Gå til innhold

Grunner til å velge borgerlig konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Hei. Søstrene mine begynner å nærme seg konfirmasjonstider, men de har ikke bestemt seg hvilken type konfirmasjon de vil ha.

De er ikke opptatt av alvorlige ting som religion og politikk så valget deres vil i bunn og grunn være basert på hvilke av de to valgene som har gøyest opplegg, desverre.

De kommer selvfølgelig med masse argumenter for kristen konfirmasjon og ingen for borgerlig. Den kristne har jo mange kjekke ting som leirturer og mange forskjellige typer konfirmasjon (KRIK, musikk osv).

Hjelp meg å få mine søstre på den rette veien :p Jeg har prøvd å fortelle dem at borgerlig konfirmasjon lærer dem masse ting de kan få bruk for i framtiden (noe jeg mener er sant), mens kristelig bare snakker masse om jesus og gud og crap som ikke er godt for noen.

Så, in essence, de av dere som valgte borgerlig konfirmasjon: Hva lærte dere, likte dere dere der osv.

Endret av Shinganzer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg konfirmerte meg borgerlig og vi hadde en leirtur (rollespill, egentlig, vi var flyktninger i 24 timer). I tillegg hadde vi også seksualundervisning (det får du i alle fall ikke i kirken), i tillegg til at vi snakket, diskuterte og lærte om verdier og likestilling.

Det beste er kanskje å ta kontakt med de som tilbyr borgerlig konfirmasjon i ditt område og høre hvilke tilbud de har i år :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Grunnen til at jeg i det hele tatt konfirmerte meg kristlig, var for å slippe å måtte ta en reise på 2 timer hver vei for å få gjort det. Måtte reise til nærmeste by i så fall.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på ungdomskolen kom en person inn i klasserommet og forklarte at han representerte humanetisk forbund. Så fortalte han litt om borgelig konfirmasjon.

Imens han snakket, så vi gjennom glassdøra at det sto tre folk der ute. En skikkelig kul og fresh gutt, ca 20 år. En dame på samme alder. Og en skikkelig morsom og kul mann på ca 40 år. De sto utenfor og var veldig stressa og diskuterte og hadde med seg masse utstyr og ark.

Da han fra borgelig var ferdig å snakke, kom de tre freshe folka inn skikkelig iverige og selvsikre. de kobla en pc til prosjektoren og viste skikkelig proffe powerpoints osv for å få oss til å velge kristelig konfirmasjon.

De fristet oss med kule ungdommsklubber, bandøving og masse annet. "Vi skal på SOMMERLEIR!!!" Og de snakka om hvor "heftig" og hvor "kuult" det er. Så satte de på en cdspiller med en popsang imens de viste er slideshow fra fjorårets sommerleir. "Også skal vi på sånne helt syke "raids!" Vi skal snu steder helt på hodet, det er helt sykt ass"

det er det kirken er i dag tenkte jeg. hva er poenget med det? de sa ikke ett ord om kirken. ikke ett ord om gud eller noe. ingen ting om hva de sto for eller trodde på. alt handlet om de kule tingene de skulle gjøre.

så pakket de sammen utstyret og delte ut masse freshe ark til alle sammen, og bare "sees til neste år a, hadeee"

Lenke til kommentar

Grunnen til å konfirmere seg i det hele tatt, med mindre man er kristen, er vel i 99% av tilfellene av økonomiske grunner. Personlig konfirmerte jeg meg i kirken pga tradisjon, og fordi familien min er kristne. Konfirmasjon er jo et religiøst fenomen, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk skal gidde å konfirmere seg i det hele tatt hvis man ikke har lyst til å gjøre det i kirken.

Lenke til kommentar

La dem bestemme selv hva de ønsker å gjøre og vis respekt nok til å holde ditt eget standpunkt for deg selv. Med mindre du har vert deltaker på både borgerlig og kristelig konfirmasjon har du ikke noe referansegrunnlag for å trekke konklusjoner om den ene eller andre undervisningsformen. De er voksne nok til å ta avgjørelser i kraft av egen person, og det er dermed unødvendig og å skulle belære dem med dine meninger t i det henseende å rekruttere dem til den undervisningsformen som ligger nærmest ditt eget standpunkt. Det finnes store mengder tilgjengelig informasjon om både borgerlig og kristelig konfirmasjon som dine søstre selv klarer å finne frem til om ønskelig.

Lenke til kommentar
Konfirmasjon er jo et religiøst fenomen (...)

Overhodet ikke. Alle kjente samfunn har ulike ritualer knyttet til viktige hendelser i et menneskes liv, som fødsel, navngiving, overgang fra barn til voksen, giftemål, død. Konfirmasjon er ikke noe kristne har funnet på, det er bare nok et eksempel på at religiøse "overtar" markeringer mennesker alltid har hatt.

Lenke til kommentar
Jeg konfirmerte meg borgerlig og vi hadde en leirtur (rollespill, egentlig, vi var flyktninger i 24 timer). I tillegg hadde vi også seksualundervisning (det får du i alle fall ikke i kirken), i tillegg til at vi snakket, diskuterte og lærte om verdier og likestilling.

Du er nok misinformert der. Jeg hadde kristelig konfirmasjon og vi HADDE seksualundervisning. Så film å hele pakka ;)

Vi hadde faktisk også sånn flyktning rollespill. Verste e har vært med på, de behandla oss som om vi faktisk var flyktninger. Men det er vel sånn spillet er det.

Lenke til kommentar
Myagos: Når man ikke er kristen så konfirmerer de fleste seg for å tjene en slant, så tror ikke jeg hadde vært et annet menneske hvis jeg ikke hadde konfirmert meg heller, nei.

Min familie aksepterte at jeg ikke ville konfirmere meg, så det var ikke noe problem for de fleste.

Lenke til kommentar

jeg tenkte først at jeg ikke ville konfirmere meg. fordi jeg hadde alltid sett på konfirmasjon som en kristen ting. men jeg tenkte litt mere på det. og jeg tenkte hvorfor ikke bare gå på et kurs en gang i uka? sammen med et par venner det er gøyere en å sitte hjemme, for å senere få noen penger i handa?

hvis søsterne dine ikke bryr seg så mye om gud osv, burde du ta en prat med foreldrene deres. forklar dem at hvis de velger kristelig konfirmasjon er det kun fordi at det er en trend-greie.

moren min sa til meg at hvis jeg valgdte kristelig, så ville hun bli skuffet. ikke fordi at hun er imot kristendom eller noe. men fordi hun vet godt at jeg er så langt vekk fra kristen som det går an å være.

Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg kristelig, det angrer jeg på nå. Var i tvil da jeg tok valget. Der snakket vi om Jesus og sånn, det var egentlig alt. Synes ikke at konfirmasjonsleir var noe spesielt gøy.

Flere venner av meg tok borgerlig, de hadde såkalte temakvelder. De synes det var veldig gøy, de snakket om forskjellige ting som opptar ungdommer, sex, musikk, stiler osv. Virket veldig kos.

Tbh synes jeg de skal ta borgerlig om det er care for dem. Kristelig kristendom burde være for kristne only, og ikke alle som bare kaster seg på bølgen.

Lenke til kommentar

kan ikke noen spørre kirken hvorfor de lar folk som ikke er kristne slippe inn. og hvorfor de lar dem komme ut like lite kristne som de var. Det er skam for kirken at de bare tar alt de kan få. De burde ha mer respekt for seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å ape etter det som nå er en ktisten tradisjon.

Om barna mine vil komfirmere seg fordi de tror på gud så er det greit men om de ikke tror på gud så skal jeg betale de for å ikke komfirmere seg borgelig.

Hva blir det neste? Borgelig barnedåp.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...