Thlom Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg ville konfirmert meg borgerlig selv, men personlig synes jeg borgerlig konfirmasjon er litt idiotisk. Konfirmasjon er jo i utgangspunktet en fornyelse av dåpen, en bekreftelse på sin egen tro på Gud. Borgerlig konfirmasjon er bare et gavedryss. Men som jeg nevnte, så er det nok bare det for mange av dem som konfirmerer seg kristelig også. Nei, det er det ikke. Konfirmasjon i den norske kirke er ikke en bekreftelse på troen, det er gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten er å regne som et objekt i denne sammenhengen. Gud bekrefter løftene han avga under dåpen. Jeg oppfatter ikke humanistisk konfirmasjon som bare et gavedryss. Jeg mener konfirmasjonsundervisningen gir mye nyttig ballast til unge mennesker på vei inn i voksenlivet, og seremonien er en flott avslutning på denne undervisningen og en fin markering av at konfirmanten er på vei inn i voksenlivet. Fint og nyttig for konfirmanten, fint for slekta og sikkert et stolt øyeblikk for foreldrene. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Den beste grunnen for å konfirmere seg human-etisk er at man ikke føler tilhørighet i noen religion. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg dro på kristenleir. Er ikke kristen, men alle vennene mine gjorde det. Det var kjempe gøy ! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg var på konfirmantleir i Hvaler og syntes det var meningsløst. Vi slapp skolen i to dager, men siden majoriteten konfirmerte seg kristelig (105 av ca 160 elever på trinnet) dro de som var igjen på kino og så på Indiana Jones på skolens regning. De som konfirmerte seg human-etisk ble sent ut i skogen som flyktninger et døgn istedet. Jeg vet ikke hva som var best. Den kristne konfirmantleiren var frivillig, men hvis man ikke dro måtte man gjøre opp med et par ekstra gudtjenester. Jeg vet ikke hvor strenge de er på det på human-etisk konfirmasjon. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Borgerlig konfirmasjonen består av færre møter, og alle møtene er innen 1-2 måneder periode. Den kristne.. har langt flere møter som er spredt over store deler av året. I Borgerlig diskutere man om, sex/legning, fattigdom, politikk, menneskerettigheter osv. Fikk mye godteri og kondomer. Vi ble ikke sendt ut i skogen, det var en dag som varte i 2 timer, og det var den lengste. Temaet var u-land og i-land så vi som var i-land fikk masse godt mat. Men ga en god del til mine u-land venner. Endret 18. desember 2008 av Lubben Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Å ape etter en tradisjon som kristenfolket gjennomfører.Ser ingen grunn til at man skal det om man ikke er kristen. Kristendommen har forsåvidt tatt enda eldre tradisjoner, og omgjort det sitt. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Men de gjorde for over 1500 år siden, så hvorfor skal human-etiske folk gjøre det i dag da? Jeg trodde vi hadde lært noe på de 1500 årene. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg tror HEF gjør dette i en overgangs periode for at "overgangen" ikke skal være for stor fra kirkelig konf.. , og tror at det vil nok endre seg med tid. Samme som julefeiring egentlig, som ihvertfall hos oss ikke inneholder en dritt med gud eller jesus men heller at vi skal møtes og være sammen i festelig lag og familie samvær, noe som også begynte med å pelle vekk det kristne budskapet sånn smått og sikkert for ikke å støte folk til vi i dag ikke har noe som kan minne om vissvasset kristendom igjen... Så om noen år kan det hende at HEF kjører et helt annet løp enn 'copy and paste' fra kristendomen.... Endret 19. desember 2008 av RWS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå