perpyro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Å ape etter en tradisjon som kristenfolket gjennomfører. Ser ingen grunn til at man skal det om man ikke er kristen. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Jeg ser ingen grunn til å ape etter det som nå er en ktisten tradisjon.Om barna mine vil komfirmere seg fordi de tror på gud så er det greit men om de ikke tror på gud så skal jeg betale de for å ikke komfirmere seg borgelig. Hva blir det neste? Borgelig barnedåp. Det fins allerede noko som kan kallast borgarleg barnedåp, men det er ikkje dåp, i kristen forstand. Det er namnefest. Den kristne dåpen er etter mi meining like hyklerisk som kyrkja sjølv. Borna vert melde inn i eit eventyrsamfunn mot sin vilje, noko som er ganske forkasteleg i mine auge. At kyrkja får betalt i henhald til antal medlemmar er vel grunnen til at me hedningforeldre får bæra fram våre små til vaskefatet. Eg føler dessutan at du trollar litt, så vonar eg ikkje har vore med å drege i gang ein tulledebatt her. Endret 12. desember 2008 av Mephistopheles Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei jeg troller ikke. Har studert bibelen i 10 år med en religiøs gruppe og står nå som en sterk ateist som skyr det religiøse. De skal gjerne få holde på med sine ting men ikke kom å press på meg og mine deres tro. Derfor ser jeg ingen grunn til å etterligne deres tradisjoner heller. Hadde det ikke vært for kona og barna hadde det ikke vært så mye som røde gardiner her i jula engang. Om 8 år er eldstemann av barna i komfirmasjonsalder og skal gladelig betale han for ikke å ha borgelig komfirmasjon. Humanetsik forbund har jeg heller ikke så mye til overs for nettop grunnet denne etterapingen av kristen komfirmasjon og nå navnefest istedenfor barnedåp. Har nok litt for mye hat inni meg til at jeg ikke kan kaste meg inn i slike diskusjoner og sikkert derfor oppfattes som et troll iblandt. Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Norge har jo fra tidligere av vært en veldig kristen nasjon, mange av tradisjonene våre er kristne tradisjoner, eller tradisjoner som kristendom i etterkant har tatt patent på. Jeg tror det er svært få som faktisk tenker over hva de tror på, om innerst inne følger en kristen tro. De fleste vil nok gifte seg i kirken, begraves i kirken, dåpes i kirken (foreldrene bestemmer dette altså), og de aller fleste ungdommer konfimrerer seg vel i kirken. Tror de fleste er litt "care" til det, samme for dem om de har dåp i kirken eller navnefest. Trenger vel ikke å skille seg ut med navnefest, når alle vennene går i kirken? Det er jo bare tull. Synes egentlig det er idiotisk å komme opp med alternativ til kristne tradisjoner. Greit med giftemål, det har jo en faktisk funksjon i samfunnet med tanke på det offentlige. Men dåp, konfirmasjon? Det er jo bare fester. Jeg ville konfirmert meg borgerlig selv, men personlig synes jeg borgerlig konfirmasjon er litt idiotisk. Konfirmasjon er jo i utgangspunktet en fornyelse av dåpen, en bekreftelse på sin egen tro på Gud. Borgerlig konfirmasjon er bare et gavedryss. Men som jeg nevnte, så er det nok bare det for mange av dem som konfirmerer seg kristelig også. Endret 12. desember 2008 av Genuine Genes Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Synes egentlig det er idiotisk å komme opp med alternativ til kristne tradisjoner. Greit med giftemål, det har jo en faktisk funksjon i samfunnet med tanke på det offentlige. Men dåp, konfirmasjon? Det er jo bare fester. Jeg ville konfirmert meg borgerlig selv, men personlig synes jeg borgerlig konfirmasjon er litt idiotisk. Konfirmasjon er jo i utgangspunktet en fornyelse av dåpen, en bekreftelse på sin egen tro på Gud. Borgerlig konfirmasjon er bare et gavedryss. Men som jeg nevnte, så er det nok bare det for mange av dem som konfirmerer seg kristelig også. Disse "alternativene til kristne tradisjoner" har eksistert i alle samfunn til alle tider. Det er kristne som har overtatt tradisjoner som alltid har eksistert. Konfirmasjonen var opprinnelig en markering for overgang fra barn til voksen (lenge før kristendommen) og så har kristne flettet inn noe mer og "overtatt" denne tradisjonen. Ellers: Jeg tror du finner ganske lik fordeling av de som ser på det som et gavedryss og de som virkelig mener noe med det hvis du sammenlikner de som har borgerlig og de som har kristelig konfirmasjon. Det er nok like mange kristelige konfirmanter som ser på det som et gavedryss uten dypere mening. Det er nok like mange borgelige konfirmanter som virkelig mener noe med det de gjennomfører. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Humanetsik forbund har jeg heller ikke så mye til overs for nettop grunnet denne etterapingen av kristen komfirmasjon og nå navnefest istedenfor barnedåp. Jeg er nok ganske uenig med deg angående utgangspunktet for at HF har innført disse tradisjonene. Selvsagt har det hatt noe å si at kristne har hatt disse to tradisjonene og lagt så stor vekt på dem. Men samtidig har dette vært tradisjoner menneskeheten har hatt til alle tider og som har vært viktige for folk (lenge før kristendommen). Det har derfor vært viktig for også ikke-kristne å kunne fortsette å ha slike tradisjoner uten å måtte forplikte seg til å vende seg over til kristendommen. Det var ikke bare slik at "oj, de har noen tradisjoner og markeringer, de må vi herme etter". Heller; "dette er viktige tradisjoner for mennesker uansett og vi ønsker å gi folk muligheten til å gjennomføre dem utenfor en kristen kontekst". Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Kristen konf har som regel bedre konfleir tilbud, og når alle vennene mine tok det, gjorde jeg også det. Angrer ikke et sekund, fordi for min del hjalp det bare til å hate og latterliggjøre religionen dems enda mer, og alikevell hadde jeg det bra. Såklart er det mange som lar seg knekke og blir overtalt til å bli kristne på sånne leirer også, og det er litt skremmende, men hvis man vet man forsatt kan bruke fornuften er ikke det noe problem. Jeg hadde gjort det igjen, selv om jeg er enda mer ateist nå enn jeg var den gang. Men egentlig går alt etter hva vennene gjør og tilbudet fra borgelig eller kristlig, så jeg vil si man bør følge det Endret 12. desember 2008 av MrLG Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Men egentlig går alt etter hva vennene gjør og tilbudet fra borgelig eller kristlig, så jeg vil si man bør følge det. Hvis du ikke er voksen nok til å ta en selvstendig avgjørelse basert på hva du selv mener, tror og ønsker er du ikke voksen nok til å konfirmere deg i det hele tatt. Å la venner avgjøre viser at du ikke er voksen nok. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Men egentlig går alt etter hva vennene gjør og tilbudet fra borgelig eller kristlig, så jeg vil si man bør følge det. Hvis du ikke er voksen nok til å ta en selvstendig avgjørelse basert på hva du selv mener, tror og ønsker er du ikke voksen nok til å konfirmere deg i det hele tatt. Å la venner avgjøre viser at du ikke er voksen nok. Vell hvis du vil dra på møter og leir med ingen du kjenner, så versegod. Jeg hadde lyst til å ha det morro i konf tiden min jeg, derfor valgte jeg det. Det er ingen som sier at du må tro på det drittet for å velge kristen konf. Og hvis det er så farlig kan man heller melde seg ut av kirka etterpå. Og for all del er man uannsett ikke voksen når man blir konfirmert, så spiller ingen rolle hva jeg ble beregnet som på den tida. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Med dette innlegget bekrefter du nettopp det jeg sier: da var du ikke voksen nok (eller moden nok om du foretrekker det) til å ta en fornuftig avgjørelse basert på dine egne meninger, ønsker og tro. Da burde du i mine øyne latt være å konfirmere deg. (I likhet med minst halvparten av de andre som konfirmerer seg). Endret 12. desember 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 I min konf. hadde vi ein tidlegare rusmisbrukar til å halde eit foredrag om korleis det var. Dessuten vil eg påstå at sjølve seremonien er mykje finare enn den kristelege. Til og med mor mi (som er kristen) synst at den humanistiske seremonien var finare enn den kristelege. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Humanetsik forbund har jeg heller ikke så mye til overs for nettop grunnet denne etterapingen av kristen komfirmasjon og nå navnefest istedenfor barnedåp. Jeg er nok ganske uenig med deg angående utgangspunktet for at HF har innført disse tradisjonene. Selvsagt har det hatt noe å si at kristne har hatt disse to tradisjonene og lagt så stor vekt på dem. Men samtidig har dette vært tradisjoner menneskeheten har hatt til alle tider og som har vært viktige for folk (lenge før kristendommen). Det har derfor vært viktig for også ikke-kristne å kunne fortsette å ha slike tradisjoner uten å måtte forplikte seg til å vende seg over til kristendommen. Det var ikke bare slik at "oj, de har noen tradisjoner og markeringer, de må vi herme etter". Heller; "dette er viktige tradisjoner for mennesker uansett og vi ønsker å gi folk muligheten til å gjennomføre dem utenfor en kristen kontekst". Så vidt jeg vet så fantes ikke Humanetisk Forbund på tida før Harald Hårfagre. Når da de kristne har tatt denne gamle tradisjonen, voldtatt den, missbrukt den og skitnet den til med sitt innhold og gjør det den dag i dag så vil jeg ikke ha den tilbake. Komfirmasjon er et så negativt ladet ord for antireligiøse at det ikke engang er noe man vurerer. Når da kristendommen har hatt monopol på komfirmasjon i mange hundre år ser jeg ikke poenget med at HF kommer drassende med borgelig komf, det blir bare en parodi på den kristne komfen. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg konfirmerte emg borgelig, noe jeg angrer sterkt på. Jeg burde heller latt være å konfirmere meg (men det var svært fristende med gaver). Selv om borgelig konfirmasjonsundervisning er relativt god og nyttig kunnskap finnes det egentlig ingenting man trenger å "bekrefte" som agnostiker/ateist. Hele sermonien blir derfor en kunstig "erstatning" for den kristene konfirmasjonen som man heller kunne hatt når man blir 18 (som en påpeker over). Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg konfirmerte meg i kirka og vi lærte omtrent ikke en drit. Vi hadde det bare gøy hele tiden. Presten kjøpte boller eller kaker til oss hver eneste gang og vi hadde forskjellige leiker og konkurranser veldig ofte. Nei, jeg er ikke troende, heller ikke ateist. Hvis de ikke vet hva de skal ta og hvis ikke noe gir mening, da kan de jo bare droppe å konfirmere seg i det hele tatt. En kamerat av meg gjorde det. Han syntes ikke at noen av delene gav mening fordi han ikke tror på Gud(er) og syntes at borgelig ble bare herming for at de andre skulle ha noe å få penger for også. Så han droppet å konfirmere seg i det hele, noe som jeg syntes var et modent/voksent valg. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 På konfleiern husker jeg kateketen innrømte at det ikke fantes noen beviser på at Gud fantes, og at troen dermed var irrasjonell. Han la til: "Jeg vil heller være irrasjonell på jorda og ha det godt i evigheten, enn å være rasjonell på jorda og bli brent i evigheten". Joda, jeg innrømmer glatt at jeg har et kjempeproblem dersom kristendommen viser seg å være sann. At jeg likevel fortsetter å benekte den, burde gi kristne et hint om hvor latterlig jeg mener troen er. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Med dette innlegget bekrefter du nettopp det jeg sier: da var du ikke voksen nok (eller moden nok om du foretrekker det) til å ta en fornuftig avgjørelse basert på dine egne meninger, ønsker og tro. Da burde du i mine øyne latt være å konfirmere deg. (I likhet med minst halvparten av de andre som konfirmerer seg). Nei problemet her er at vi har to forskjellige syn på konfirmasjon. Når jeg konfirmerte meg ga jeg faen i hva jeg trodde på, det spilte ingen rolle, og hadde heller ikke spilt noen rolle i dag. Jeg valgte det beste utifra det beste tilbudet og det som var mest morro og intresant, og for min del er det det eneste konfirmasjon handler om, ha det morro på leir og tjene penger, og det handlet ikke om meninger eller tro. Det er desverre sånn det er for mange, men kanskje ikke burde være, hadde det ikke vært for pengene hadde jeg ihvertfall ikke konfirmert meg i det hele tatt. Endret 12. desember 2008 av MrLG Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Man må jo ha en backup-plan hvis det finnes en Gud eller noe Gudommelig vettu. Selv er jeg agnostiker. La søstrene dine gjøre som dem selv vil. det er de som skal konfrimeres og ikke du. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei problemet her er at vi har to forskjellige syn på konfirmasjon. Når jeg konfirmerte meg ga jeg faen i hva jeg trodde på, det spilte ingen rolle, og hadde heller ikke spilt noen rolle i dag. Jeg valgte det beste utifra det beste tilbudet og det som var mest morro og intresant, og for min del er det det eneste konfirmasjon handler om, ha det morro på leir og tjene penger, og det handlet ikke om meninger eller tro. Det er desverre sånn det er for mange, men kanskje ikke burde være, hadde det ikke vært for pengene hadde jeg ihvertfall ikke konfirmert meg i det hele tatt. Jeg mener du fortsatt bekrefter det jeg skriver og jeg bør sikkert utdype litt. Jeg mener at alle som sier ja til å konfirmere seg bør ha tenkt godt igjennom det på forhånd. De bør ha klart for seg hva de ønsker, tror på og mener rundt selve konfirmasjonen. Hvis de mener det kun er for pengene bør de takke nei til konfirmasjonshandlingen. Det er rent hykleri overfor institusjonen og familien. Jeg er ikke i tvil om at med dette utgangspunktet hadde antall konfirmasjoner her i landet sunket til langt under det halve. Jeg er altså klar over at de fleste har det som deg men mener de dermed er for unge til å velge å konfirmere seg og bør takke nei. Et moment i dette er jo at tidligere markerte overgangen til voksen. De fleste gikk ut i arbeid etter konfirmasjonen og det var slutten på barndommen. Nå til dags går vi på skole i mange år til og barndommen varer gjerne opp til 30-årene for enkelte. Derfor kunne det være en ide å flytte konfirmasjonen et par år ut i tid, for eksempel til det året man fyller 16. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Nei problemet her er at vi har to forskjellige syn på konfirmasjon. Når jeg konfirmerte meg ga jeg faen i hva jeg trodde på, det spilte ingen rolle, og hadde heller ikke spilt noen rolle i dag. Jeg valgte det beste utifra det beste tilbudet og det som var mest morro og intresant, og for min del er det det eneste konfirmasjon handler om, ha det morro på leir og tjene penger, og det handlet ikke om meninger eller tro. Det er desverre sånn det er for mange, men kanskje ikke burde være, hadde det ikke vært for pengene hadde jeg ihvertfall ikke konfirmert meg i det hele tatt. Jeg mener du fortsatt bekrefter det jeg skriver og jeg bør sikkert utdype litt. Jeg mener at alle som sier ja til å konfirmere seg bør ha tenkt godt igjennom det på forhånd. De bør ha klart for seg hva de ønsker, tror på og mener rundt selve konfirmasjonen. Hvis de mener det kun er for pengene bør de takke nei til konfirmasjonshandlingen. Det er rent hykleri overfor institusjonen og familien. Jeg er ikke i tvil om at med dette utgangspunktet hadde antall konfirmasjoner her i landet sunket til langt under det halve. Jeg er altså klar over at de fleste har det som deg men mener de dermed er for unge til å velge å konfirmere seg og bør takke nei. Et moment i dette er jo at tidligere markerte overgangen til voksen. De fleste gikk ut i arbeid etter konfirmasjonen og det var slutten på barndommen. Nå til dags går vi på skole i mange år til og barndommen varer gjerne opp til 30-årene for enkelte. Derfor kunne det være en ide å flytte konfirmasjonen et par år ut i tid, for eksempel til det året man fyller 16. Jeg kan selv skrive under på at jeg konfirmerte meg kun for pengenes del. Når jeg ser tilbake på det, så tenker jeg at hadde det vert i dag ville jeg valgt å ikke konfirmert meg i det hele tatt. Jeg må også si meg enig i at konfirmasjonsalderen bør bli hevet. Noen år ville hjelpe på modenheten og mange ville tatt andre avgjørelser enn da de var yngre. Lenke til kommentar
Solidsturla Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Jeg hadde borgelig konf fordi jeg trodde at det var en slags måte å konfimere seg uten for noen relgion eller et spesielt livsyn, men samtidig gå igjennom ungdom til voksen rituale. Nå i etter tid angrer jeg på det, fordi det tok litt tid før jeg skjønte at det var human etisk forbund som stod bak dette, og jeg ganske i mot mye av det de sier. Så jeg syns det er viktig å si tingene som de står for og se om de er enige i alt det. Endret 13. desember 2008 av Odd-Frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå