Moosehead Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg har nettopp byttet hovedkort (og prosessor) da det gamle var så ustablilt. Trodde jeg. Nå viser det seg at det nye viser akkurat de samme tegnene på å være ustabilt som det gamle. Det nye hovedkortet er et ASUS P4PE med en P4 2.533, mens det gamle var et AMD system. Minnet er en 512MB brikke, kjøpt som DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 hos komplett (altså umerket) men brikken jeg fikk er en Twinmos, med twinmos chipper, 8 på hver side. I BIOS'en er alt stilt inn på auto. Ustabilitetstegnene består i blåskjermer innimellom, drivere som ikke vil la seg installere, installerte devicer som av og til faller ut når jeg rebooter, vanskeligheter med å installere XP (må prøve om og om igjen). Må gjerne boote flere ganger for at alt skal funke. I manualen til hovedkortet står følgende: Double sided x16 DDR DIMMs are not supported. Hva vil det si at den er x16? Kan dette være problemet? Hvis det ikke er minnet, hva er det da? Kjører RAID 0 på et ABIT HotRod 100 kort (HighPoint 372) med 2 80GB Seagate IV disker. Skjermkortet er et ASUS 7100 Deluxe Combo (Nvidia GeForce 2 440 med TV-inn). Har også et Creative Audigy player kort, men får problemer uten å installere drivere til dette kortet. Med det gamle systemet prøvde jeg også å fjerne det uten at det hjalp. Kan det være noen av disse tingene som lager problemer? Hvis det er minnet som skaper problemer, hva burde jeg kjøpe da? Er det noen som har erfaringer med minne på ASUS P4PE hovedkortet? Jeg er ute etter et stabilt system og kommer ikke til å overklokke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Ja hvis det står at double sided x16 ikke er supportert så er det nok sannsynlig at du må bytte minnet ditt ja. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Høres veldig ut som dårlig RAM ja. Har selv opplevd flere defekte TwinMOS brikker av den størrelsen og hastighet. At hovedkortet ditt ikke støtter den RAMen bør egentlig ikke føre til ustabilitet. En mer vanlig reaksjon er da at det ikke funker i det hele tatt, eller at du bare får opp halv mengde RAM. Det er ihvertfall RAM-en. Bytt med en kamerat bare for å være sikker. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg har selv opplevd TwinMOS-minne som har vært føkka. Rett og slett. Og man har lært at når man feilsøker en maskin, er RAM'en det man først sjekker. Ta den ut, bytt den ut. Ha gjerne identiske brikker, eller væffal brikker fra samme produsent. Lenke til kommentar
Moosehead Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Er dette i så fall noe jeg kan reklamere på? Problemet har eksistert helt siden jeg kjøpte den (ca 6mnd siden), har bare ikke vært klar over at den ikke var som den skulle, trodde det var hovedkort/prosessorens skyld... Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Hvis jeg har fulgt godt nok med i skoletimene, kan du oppdage at en vare har en mangel innen 2 eller 5 år. Etter du har oppdaget mangelen er fristen for å reklamere minst 2 måneder, så du kan ta det med ro. Reklamer ivei Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Prøv dette først, sett minnet til levelige innstillinger i bios, cas2.5 osv Hvis ikke dette virker kjør memtest, hvis det er feil der har du det svart på hvitt at det er alvorlige feil på minnet http://www.memtest86.com/ Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Ja hvis det står at double sided x16 ikke er supportert så er det nok sannsynlig at du må bytte minnet ditt ja. Jeg bygde nettopp en maskin med Asus P4PE og 2x 512 MB TwinMOS PC2700 CL2.5. Merket umiddelbart at noe var galt: Windows XP installering stoppet opp gang på gang, feilmeldinger om ulesbare filer på CD etc. Hadde opplevd dette en gang tidligere, og jeg diagnoserte maskinen umiddelbart: her er det noe føkkøpp med RAMen. Prøvde så RAMen i min egen maskin med Asus P4G8X Deluxe, gikk som en drøm. Ergo: intet galt med selve brikkene. Surfet litt rundt i ymse fora og RAMprodusenters websider, og bestilte Corsair-minne med samme spec. Voila! Alt gikk som en drøm. Konklusjon: Asus P4PE + TwinMOS PC2700 CL2.5 anbefales ikke! Dog må tilføyes: det står ingen steder hos webshopene at P4PE ikke støtter double sided (16 chips) RAM-brikker. Synes generelt at litt mer info om dette burde være tilgjengelig både på hovedkort- og rambrikkeinformasjonen hos webshopene. Har noen komboen P4PE og TwinMOS PC2700 CL2.5 - og det virker? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Prøv dette først, sett minnet til levelige innstillinger i bios, cas2.5 osv Hvis ikke dette virker kjør memtest, hvis det er feil der har du det svart på hvitt at det er alvorlige feil på minnet http://www.memtest86.com/ Enig med Admin'c. Memtest er et genialt program. Men sett av litt TID... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå