ChrML Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Kappa litt i dag og et spon fikk da lurt seg innimellom kanten på vernebrillene og landet midt på øyelinsa. Kjentes ut som et rusk på øyet, som etterhvert begynte å gjøre så det ble vanskelig å holde øynene oppe. Stakk på dassen og skyllte med vann prøvde å blunke den ut, og heldigvis fikk jeg den ut omsider, ser den ikke der nå lenger, den var midt på pupillen. Men det gjør fremdeles litt vondt å blunke, kan det ha satt seg fast en del av sponet på innsiden av øyelokket som jeg kjenner eller er det bare det lille såret på øyet jeg kjenner som ikke er leget enda? Hvor lang tid tar det før slike sår leges? Heretter bruker jeg helt tette vernebriller Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Var en tur på dass nå, og fikk noe som ser ut som spon til å komme frem på øyet rett under øyelokket, men fikk blunket før jeg fikk øyet under vasken for å skylle det bort, så det kom innunder øyelokket igjen. Prøver en dusj nå jeg hvor jeg skal prøve å spylle mellom øyelokket og øyet. Sponet sitter hvertfall ikke fast lenger, men den kan vel kanskje skade linsen om det blir liggende inni øyet for lenge iom at det er skarpt? Skal prøve å skylle ut i dusjen nu. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Spylte skikkelig under øyelokket nå, men kjennes fremdeles ut som det "er noe rusk der" når jeg blunker. Kan det bare være såret etter sponet som fremdeles merkes? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Om du er usikker og det bare kjennes litt så er det mest sansynlig bare såret etter rusket som har vært der. Men om det ikke er bedre i morra så ta kontakt med fastlegen din og få han/hun til å sjekke øyet. Det legen gjør er å legge på en kontrastvæske på øyet for å se urenheter og deretter gi deg en resept på Cloramfenikol salve som du skal smøre på morgen og kveld. Mest sansynlig finner ikke legen noe og går det ikke vekk dagen etter så vær snar med å ta kontakt igjen. Metallrester i øyet vil desværre skape brune rustflekker så det er viktig å få di vekk. Opplevde at fastlegen ikke fant betongrester inni linsa mi men etter å ha blitt sendt til spesialist dagen etter fant spesialisten betongrestene med det samme og kunne fjerne det der og da. Endret 11. desember 2008 av perpyro Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Okay. Merker bare litt til det hver gang jeg blunker, akkurat at det stikker litt hvis du skjønner. Skal se om det blir bedre i mårra, så tar jeg turen innom legen etter jobb dersom det ikke har bedret seg. Takker for svar Lenke til kommentar
Patience Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 *** Minner om at det må gå minimum 3 dager før tråden kan bumpes. Ved gjentagelse til tråden bli stengt *** Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Regner med at en smule desperasjon og usikkerhet er skyld i bumpinga. Det er ikke gøy å ha rusk og rask på øyet for å si det slik. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 jeg mener du definitivt burde tatt deg en tur til legen snarest. Husk at metallspon er som regel varmt før det lander noe sted og dermed kan det ha brent øyet ditt. Jeg har vært vitne til flere anledninger hvor har folk fått metallspon på øyet på jobben, og når det har skjedd har vi alltid rushet vedkommende til legen med en eneste gang. Man får som regel en eller annen salve å smøre på det, men det viktigste er vel at noen får sjekket det grundig og får fjernet det som ikke skal være der Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg hadde det samme for ikke lenge siden. Etter 1 dag så jeg ikke lenger, måtte holde øyna igjen, for jeg tålte ikke lys. Ett lite lysglimp, å det var som om noen stakk en nål i øyet. Kjapp deg til legen, før den gror seg fast. Da slipper du kanskje å dra til enda en lege, for å dra den ut. Jeg måtte dra den ut. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Er rusket så stort at fastlegen ser det så ser du det nok selv også, er i hvertfall min erfaring. Fastlegen min ser ikke en bjelke engang har jeg inntrykk av. Så lenge det ikke er metallspon som etterlater rust så gir de deg kun Cloramfenikol og ber deg vente det av. Om det er noe på øyet vil det værke fra det og om morran kan det virke som øyet har grodd igjen, det gjør ikke det men værket kan ha størtnet slik at du må bryte det opp igjen. Er du usikker så kan du stikke innom legevakta for å forhøre deg. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Oki. Virker som det er borte, kjenner ikke noe til det nå lenger, så var nok bare såret jeg kjente i går. Var litt mer "øyegugg" (det som setter seg i øyekroken når du våkner) enn vanlig når jeg våkna i dag tidlig, men det kjennes ikke noe når jeg blunker lenger. Der sponet satt når jeg fikk det på øyet sitter det ikke noe lenger. Så har nok gått bra . Det hadde nok bare brennt seg litt siden det tok ca 5 min på dassen med blunking og spyling før det løsna vekk (gutt som var letta da ). Takker for innleggene folkens Endret 12. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hei. For det første vil øyet som regel være litt irritert etter at fremmedlegemet er tatt vekk. For håpentligvis har det gått bra, og cornea har ikke tatt skade. MEN det kan hende at du har fått en risp i cornea (corneal abresion), og dette burde leges med kloramfenikol (som nevnt over). Har du noen av disse symptomene KAN det være en corneal abresion: * photophobia * følelsen av at det fremdeles er fremmedlegeme i øyet, selv om det ikke er noe * produksjon av tårevæske Hvis det er en overfladisk, behandles det vel med kloramfenikol-salve, men hvis det er gjennomgående "sprekk" i cornea, burde det muligens heller leges med kloramfenikol-dråper, da fettstoffene i salva ikke blir tatt opp særlig bra inni øyet, dessuten kommer den tynnere væska bedre til i "sprekken". Jeg vil uansett anbefale kloramfenikol som profylakse i tilfelle rottefelle. Lenke til kommentar
egoa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Du må sannsynlig vis inn og slipe øyet hos øyelegen.. ein jeg kjenner måtte d.. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Okay, takk for opplysningen . Tror nok det jeg merket resten av den dagen var irritasjonen på øyet. Heldigvis så har jeg ikke hatt noen av de tre symptomene i ettertid. Det første, photophobia var sånn det føltes ut når jeg hadde fremmedlegemet der. Ser ikke noe dårligere på det øyet enn det andre eller etter det jeg har testet. Men om det skulle vært et lite sår der, er det noe som leger seg selv uten å bruke Kloramfenikol? Hvis det er så lite at jeg ikke merker noen symptomer på det eller noe. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Husk at photophobia er oversensitivitet ovenfor lys, ikke at det er vondt å ha øyet oppe pga. at det svir pga. fremmedlegemet =) Det som er, er at det kan gå infeksjon (kloramfenikol er et antibiotikum), og det er lite løye spess siden det er i øyet. Hvor lenge siden er det det skjedde nå? Har det gått en stund vil det ha grodd uansett, og det vil allerede ha blitt infeksiøst. Tar bare et par dager å gro på den cornea, før den er like fin igjen som før (hvis det er lite). EDIT: Leser at det er et par dager siden, da tror jeg ikke du trenger stresse det for mye. Hvis det har skjedd noe, har det skjedd. Det burde ha grodd til nå uansett =) EDIT2: Ikke alltid like godt for øyet å skylle med vanlig vann, fordi vanlig vann er hypotonisk, og det vil nok også føre til at øyet blir irritert. Skyll helst med 0.9% NaCl (isotonisk saltvann), men er jo sjeldent man har det Endret 13. desember 2008 av w3p Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Du må sannsynlig vis inn og slipe øyet hos øyelegen.. ein jeg kjenner måtte d.. Slipe øyet? Har en strek på det ene øyet som jeg kan se når jeg sitter forran PC skjermen med lys bakgrunn. Går det altså å slipe dette til? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Har du en strek på øyet? Hva mener du med strek? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg har et arr på linsa som gir meg et synlig strek midt i sysnfeltet på det ene øyet ved å f.eks. sitte å skrive eller lese på en PC skjerm. Er omtrent eneste tilfellene jeg ser det. Streken følger for øvrig blikket. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg har et arr på linsa som gir meg et synlig strek midt i sysnfeltet på det ene øyet ved å f.eks. sitte å skrive eller lese på en PC skjerm.Er omtrent eneste tilfellene jeg ser det. Streken følger for øvrig blikket. Høres irriterende ut. Kanke hjelpe deg, sorry :s Lenke til kommentar
Gjest halvstudert Dr-røver Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ok, du bør definitivt bli 100% sikker på at sponet er borte - jernholdige splinter gir blindhet over tid. dette bør undersøkes med godt lys og kraftig forstørrelse. en så grundig undersøkelse klarer du ikke på egenhånd foran speilet på badet. som flere andre har påpekt er kloramfenikol eller fucidin også en god ide for å unngå infeksjon. infeksjonen en ønsker å unngå kan også gi svekket syn eller i verste fall blindhet. ut ifra utviklingen kan det godt hende dette går bra av seg selv, men helt ærlig; er det verdt å gamble på det med synet? en tur til legen er i så måte billig forsikring... (mulig dette var vel skremmende ordlegging, men så mener jeg også du bør få det sjekket og behandlet ordentlig...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå