Gå til innhold

[Løst]Statens pensjonskasse lån - endring av regler?

Ekko

Anbefalte innlegg

Litt optimistisk at noen skal vite noe om dette, men har SPK endret reglene for hvor gammel taksten for verdivurderingen av låneobjektet kan være?

http://spk.no/no/Person/Boliglan/TakstVerdivurdering/

Mener det var 2 år tidlgiere, men kan se ut som det har blitt byttet til 3mnd nå etter fallet i boligpriser.

Mener når jeg søkte i september var det fortsatt 2 år som stod på hjemmesidene, mens nå er det 3mnd. Noen som vet?

Ganske irriterende, har en takst som hadde vært gyldig etter slik jeg mener de gamle reglene var, men som ikke er det nå. Problemet er ikke verdien, men at jeg må ut med over 3000kr for en ny takst pga regelendring.

EDIT: Fikk svar fra SPK. De bekreftet endringen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den siden du linket til sto det også:

"Verdivurdering fra eiendomsmegler

Vi godtar verdivurdering fra eiendomsmegler som beregningsgrunnlag."

M.a.o trenger du ikke bruke 3000 kr på en takst. En megler gir ofte verdivurderinger gratis. Har SPK en gammel takst på deg fra før, burde det i hvertfall ikke at de bruker den + en fersk meglervurdering.

Lurer på om man ikke kan skrive av utgifter til takst på skatten, når det har blitt gjort for å få billigere lån. I hvertfall etb. gebyret til banken.

Lenke til kommentar
På den siden du linket til sto det også:

"Verdivurdering fra eiendomsmegler

Vi godtar verdivurdering fra eiendomsmegler som beregningsgrunnlag."

M.a.o trenger du ikke bruke 3000 kr på en takst. En megler gir ofte verdivurderinger gratis.

Men den taksten jeg har brukt 3500 på er bortkastet. Har sendt mail til noen meglere. Jeg gidder ikke utgi meg for at jeg skal selge, det blir litt feil. 1800kr skulle den som har svart ha. Billigere enn ny takst.

Har og mailet takstmannen som gjorde taksten min sist og hørt hvor mye han skal ha for å lage ny takst, eller justere gamle taskten til det han mener er markedspris nå.

Har SPK en gammel takst på deg fra før, burde det i hvertfall ikke at de bruker den + en fersk meglervurdering.

Ikke helt med på setningen din, men de har ingen takst, jeg refinansierer fra en annen bank. De har sagt at meglervurdeirng holder, skriftlig riktignok.

Lurer på om man ikke kan skrive av utgifter til takst på skatten, når det har blitt gjort for å få billigere lån. I hvertfall etb. gebyret til banken.

Man får trukket taksten fra på skatten, det stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...