Gå til innhold

Linux + nforce-2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kjører linux helt fint på Nforce2. Har kjørt mange distroer på NForce2 og det går glatt. Har imidertid ikke prøvd annet enn nettverk og lyd. Integrerte grafikkort har jeg ikke erfaring med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg holder akkurat nå på å legge inn 2.5.67-ac2 kernelen.

Jeg erfarte akkurat nå at dersom du har problemer med at kernelen ikke finner diskene i oppstarten kan du prøve å sette Silicon Image RAID-kontrolleren å loades som modul så ikke den oppfattes som den primære IDE-kontrolleren.

:D

Lenke til kommentar

Det har vært en del "problemer" med Nforce og Linux:

*Dårlig IDE-ytelse (det er sikkert mange som ikke merker dette...)

*De innebygde "Nettverkskortene" fra 3Com og Nvidia kan har problemer med å fungere (nå bruker ikke jeg disse, selv om jeg har installert dem "korrekt").

*Lyden vil ikke virke

*Ingen AGP-GART drivere

Alle disse "problemene" har en løsning. Som nevnt tidligere så er det best å oppgradere kjernen; selv bruker jeg 2.4.21-pre6, da jeg opplevde problemer med å kompilere ALSA-driverne (var feil med serialmidi.o eller no').

IDE-problemene går ut på at du bare får UDMA 33 overføring. Dette kan visstnok løses med en liten "bryter". Jeg tror man skulle skrive "ide=66" (uten anførselstegn) etter "root-linja i grub.conf. Uansett så blir nforce-støtten kalt "AMD Viper" når du kompilerer kjernen (da vet du hvor du skal lete...). Nettverkskortet fra 3Com kan du også velge her. Du må i tilegg bruke nettverksdriveren som følger med nforce-driveren (fra nvidia seff). De ligger under nforce/nvnet. Dette er det eneste du trenger å installere av driverne fra nvidia. For å få lyd bruker du ALSA-driverne.

AGP-gart-drivere finnes det ikke ennå (men nvidia jobber med saken). Dette innebærer dårlig ytelse for ikke-nvidia-skjermkort. Ikke så populært hos Radeon 9700-eiere...

For eiere av NVIDIA-skjermkort så har de lansert en "ny driver". Da er alt samlet i èn fil :roll: Det er mye mer brukervennlig enn før (jeg har ikke opplevd noen problemer med å bruke "ferdigdriverne" eller de som kompileres)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...