Gjest Guest_christine_* Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg er ei jente på snart 20 år som har vært sammen med kjæresten min i 2,5 år. Forholdet var bra i starten, men kjæresten min har såret meg på flere måter, men vi har allikevel prøvd å holde sammen. Vi har det ellers bra, vi liker de samme tingene og er veldig like på mange områder. Nå har jeg truffet en gutt som jeg av en eller annen grunn, kjenner det kribler litt i magen av å tenke på, og jeg er ganske sikker på at han føler det samme. Først prøvde jeg å skyve følelsene unna ved å tenke på andre ting og det hjalp, men så kom følelsene tilbake igjen. Denne gutten er veldig forskjellig fra kjæresten min både på positivt og litt negativt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg er snart 20 år og er i et forhold som mest sannsynlig er dømt til å mislykkes en eller annen gang uansett. Det at han har såret meg på flere måter, har selvfølgelig gjort til at noen av følelsene jeg hadde for han, er forsvunnet. Men er gresset grønnere på den andre siden av gjerdet? Tusen tanker går gjennom hodet mitt, på den ene siden vil jeg bare leve livet å føle på det å være litt forelsket igjen, og hvis det går dårlig så finner jeg kanskje en annen senere som kan gjøre meg lykkelig. En annen side av meg vet at jeg vil savne min nåværende kjæreste enormt. Han er min første ordentlig kjæreste. Dette er så vanskelig. Jeg vet at hverdagen kommer i alle forhold, men jeg føler jeg har mistet noe i forholdet siden han misbrukt min tillitt flere ganger... Setter pris på noen synspunkter! Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Hei. Gresset kan være grønnere på den andre siden hvis du er i et forhold som går nedover. Det du må spørre deg selv om, er om du er lykkelig i det forholdet du er i. Gå virkelig dypt i det, og det holder ikke med "vi liker de samme tingene og er veldig like". Du må virkelig like denne personen. Du må være lykkelig med han. Ser at du skriver at noen følelser er borte fordi han har såret deg på flere måter. Er dette snakk om ting han har sagt? utroskap? Og har du tro på at disse følelsene kan blomstre opp igjen? Det er mange spørsmål du må spørre deg selv om, men jeg ser at du skriver at du tror at forholdet kommer til å mislykkes en eller annen gang uansett. Hvis du virkelig tror på dette, vil jeg anbefale deg å kutte blomsten ved stilken og gjøre det slutt med en gang. Bedre å gjøre det nå, enn å gå i et dårlig forhold over lengere tid når man veit at det kommer til å ende en eller annen gang. Det du føler for denne andre gutten kan være en midlertidig forelskelse som kommer til å gi seg. Alle får de av og til, uansett om man er i et forhold eller ikke. Men det er de sterke parene som overlever disse følelsene, og ikke handler på de. Det viktigste er at du tar avgjørelsen som er best for deg. Ikke for typen din, og ikke for han andre gutten. Hvis du vil finne ut av hva som kan skje med den andre gutten, gjør det slutt med typen før du gjør noe som helst. Det kommer din egen selvrespekt til å takke deg for. Finn ut hva du føler for din nåværende type, før du en gang tenker på å finne ut av hva du føler for denne andre gutten. Og jeg veit at det å måtte kutte ut sin første skikkelige kjærlighet er ufattelig vanskelig og vondt, men det er noe de fleste må igjennom en eller annen gang. Og du kommer til å bli sterkere av opplevelsen. Lykke til Endret 11. desember 2008 av Smurstafa Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 20 år er ungt. Du har lang tid til å finne deg en ny en. Du har ikke lyst å sitte i dette forholdet i 4 år til bare for å se tilbake på 4 bortkastede år som 24 åring (24 er fremdeles ungt, men tikk-takk). Om gresset er grønnere på andre siden eller om det bare er brunt der du er, er det uansett lurt å hoppe opp på gjerdet og se seg litt om. Jeg ville likevel tatt det litt rolig, ikke hopp fra ene til andre. Ta deg den tiden du trenger for å komme ut av første forholdet og nullstille deg. Dette vil: 1. Gjøre deg tryggere på valget ditt uten at du har brent noen broer. Skulle du innse at det var feil har du bedre mulighet for å prøve på nytt. 2. Ikke såre de involverte (med mindre du synes det er en helt grei bieffekt gitt deres historie) 3. Ikke gi deg rykte som "den som fant en annen mens de fremdeles var sammen" Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det at han har såret meg på flere måter, har selvfølgelig gjort til at noen av følelsene jeg hadde for han, er forsvunnet. Kjapt spørsmål, hva er det han har gjort mot deg at du har mistet noen av følelsene for han? Slått deg, vært utro osv? Enten så har du følelser eller så har du ikke føllelser for han. Kall meg en iskald jævel men hvordan går det an å miste noen av følelser for en person? Det sa kjerringa til meg engang "nå har eg mistet noen av de gode følelsene for deg" etter at eg sa at eg mislikte at hun skulle sove over hos en annen fyr i fylla. Og 2 uker etterpå var det slutt. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Grunnen til at gresset er grønnere på andre steder enn der du står er fordi du har glemt å pleie gresset der du står. Og det samme kommer til å skje om du flytter til en annen plen. De største unntakene er hvis partneren er en direkte mishandler. Men ellers gjelder det forhold generelt. Endret 11. desember 2008 av morningstar665 Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Det morningstar665 skreiv over meg er utrolig sant, og faktisk noe og tenke godt over. Men såklart finnes det folk som ikke passer sammen selv om ingen mishandler eller lignende. Du vil aldri finne en feilfri person. Alle har sine feil, sånn er det bare. La oss si du er sammen med person A, men personen har noen sider du ikke liker så godt, som har kommet fram med tiden. Du møter så person B. Person B har ikke de negative sidene, og du begynner og forelske/like ham fordi han ikke har de samme feilene osv. Hva kan skje videre? Jo, du dumper person A, blir sammen med person B og med tid og stunder finner du ut at person B har sine negative sider også, men ikke de samme som person A. Du står nå i samme grøten. Eller du kan være heldig og skyte gullfuglen og det viser seg person B er en som missliker og liker det samme som deg og dere passer generelt godt sammen. Eller du kan snakke med person A, pleie dette gresset her og snakke ut om tingene. Kommuikasjon er essensielt i et forhold. Endret 11. desember 2008 av Ascubal Lenke til kommentar
Gjest Guest_christine_* Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg føler jeg blir litt dømt og misforstått her. Tidlig i forholdet så fortalte jeg hvor mine grenser gikk angående utroskap/svik, osv... Dette har han flere ganger brutt, noe jeg syns er utrolig resptektløst og skuffende. Jeg føler jeg har pleid grasset veldig bra, jeg har aldri tatt han for gitt. Problemet er vel kanskje at jeg gir mer av meg selv enn det han gjør. Jeg prøver å gjøre så vi skal ha det bra, mens han ikke løfter en finger. Han jeg har fått litt følelser for har vært oppi hodet mitt i over 4 måneder nå, så det har liksom ikke vært noe kort og forbigående... Jeg vet selvfølgelig at det ikke fins feilfri personer, men det jeg lurte på er at går det liksom ikke an å få det bedre et annet sted? Er alle forhold på en måte dømt å være likt? Lenke til kommentar
Gjest Guest_christine_* Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Og en ting til, jeg lover dere, vi har prata mye! Og det er alltid jeg som må ta initiativet. Jeg er ikke ei jente som sitter med henda i kors og forventer at ting skal bli bra av seg selv. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Tidlig i forholdet så fortalte jeg hvor mine grenser gikk angående utroskap/svik, osv... Dette har han flere ganger brutt, noe jeg syns er utrolig resptektløst og skuffende. Jeg føler jeg har pleid grasset veldig bra, jeg har aldri tatt han for gitt. Problemet er vel kanskje at jeg gir mer av meg selv enn det han gjør. Jeg prøver å gjøre så vi skal ha det bra, mens han ikke løfter en finger. Med denne infoen her så virker det som om du kan få det MYE bedre med en annen. Hvis han ikke gidder og gjøre noe for deg eller dere, så er det veldig synd. Det at han brutt dine grenser flere ganger viser mangel på respekt for deg og dine meninger. Her tror jeg du så absolutt kan få det bedre med en annen. Og en ting til, jeg lover dere, vi har prata mye! Og det er alltid jeg som må ta initiativet. Jeg er ikke ei jente som sitter med henda i kors og forventer at ting skal bli bra av seg selv. Det er bra du tar initiativ til og få ordnet opp, men med hans holdning så blir det vanskelig. Du fortjener bedre Endret 11. desember 2008 av Ascubal Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Du må huske hvilke stadie du er med den andre fyren. Det er noe a la "vis dine beste sider"-stadie. Kan du garantere deg selv at den nye fyren ikke stikker deg i ryggen når dere blir sammen? Når man er i ferd med å falle for hverandre, ligner veldig på en ansettelsesprosess. Kandidatene gjør alt de kan for å virke attraktive på starten, men likevel er det mange såkalte feilansettelser, fordi det viser seg at de kandidatene ikke passer inn likevel/at de har pynta på sannheten for å komme seg inn i varmen. Hvis den du er sammen med er så håpløs, så bør du likevel ta det litt med ro i svingene. Husk at du er forelsket i den andre fyren. Du tenker ikke så klart da. Det kan kanskje lønne seg å være singel en stund, for å få sortert tankene om de forskjellige personene. Endret 11. desember 2008 av morningstar665 Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Om man ikke ser forholdet har noe framtid. Eller at man får noe positivt ut av det, så ser jeg ikke noe poeng i å bruke tid på denne personen. Du er 20 år gammel. Ikke bruk tid og energi på noe som ikke tilføyer livet ditt noe. Uavhengig om du vil ha noe med den andre fyren å gjøre eller ikke. Ikke sitt å vent på at han skal gjøre noe om mulig enda dummere så du er sikker på at forholdet er i vasken. Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg tror du trenger å være singel en stund og få tankene på plass.. Ta en seriøs prat med typen din, og spør han om han virkelig vil ha deg eller ikke. Si til han at hvis han ikke vil respektere deg og dine grenser, så vil du gjøre det slutt. Lenke til kommentar
Gjest Guest_christine_* Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det er ikke bare pga han andre fyren at jeg tenker det jeg tenker. Men han gir meg noe fint, han vet veldig mye, han er smart og veldig kreativ. Han er litt nerd egentlig, og veldig fascinerende. Med min nåværende kjæreste så er det sånn at jeg står for 98 % av pratinga, og jeg har egentlig funnet ut at jeg nesten "er" hele forholdet. Det er jeg som holder det hele i gang. Men han har selvfølgelig sider jeg ville savnet veldig. Jeg skjønner hva noen skriver her om hvordan det er når man holder på å falle for hverandre, men jeg er i alle fall bare meg selv. Jeg kan selvfølgelig ikke vite helt sikkert på han. Det kan jo ingen. Takk for svar! Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Syns veldig synd på deg som er i den situasjonen egentlig. Vet ikke helt ossen jeg kan hjelpe. Men lykke til ! Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Det er ikke bare pga han andre fyren at jeg tenker det jeg tenker. Men han gir meg noe fint, han vet veldig mye, han er smart og veldig kreativ. Han er litt nerd egentlig, og veldig fascinerende. Med min nåværende kjæreste så er det sånn at jeg står for 98 % av pratinga, og jeg har egentlig funnet ut at jeg nesten "er" hele forholdet. Det er jeg som holder det hele i gang. Men han har selvfølgelig sider jeg ville savnet veldig. Jeg skjønner hva noen skriver her om hvordan det er når man holder på å falle for hverandre, men jeg er i alle fall bare meg selv. Jeg kan selvfølgelig ikke vite helt sikkert på han. Det kan jo ingen. Takk for svar! Hm, er det meg du beskriver her? Hehe, bare tuller. Fra spøk til vannpistol, som pappa pleier å si, burde du ta en grundig prat med kjæresten din, og stille et ultimatum. Fortell hva du føler, og si at han må forbedre seg, eller så kan det hende du stikker fra ham. At du tar initiativ og står for mesteparten av pratinga høres nesten ut som en drømmedame for meg, typen din høres ut som en skikkelig kronidiot, om du unnskylder uttrykket. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Det er ikke bare pga han andre fyren at jeg tenker det jeg tenker. Men han gir meg noe fint, han vet veldig mye, han er smart og veldig kreativ. Han er litt nerd egentlig, og veldig fascinerende. Med min nåværende kjæreste så er det sånn at jeg står for 98 % av pratinga, og jeg har egentlig funnet ut at jeg nesten "er" hele forholdet. Det er jeg som holder det hele i gang. Men han har selvfølgelig sider jeg ville savnet veldig. Jeg skjønner hva noen skriver her om hvordan det er når man holder på å falle for hverandre, men jeg er i alle fall bare meg selv. Jeg kan selvfølgelig ikke vite helt sikkert på han. Det kan jo ingen. Takk for svar! Tidlig i forholdet så fortalte jeg hvor mine grenser gikk angående utroskap/svik, osv... Dette har han flere ganger brutt, noe jeg syns er utrolig resptektløst og skuffende. Men herigud da kvinne. Hvis det der stemme og at han har vært utro flere ganger, hvorfor er du sammen med han da?? Det MÅ du absolutt IKKE finne deg i. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Tidlig i forholdet så fortalte jeg hvor mine grenser gikk angående utroskap/svik, osv... Dette har han flere ganger brutt, noe jeg syns er utrolig resptektløst og skuffende. Tyder på at han har vært utro flere ganger, noe du må ta handling etter. Har selv vært i et forhold hvor partneren min var utro flere ganger over lengre tid. Men siden det var min første kjærlighet ville jeg gjøre alt for å beholde henne. Så jeg tilga, og tilga, og tilga.. Det var først senere at jeg innså at jeg bare gjorde ting værre. Ved at jeg tilga over og over igjen begynnte hun å tenke "jaja, han tilgir meg uansett" og bare fortsatte, noe som resulterte i et eneste stort knust hjerte for underskrivende. Jeg lærte i hvert fall en viktig lekse av det hele, bl.a. hvor vondt det er for "offeret" av utroskap, og hvor viktig tillitt er. Så all-in-all ser jeg på meg selv som den vinnende parten av det bruddet. Utroskap har 1 viktig regel. Det er greit å tilgi 1 (ja, BARE 1) gang hvis den parten som var utro kommer til deg og sier selv at han/hun har vært utro og at personen angrer. Du skal dumpe han hvis: - Han har vært utro mer enn 1 gang - Det var du som oppdaget at han var utro Så var det hva definisjonen av utroskap er. Alle har forskjellige syn på saken, men siden du har snakket med han med hva dine grenser er, og han ikke har respektert dem, så er desverre ikke han her noe å ta vare på. Den første kjærligheten er absolutt den værste å ende. Men det må gjøres når han behandler deg på den måten han gjør. Gjør det slutt, vær litt singel, og kjenn på følelsene dine for han andre gutten. Men for all del! Ikke vær for lenge sammen med en som har brutt tilliten din flere ganger.. Det gjør bare ting værre. Lykke til. Lenke til kommentar
Gjest anonym_addox Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Som en veldig klok mann sa for en stund siden "If the grass is greener on the other side, then the guy with the greener grass doesn't think your grass is greener now does he" Lenke til kommentar
Gjest Guest_christine_* Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 For det første så må jeg bare si at han ikke har vært utro i den forstand at han har ligget med noen andre, men han brutt andre grenser som jeg har sagt klart i fra at jeg ikke tolererer. Og jeg er ikke en sånn person som har noe problemer med at han hadde hatt jentevenner. Og det jeg har fått vite er ting er noe jeg har funnet ut selv, han har aldri vært ærlig og sagt noe selv. Det er sikkert mye jeg ikke vet. Jeg tror jeg kunne fått det så mye bedre med noen andre, men så er det det alle sier da, at man ikke nødvendigvis får det bedre et annet sted. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) For det første så må jeg bare si at han ikke har vært utro i den forstand at han har ligget med noen andre, men han brutt andre grenser som jeg har sagt klart i fra at jeg ikke tolererer. Og jeg er ikke en sånn person som har noe problemer med at han hadde hatt jentevenner. Og det jeg har fått vite er ting er noe jeg har funnet ut selv, han har aldri vært ærlig og sagt noe selv. Det er sikkert mye jeg ikke vet. Utroskap defineres av partene i et forhold, og trenger ikke nødvendigvis være sex. Det jeg leser her er tillitsbrudd av værste grad. Ærlighet og tillit er grunnstøttene for et fungerende og bra forhold, og her viser han deg ingen av delene. Jeg tror jeg kunne fått det så mye bedre med noen andre, men så er det det alle sier da, at man ikke nødvendigvis får det bedre et annet sted. Det er der alle tar feil De fleste gjør feilen med å ta seg til rette med det man har, uansett hvor dårlig det er. Kun fordi man føler at man ikke kan få det bedre, eller fortjener noe bedre. Den tankegangen gjelder spesielt til sin første kjærlighet, og vi har alle (finnes selvfølgelig unntakene) vært igjennom det samme. Det at du tenker at du kan få det bedre med noen andre er et tegn i seg selv på at du er klar for å komme deg ut av forholdet og fortsette videre i livet. Noe jeg råder deg til å gjøre, for det virker absolutt ikke som du er i et sundt og bra forhold. Endret 12. desember 2008 av Smurstafa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå