apegryn Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 På jakt etter et billig og stort TV da den gamle bilderørsTVen er kaputt. Har sett på Crea 40" Tierra K40F-SV22N og Tatung 42" V42MMFJ-ET2. Har noen en formening om disse to? Tatung sin fikk god kritikk en stund tilbake på VG nett. Men jeg spurte datakjeden som selger begge disse TVene, og de sa at Crea sin var bedre. Jeg er på jakt etter bildekvalitet. Lyd og funksjoner er nedprioritert. Evt. andre TVer i prisklassen 7000-8500,- (men jeg foretrekker å kjøpe i butikk, har elkjøp, siba, datakjeden og expert i nærheten.) Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Eneste mening jeg har i dette tilfellet er at denne mye mye bedre en begge dine alternativ samt den er billigere.... https://prisguiden.no/product.php?product_id=95597 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Har sett på Crea 40" Tierra K40F-SV22N og Tatung 42" V42MMFJ-ET2. Du har kanskje muligheten til å se begge side om side hos Datakjeden med samme bilde? Det gjorde jeg. Mitt inntrykk var at Tatungen hadde klart best, mest naturlig og rolige bilder. Crea var litt fyldigere i fargemetningen, men ikke nødvendigvis mer naturtro, og dette kan være en innstillingssak. Ankepunktet mot Crea var at jeg hadde inntrykk av at farger som var jevnt ensfarget på Tatung var på Crea full av artifakter med varierende fargenyanser som attpåtil danset litt rundt, men dette er noe som kanskje jevner seg ut/ikke synes på større avstand. Men, problemet med Tatungen er i følge mange at Trudhd bildeforbedringsprogrammet ikke virker etter hensikten, men tvert i mot gir mye etterslep, i følge erfaringene her. Jeg så ikke noe til dette med de sendingene jeg så på den på Datakjeden, men det er verdt å sjekke før du evt. kjøper. (Selv har jeg en ett år gammel Tatung V32MCAK som jeg ikke har planer om å oppgradere, så jeg har ikke undersøkt de aktuelle TV-ene utover korte titt i Datakjedebutikker.) Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Eneste mening jeg har i dette tilfellet er at denne mye mye bedre en begge dine alternativ samt den er billigere.... https://prisguiden.no/product.php?product_id=95597 du har sett alle 3 mot hverandre kanskje? Crea sin er forresten billigere. 6990,- hos datakjeden i butikken to hundre meter fra hvor jeg bor, så det er jo en fordel Endret 11. desember 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Eneste mening jeg har i dette tilfellet er at denne mye mye bedre en begge dine alternativ samt den er billigere.... https://prisguiden.no/product.php?product_id=95597 du har sett alle 3 mot hverandre kanskje? Crea sin er forresten billigere. 6990,- hos datakjeden i butikken to hundre meter fra hvor jeg bor, så det er jo en fordel Samsung A656 har vunnet alle tester rundt om i hele verden i flere mnd mot alt den har blitt konkurert mot og stiller i en helt annen liga en disse to andre billigproduktene. Svinks anbefaler alltid Tatung da han har en selv det finnes ikke noen annen forklaring men du kan vel bare lese hvordan denne fikk pepper i testen til tv2 hjleper deg for to tre uker tilbake "holder rett og slett ikke mål" i forhold til Samsungen. Endret 11. desember 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Edit- Test http://www.teknofil.no/wip4/review/stor_te.../d.epl?id=34059 Crea Tierra har jo skikkelig dårlige spesefikk og er i tillegg dårlig utstyrt... Rett og slett gammel og utgått. Endret 11. desember 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Svinks anbefaler alltid Tatung da han har en selv det finnes ikke noen annen forklaring Dette er usaklig. Jeg gjorde selv oppmerksom på at jeg eier en Tatung. Jeg er fornøyd med den, og positivt innstilt til merket. Men jeg anbefaler allike vel ikke uten videre enhver Tatung. I denne tråden nevnte jeg både positivt og negativt med den aktuelle modellen. Samsung i 6-serien er som du sier i en helt annen liga enn billigproduktene. Ja, den kan kjøpes billig fra Pixmania i Frankrike, eller gråimportert fra norske nettbutikker. Men over disk på Expert og Elkjøp med norsk garanti er den bortimot 50% dyrere. Er den verdt det? Jeg er skeptisk. Den blanke skjermen og den glassaktige bildekvaliteten for ikke å snakke om den røde kanten på kabinettet faller ikke i min smak uansett hvor mange tester den måtte ha vunnet. Vil man derimot ha en anerkjent koreansk TV med god bildekvalitet i forhold til prisen over disk, er kanskje LG 42LG3000 til 7995 på Elkjøp vel verdt å se på. