Gå til innhold

– Funcom bryter norsk lov

Anbefalte innlegg

Dette er helt normalt i alle IT bedrifter, så hvorfor henge ut Funcom? Ta en runde i alle konsulentselskaper og større IT bedrifter. Programmerer er ofte så godt betalt at det veier opp, derimot kjøres det mer rovdrift på vanlige konsulenter.

Et sted må man jo begynne. En profilert IT-bedrift er jo ikke det mest unaturlige valget?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis dere synes det er galt så foreslår jeg at dere ikke leser noe særlig om EA sin praksis. Kjenner folk med personlig erfaring. Det er nærmest slavedrift. (det finnes en artikkel fra noen år tilbake også som skapte en del oppstandelse, en stund...)

Lenke til kommentar

Kenny Bones:

Du kan tro en del i IT bransjen har satt hardt mot hardt mange ganger og gått mange hard runder med ledelsen uten at det fører til så veldig mye mer enn surhet i firmaet :) Hvilket firma jobber du i? pm? I hvilke tilfeller får dere mer enn 100% overtid?

ATW:

Funcom sliter med å få endene til å møtes så det blir litt feil å gå på dem, da har man ofte litt tøffere forhold. Derimot bør de heller gå på større IT firmaer som kynisk utnytter de ansatte systematisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Funcom sliter med å få endene til å møtes så det blir litt feil å gå på dem, da har man ofte litt tøffere forhold. Derimot bør de heller gå på større IT firmaer som kynisk utnytter de ansatte systematisk.

Med 230 millioner kroner på bok så er det vanskelig å unnskylde seg med "få endene til å møtes" - ref: http://www.hegnar.no/bors/article349056.ece (Og det har blitt sagt gang på gang av personen på bildet (Trond Aas) at det er masse penger på bok).

Angående avspasering så er fortsatt lovverket ganske klar her. Hvis du jobber en time overtid, så skal du avspasere 1 time, SAMT ha minimum 40% av timelønnen utbetalt.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

ref: pkt 11 http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6

Det hjelper ikke at det er vanlig å gjøre dette blant mange norske bedrifter, det kan ikke omgås. At neste punkt i loven sier at det kan avtales avspasering så skal en times overtid likevel utbetale minimumstillegget. Dette har Funcom heller ikke gjort.

For han fyren som linket klausulen i kontrakten noen poster tilbake - den holder ikke mål for de stillingene til de personene som nå er i tvist med selskapet. Ingen av de har en stilling (ei heller en kompensasjon i lønnen) som gjør det lovlig.

(Til han som savnet Mjoellnir - han skal bli lokfører)

Lenke til kommentar

Nå tenkte ikke jeg rent økonomisk men med sin portofølje i markedet, de sliter med å få produktene til å fungere i markedet blant kjøperne. Mye av Funcoms midler på bok kommer fra investorer og er ofte bundet opp i spesifike prosjekter vil jeg tro.

Angående avspasering så er fortsatt lovverket ganske klar her. Hvis du jobber en time overtid, så skal du avspasere 1 time, SAMT ha minimum 40% av timelønnen utbetalt.

Lykke til med å få den til å fungere i ikke-organiserte IT-bedrifter :). At loven er klar er en ting men å få selskaper til å lystre når hverken bedrift eller ansatte er organisert krever så radikale handlinger at man risikerer å bannlyse seg selv fra bransjen. Så det lander ofte på den ansattes evne til å presse ledelsen og sette grenser, men dette hindrer ofte karrieremuligheter igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo, det er jo det som skjer nå - ikkeorganiserte går til fagorganisasjonen og har plutselig et vell av ressurser bak seg og kan gå til sak mot arbeidsgiver. Det er arbeidsgiver som ikke følger loven, man kan ikke unnskylde seg om loven. Funcom taper sakene, det er lite mer å si om den saken.

At Kjetil Vaarlund kommenterer det som et "Tolkningsspørsmål" virker for meg så fjernt at det nesten grenser til vanvidd.

Lenke til kommentar
Lykke til med å få den til å fungere i ikke-organiserte IT-bedrifter :). At loven er klar er en ting men å få selskaper til å lystre når hverken bedrift eller ansatte er organisert krever så radikale handlinger at man risikerer å bannlyse seg selv fra bransjen. Så det lander ofte på den ansattes evne til å presse ledelsen og sette grenser, men dette hindrer ofte karrieremuligheter igjen.

Desto større grunn til at media setter fokus på det skulle man tro.

AtW

Lenke til kommentar

Det er klart de taper sakene, det var vel heller ikke diskusjonen.

Og det er klart dette er klare saker og ikke et tolkningspørsmål, det er nettopp denne ullenheten som plager bransjen. Dette dreier seg rett og slett om mange kyniske metoder for å utnytte arbeidsressursene uten å gi tilbake det de har krav på. Men dette er kjent. Ellers er det vel slik at en ensom fagorganisert i en bedrift ikke alltid har så mye å si før de evt. velger å gå til rettsak og da har man jo allerede brent noen broer.

Man står ikke først i køen til nye jobber når man drar arbeidsgiveren inn for retten.

ATW:

Det er flott at media setter søkelys på det, men man skal være forsiktig med å oppmuntre til oppvigleri da det kan føre til konsekvenser den enkelte ikke har tenkt godt nok igjennom på forhånd. Det er 15 år i bransjen hvor jeg har sett hvordan de fleste sjikt av type bedrifter i IT bransjen opererer som står bak mine synspunkter. Jeg er ikke i en personalansvarstilling, av eget ønske.

Husk at det er utallige tekniker på å fryse deg ut og skvise deg ut av bedriften som er fult lovlige og tilnærmet umulig å ta bedriften på, som de praktiserer om du er et problem. Tenk før du handler og snakker i slike situasjoner. Det beste er å sette grenser så tidlig så mulig uten å være urimelig, å ta fighten etterpå er alltid mindre klokt.

Dere kan heller komme med gjennomtenkte råd på hva de enkelte kan gjøre, hvilke fagorganisasjoner som er gode for IT ansatte, hvordan de oppererer på vegne av deg etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Med 230 millioner kroner på bok så er det vanskelig å unnskylde seg med "få endene til å møtes" - ref: http://www.hegnar.no/bors/article349056.ece

230 millioner er ikke all verden hvis man ikke får framtidige inntekter. Med rundt 300 ansatte verden over vil jeg tippe de har ca. 100 millioner bare i lønnsutgifter årlig. De har også lån som skal betales ned.

Lenke til kommentar
230 millioner er ikke all verden hvis man ikke får framtidige inntekter. Med rundt 300 ansatte verden over vil jeg tippe de har ca. 100 millioner bare i lønnsutgifter årlig. De har også lån som skal betales ned.

Det er nok til å kunne betale overtid ;)

Lenke til kommentar

Aksjene går vel rett i bånn igjen så jeg er glad jeg ikke sitter med noen. I tillegg kan dette være en tung sak for Funcom PR messig, siden de allerede sliter med få spillene sine til å gå rundt i markedet.

Det jeg frykter er at dette svekker norsk spillindustri. Funcom har tross alt vært en pioneer i norsk sammenheng.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er enig i det og ønsker ikke dems bortgang, men de må nesten finne ut av problemene med misfornøyde ansatte.

Første bud for å lage kvalitetsspill bør jo være å ha ansatte som trives og synes det de gjør er verdt det.

Mange dyktige som sitter i lokalene til Funcom som sikkert ville startet egne selskap om Funcom gikk under, og forhåpentlig hatt suksess med det.

Kanskje satse på en annen type sjanger enn å bite over det største eplet er muligens ikke så dumt, sett på de siste forsøkene dems.

MMO må vel være en av de sjangerne sammen med FPS det er vanskeligst å lykkes, så å lage et RPG eller noe i første omgang ville kanskje være en ide også.

Men, sjansen for å tjene de store summene med faste abbonenter lokker vel for mye tenker jeg.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...