Gå til innhold

Nå blir det lov med politisk reklame på tv!

Politisk reklame på TV  

190 stemmer

1. 1. Er du for politisk reklame på TV?

• Ja
      46
    • Nei
      110
    • Likegyldig
      30
    • Vet ikke/ingen formening
      4

Anbefalte innlegg

Det er derfor de gjør det på TV, ellers kunne de like gjerne møttes hjemme i stua til Solberg og tatt debatten på tremannshånd...

Og hvor samfunnstjenelig tror du det ville ha vært?

Altså - hele poenget med den offentlige debatten, er jo å gjøre oss smartere som et folk. At det også har noen spinoff-effekter, som f.eks. at politikerne samtidig kan promotere seg selv og partiet ditt, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo ikke noe argument mot reklame. Grunnen til at vi tillater annen reklame er at vi tror på at folks frie valg må være basert på kunnskap om de tilgjengelige produkter, og at vi strengt tatt i et fritt samfunn ikke har noe med hva folk mener og tror og kjøper.

Partireklame vil være en reklame for den offentlige debatten også. Det vil føre til mer debatt, ikke mindre.

Geir :)

Lenke til kommentar

Selv så er jeg litt delt på dette spørsmålet.. På den ene siden synes jeg det er urimelig å begresne ytringsfriheten slik, mens på den andre siden så er jeg skeptisk til hvordan dette skal utarte seg i lengden. Klarer ikke å se hvorfor parter med mye penger ikke skulle ha enda en fordel.

Lenke til kommentar
Men det må stilles større krav til ærlighet i politisk reklame enn i annen reklame.

That ain't happening. Et politisk parti kan bare fortelle hva de ønsker å gjøre, mens politisk realitet dikterer at det sjeldent er mulig å unngå kompromisser.

Er det ikke det valgkampen handler om?

Komme med løfter?

Politisk reklame er tillat i andre medier, som for eksempel plakater, og aviser. Ser ikke noe grunn til at det ikke skal være tillat på TV...

Lenke til kommentar

Avstemming er lagt til etter ønske.

Reaksjoner på moderering gjøres på PM

La til valget "Vet ikke/ingen formening", 11 stemmer var allerede kommet inn når dette ble gjort.

Endret av TSP
La til notis om endring av avstemming
Lenke til kommentar

Klarte å stemme feil. Jeg stemte "Ja" før jeg så at det var et alternativ som var "Likegyldig". Det bryr meg egentlig veldig lite. Tror nok ikke det vil ha så mye og si. Folk blir nok ikke så påvirket av reklame som så mange skal ha det til. De fleste har vel en viss peiling på hvilke parti de skal stemme på uansett. Uansett er det sikkert mer underholdende å sitte og se på reklame med de partiene du ikke stemmer på og le av det, enn det er å se på reklame for tamponger, Cubus, smør og annet tull.

Jeg synes det er rart at de politiske partiene ikke er mer aktive for eksempel på youtube.

Skjønner hva du mener. I f.eks. USA ble det drevet mye valgkamp på youtube på partienes egne initiativ.

Lenke til kommentar

Hehe, startet en egen tråd uten å se denne. For å gjenta det som ble sagt:

Jeg er positivt innstilt fordi det vil medføre at flere mindre partier kan komme til orde på tv-skjermen. Det er helt klart faremomenter med fordumming av budskap, men dette fratar for det første de store partienes dominans på tv-skjermen og det gjør at ikke bare politiske redaktører avgjør hvem som skal få komme til på tv.

Det er et paradoks at AP med Giske i spissen mener dette kun tjener de store partiene, når de selv ønsker en ordning hvor de små partiene i praksis blir utelatt fra fjernsynskjermen.

Politisk reklame er for ordens skyld ikke ulovlig. Det er ulovlig på fjernsyn (kringkastingsloven). Politisk reklame finner man ellers i alle media, fra Internett til kinoen.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Reklame gjorde underverker for hvermansens hygiene (folk begynte til og med å pusse tennene). Det er virkelig ikke nødvendig å se kun det negative.

Politisk reklame har ikke vært ulovlig. SV-reklame: http://www.youtube.com/watch?v=k7jDy7IvvvE

AP reklame:

[/url]

Ytringsfrihet er et greit prinsipp. Greit nok at AP, FRP og co. må belage seg på å ikke ha eneretten til fjernsynsmediet. :)

Det er i bunn og grunn ille at politikere forbyr politiske ytringer i enkelte medier. Det er langt langt verre enn å forby eksempelvis reklame for øl. Politikerne bør holde seg unna å prøve å diktere slik.

Noen søplete reklamer er en liten pris å betale for å verne demokratiet og sikre at ikke media sitter på det meste av makten når det kommer til å avgjøre hvem som skal på tv-skjermen. For en gangs skyld et finfint supplement det kommersielle kan tilby.

Du har et poeng Rata101. Vil vil nok ikke se mer til de mindre partiene om det blir lovlig med politisk reklame på TV. Jeg aner ikke hvor mye det koster for en reklamesnutt på 20 sek., men det er nok mer enn det budsjettene deres er på.

Denne saken springer ut fra at lille PP som ikke fikk være med i tv-debatter kom seg på tv. Så de faktiske forhold beviser at mindre partier vil gå fra null tv-tid til noe tv-tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...