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Svinks anbefaler alltid Tatung da han har en selv det finnes ikke noen annen forklaring Dette er usaklig. Jeg gjorde selv oppmerksom på at jeg eier en Tatung. Jeg er fornøyd med den, og positivt innstilt til merket. Men jeg anbefaler allike vel ikke uten videre enhver Tatung. I denne tråden nevnte jeg både positivt og negativt med den aktuelle modellen. Samsung i 6-serien er som du sier i en helt annen liga enn billigproduktene. Ja, den kan kjøpes billig fra Pixmania i Frankrike, eller gråimportert fra norske nettbutikker. Men over disk på Expert og Elkjøp med norsk garanti er den bortimot 50% dyrere. Er den verdt det? Jeg er skeptisk. Den blanke skjermen og den glassaktige bildekvaliteten for ikke å snakke om den røde kanten på kabinettet faller ikke i min smak uansett hvor mange tester den måtte ha vunnet. Vil man derimot ha en anerkjent koreansk TV med god bildekvalitet i forhold til prisen over disk, er kanskje LG 42LG3000 til 7995 på Elkjøp vel verdt å se på. Så edelt av deg og dra inn gråimport i denne saken! Vel de fleste skjermer uansett merke blir gråimportert av nettbutikker også Tatung og Crea Tierra og dette gjelder store butikker som Komplett, Datakjeden, MPX med resten.. Ja Samsung Norden har en noe bedre garanti hvis du kjøper hos Elkjøp og hvis man er villig til å betale opp til 4-5000,- mer for samme skjerm så hadde du punget ute med dette? Aldri verden du valgte for et år tilbake en billigskjerm grunnet pris men nå finnes det små grunner til å velge et ukurant merke da kvalitets skjermer som Samsung og Sony har blitt mye rimeligere på et år en da du handlet selv... Samsung A656 er den mest solgte skjermen i Norge først og fremst grunnet rå kvalitet/testvinner over alle men også grunnet en nydelig design. At du ikke liker blanke flater, det svake rødskjæret kontra designet til Tatungen som du har skrytt av i andre tråder sier nok mer om deg en de fleste andre og man skal være rimelig blodfan hvis man foretrekker designet på Tatung skjermen... Merkelig at du da drar frem LG3000 som også har blanke flater og blank skjerm var ikke det et problem på A656? Allikevel artig å se at du fremmer LG3000 for der bruker vi faktisk å ha motsatte roller da jeg stadig anbefaler denne som en rimelig 32T skjerm mens du fortsatt drar frem Tatung også i de diskusjonene. LG3000 er en god skjerm og et bedre alternativ en både Tatung og Crea men ligger et godt stykke unna Samsung A656 i kvalitet da må man opp på LG6000 hvis man skal være i nærheten og den har ikke Elkjøp men de har en noe ukurant LG5000 med langt dårligere spesifikk til 10,000,-LG6000 får du nå hos Komplett for 9650,- "med samme garanti" som Elkjøp men den ligger da 2000,- over testvinneren Samsung A656. Jeg hadde kjøpt Samsung A656 uten tvil og man har 14 dager ubetinget angrerett ved nettkjøp hvis man i verste fall skulle få en skjerm med pikselfeil som i grunnen er det viktigste punktet til den utvidede Norden garantien. Hadde du Svinks kjøpt deg Tatung kontra Samsung A656 pr nå og pris ikke er et argument... Nei det hadde du slett ikke. Endret 12. desember 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) dere snakker om garanti.. følger ikke butikkene reklamasjonsretten? Hva er garanti godt for egentlig? Hva med Sony Bravia 40" som jada-jada refererte til i Billige kvalitets-tv-er testen? Endret 12. desember 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) En krangel mellom Jada og meg hjelper ikke trådstarter som var ute etter en 40-42" med god bildekvalitet i prisklasse 7000-8500,- i en butikk med dør og disk. Kanskje plasma er et bedre alternativ enn LCD om man er skal erstatte en bilderørs-TV, dersom man vil ha best mulig bildekvalitet for film og TV? Kanskje noen av disse fra Elkjøp kan anbefales? Hva angår garanti: Både norske fysiske butikker og norske nettbutikker følger norsk forbrukerkjøpslov, og man er sikret gjennom reklamasjonsretten der. Men, det kan bli vanskelig å kreve reklamasjon etter denne dersom butikken skulle gå konk, og de har direkteimportert varen fra utlandet slik at man ikke kan rette reklamasjonen mot en norsk importør. Nettbutikker i utlandet, som Pixmania, følger sitt lands lover. En garanti kan gi tilleggsytelser i forhold til forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett, og kan i enkelte tilfeller være kjekk å ha, men forhåpentligvis trenger man ingen av delene. Endret 12. desember 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Jeg skal slutte med å si at Pixmania følger norsk forbrukerkjøpslov, garantivilkår og reklamasjonsrett på lik linje som alle andre norske nettbutikker. Lykke til! Endret 12. desember 2008 av Jada-jada Fjerna beskyldninger. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Dersom Pixmania som holder til i Frankrike følger norsk forbrukerkjøpslov når de selger til Norge, er det en god nyhet. Jeg har ofte tidligere hørt at de følger EUs tilsvarende lovverk. Som sannsynligvis også gir forbrukerne grei nok beskyttelse. Pixmanias hjemmesider nevner så vidt jeg kan se ikke noe om norsk forbrukerkjøpslov og reklamasjonsrett, men de har i likhet med norske nettbutikker 14 dagers angrefrist, og minimum 12 mnd garanti... Enhver informasjon, uansett hvem som gir den, bør man selv vurdere og sjekke med troverdige kilder. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Eg er nok enig med Svinks her, men synest ikkje Pixmania opererer greit. Det er ingenting som tilseier at dette ikkje er ein norsk butikk før ein graver seg langt inn i supportsidene, men det er ikkje ein norsk butikk, alle varer blir importert. For min del har eg aldri og kjem aldri til å handle frå Pixmania, at du mister reklamasjonsretten er f.eks. ein veldig god grunn. Prisane er marginalt lågare, frakten høgare, men tapet av reklamasjonsrett overgår alt det der ganske suverent. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Eg er nok enig med Svinks her, men synest ikkje Pixmania opererer greit. Det er ingenting som tilseier at dette ikkje er ein norsk butikk før ein graver seg langt inn i supportsidene, men det er ikkje ein norsk butikk, alle varer blir importert. For min del har eg aldri og kjem aldri til å handle frå Pixmania, at du mister reklamasjonsretten er f.eks. ein veldig god grunn. Prisane er marginalt lågare, frakten høgare, men tapet av reklamasjonsrett overgår alt det der ganske suverent. Er ikke snakk om å være enig eller uenig men hva som er riktig... Pixmania sender deg gjerne en bekreftelse på at de følger norsk forbrukerkjøpslov, garantivilkår og reklamasjonsretten på lik linje som alle andre nettbutikker og det "skriftelig" om du ønsker. Tips det er bare å ringe de hvis du ikke tror meg... Poenget er at Svinks går ut med feilopplysninger uten å sjekke og dette er ikke første gang. Jeg sjekker kildene direkte før jeg gir utalelse til en som trenger råd og det er i grunn hele forskjellen på rett og galt i denne sammenhengen så får du være enig hvem du vil selv om dere begge tar grundig feil i denne saken. Endret 12. desember 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Har du sitat frå Pixmania angåande dette då? Må vel være lettare å legge det ut med ein gang i staden for å vandre rundt grauten x antal ganger. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Har du sitat frå Pixmania angåande dette då? Må vel være lettare å legge det ut med ein gang i staden for å vandre rundt grauten x antal ganger. Jeg ringte de i går og spurte de om dette da Svinks la ut en påstand jeg syntes hørtes veldig rar ut grunnet den strenge norske markedsføringsloven ... Jeg snakket med en hyggelig norsk kar som bekreftet at firma ligger i Frankrike men at nettbutikken følger norsk forbrukerkjøpslov, garantivilkår og reklamasjonsretten på lik linje som alle andre norske nettbutikker og man får dette skriftelig om ønskelig hvis kunden ville. Jeg dro det ikke så langt da jeg stoler på hva de sier samt de er en av Europas største nettkjeder på elektronikk... Endret 13. desember 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Okey, det var greit å få bekrefta. Likevel, om dei er ein av Europas største nettkjeder innan elektronikk må ein kunne forvente ein langt betre kundebehandling enn det som kjem fram gjennom nettbutikkguiden til Hw.no. Pris er som sagt ikkje alt, med så mange dårlege erfaringar er eg overraska over at så mange satser på å spare nokre kroner på å kjøpe der. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 da ble det et 40" sony bravia til 8495,-. takk for hjelpa Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Gratulerer! La meg gjette: KDL-40V4000 fra Siba? Har du fått den i hus til jul, eller bare bestilt? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Morsomt at noen ringer en nettbutikk for å stå bedre rustet i en diskusjon, eller så har man bare lest de emnene som har vært om Pixmania den siste tiden på en annen del av forumet. Det som er nevnt her ble også nevnt der. Uansett, grattis til trådstarter med ny tv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå