har forskjellige preferanser, så er du antageligvis en fanboy.

Hvilket merke det er snakk om gjør ingen forskjell i så måte.

Men tomsi har muligens et poeng, de små merkene har tilsynelatende en litt høyere prosentandel brukere som blir litt vel religiøse av seg. Det gjelder for så vidt mange områder (*kremt*macintosh*host*). Mulig de som tar et "upopulært" valg i større grad føler et behov for å markere seg, jeg vet ikke helt.

Anew: jeg har en gang i løpet av to år merket antydning til støv på D80en min som aldri har hatt støvfjerning :p

Lenke til kommentar
Er det derfor Olympus ikke har noen fanboys? Fordi de ikke har noe å argumentere for :p

Vi er for moderate til å være fanboys. :p Men, i tidlig tid hadde vi optikk tilpasset cropsensor (altså optikk som ikke var filmoptikk, med de brennvidder det betyr). Optikken er ennå i verdensklasse, det er vel derfor. :p

Enkelte Sony-fanbois minner litt om enkelte Nikon-fanboys. De klassiske fanboysa. Frem til D300 og D3 kom hadde de jo bare CLS å argumentere med, om vi skal være helt ærlige.

Helt feil - Vi har jo hele F rekka :woot:

Appropos - den siste F er vistnok produsert - ingen bombe egentlig.

Men hvem brydde seg om F-rekka blant de unge, fremadstormende Nikon-fannyboiene? :p

(Er jeg fanboy? Har Olympus, vil ha en 5D, respekterer fullformats-Nikon og liker Sony. Pentax føles skikkelig koselig og hyggelig når jeg bruker dem, men Sigma ligger jeg unna noen år til.)

Lenke til kommentar

kaian:

Om fanboys og holdning til ulike merker: Det er et psykologisk fenomen som innebærer at etter å ha lagt ut masse penger så vil vi gjerne at vi har valgt rett.

Bulls Eye som de sier over there!

Simon A:

Men hvem brydde seg om F-rekka blant de unge, fremadstormende Nikon-fannyboiene?
Sant nok

Vi har jo egentlig den samme "kampen" i flere sektorer:

Biler, ski, klær, elektronikk og egentlig det meste.

Alle kjøper jo den beste TV'en (tror vi), og naboen var sannelig dum som kjøpte en annen type :)

Vi bygger oss en imaginær festning, der våre valg ligger trygt i vår toppetasje, og .....heldigvis har min festning tykkere murer enn din.

Selvforsvar for våre valg - vi er flinke - vi er fanboys :w00t:

Lenke til kommentar

Det er faktisk et veldig godt poeng. Men det har vel sammenheng med at selgeren bryter med et kjent (og for noen kjært) mønster. Men det betyr ikke at jeg liker den type selgere, faktisk er den type argumentasjon mye av årsaken til min usaklige anti-Canon-holdning.

Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke syns det er et særlig godt poeng. For tre år siden ville påstanden ha utløst enda en av de utallige stammekrigene vi hadde på den tiden. Akkurat som nå, ville den ikke blitt godtatt. Andre merker enn Canon og Nikon var knappest representert.

Heldigvis kom det stadig flere fornuftige folk til forumet, som fikk en slutt på det tullet.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt en Sony A300 og ja... Sony er så bra som Lefdal vil ha det til. Problemet for selgeren er at Canon og Nikon er like bra, hadde det ikke vært for pris og tiltbar skjerm hadde jeg valgt Nikon.

Og for de som synes tiltbar skjerm og liveview er unødvendig vil jeg spørre, ville du tatt dette bildet uten liveview?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=545395

Når det gjelder marginene Lefdal har på kamera virker det logisk for meg at de har større margin på Sony enn på rene kameramerker. I ett rent speilrefleksmarked har Lefdal meget stor konkurranse men når det gjelder Sony kan de forhandle til seg større marginer fordi de også er storselgere av telefoner, flatskjermer, PS3, filmer, DVD/CD/Blu-ray spiller, hjemmekinoforsterkere, stereoanlegg, filmer, etc.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt en Sony A300 og ja... Sony er så bra som Lefdal vil ha det til. Problemet for selgeren er at Canon og Nikon er like bra, hadde det ikke vært for pris og tiltbar skjerm hadde jeg valgt Nikon.

Og for de som synes tiltbar skjerm og liveview er unødvendig vil jeg spørre, ville du tatt dette bildet uten liveview?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=545395

Når det gjelder marginene Lefdal har på kamera virker det logisk for meg at de har større margin på Sony enn på rene kameramerker. I ett rent speilrefleksmarked har Lefdal meget stor konkurranse men når det gjelder Sony kan de forhandle til seg større marginer fordi de også er storselgere av telefoner, flatskjermer, PS3, filmer, DVD/CD/Blu-ray spiller, hjemmekinoforsterkere, stereoanlegg, filmer, etc.

Eg hadde faxn ikke stukket mitt nykjøpte kamera opp hvertfall....

Lenke til kommentar

Hvilken superbeskyttelse er det A300 har mot en PVRK ?

Vet ikke hvor normalt det er at sjømenn og befal ombord på skip har med seg en A300,har selv ikke sett noen med det ennå.

Skulle nok klart og ta noen bilder med hvilken som helst kamera hvis adrenalinet var høyt nok.

Lenke til kommentar
Hvilken superbeskyttelse er det A300 har mot en PVRK ?

Vet ikke hvor normalt det er at sjømenn og befal ombord på skip har med seg en A300,har selv ikke sett noen med det ennå.

Skulle nok klart og ta noen bilder med hvilken som helst kamera hvis adrenalinet var høyt nok.

Kameraet har vel ingen spesiell beskyttelse mot skytevåpen, uheldigvis. Spørsmålet er vel at når du tar bilder av pirater som skyter på deg, hvor vil du ha hodet ditt?

Over båtrekka bak ett kamera eller godt beskyttet bak rekka kikkende opp på en liveview skjerm på ett kamera du holder oppe med ene hånden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...