Gå til innhold

Reparasjoner av messingblåser

knsand

Anbefalte innlegg

Hmmm.

Saken er den at korpset til guttungen hadde en "auksjon", et stakkars trombonevrak ble mitt, tenkte delvis veggdekor, da poden får jo låne, og ikke er lang nok i armene liksom ennå (8 år). Men trombone virker jo litt artig da, og det hadde vært gøy å få prøvd.... Så saken er som følger:

Problem 1:

Den er vridd i filler, der den skulle ha vært delt, så har en eller annen skrudd til for hardt, resultat; 2 loddinger vridd av/ knekt. Disse likner veldig på slike t-stykker som rørleggerene lodder fast, med unntak av at stammen på T'en er en noe mindre diameter. Noen som aner hvor slikt kan fås kjøpt?

Problem 2:

Først reelt etter at jeg har funnet frem til leverandører av t-stykker.... Lodding. Dette er neppe mykloddet, noen som har peiling på type sølvlodding eller hardlodding som benyttes? og type flussmiddel? Vil det funke med en nokså liten gassbrenner (tipper det, messing flyter rundt 900-1100 grader litt avhengig av legeringen), men noen som VET?

Problem 3:

Sleiden har sklidd ned, en eller annen gang, og rett i bakken med bøyen ved siden av der en blåser ut kondensvannet. Bulk...IKKE liten. Vurderer å kjøpe små kulelager kuler i små til litt større dimensjoner (pleier ikke å være dyre...), slik at jeg får noe i gradvis økende diameter å sende (dunke) gjennom, samtidig som en varmer opp bendet ifra utsiden, nok av disse kulene, så skal jeg vel få åpnet opp løpet noe... Ikke interessert i perfekt fasong, men tror den burde være bedre.... Eller kan et slikt nedre stykke på en sleide kjøpes separat?

Trombonen er en B&S men et tilleggsnavn på trakta som minner om en tysk hvitvin eller noe slikt... Tror det også står "made in GDR" eller "GBR"? Great Britain? Snodig...

Sånn der fikk dere nok noe å gruble over....

Takker for interesse...

Knut

Endret av knsand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann og velkommen til forumet. Jeg er ingen reperatør men har jobbet i bransjen så jeg får svare deg så godt jeg kan.

T-stykker: Du får nok ikke kjøpt det i noen vanlige instrumentbutikker. Reperatører har ofte noen slike deler liggende til de vanligste instrumentmerkene (det kan du nok glemme her), ellers dreier de selv eller rapper fra andre gamle instrumenter de har liggende. Det enkleste tror jeg vil være å henvende deg til noen skolekorps i nærheten og sjekke om de kan ha liknende instrumenter liggende som de vil bli kvitt.

Lodding: Stort sett brukes en blanding av 60 % tinn og 40 % bly etter det jeg har funnet ut. Som regel brukes en gassbrenner men du må ha en stråle som er tynn som en blyantspiss for å ikke ødelegge mer enn du reparer. Typen flux har jeg ingen anelse om men kontakter du en reperatør får du sikkert svar på det. Du finner mange reperatører på gule sider.

Bulker: En bulk i et rør rettes opp med kuler som du skriver. Tålmodighet og forsiktighet er et must. Du får nok ikke kjøpt en slik del til dette instrumentet. Alternativ 1 er å finne en annen liknende trombone (det finnes mange av dem her i landet!). Alternativ 2 er å kjøpe en ny sleide. Det vil koste deg svært mye om det i det hele tatt er mulig.

B&S: Fabrikken er gammel og kjent (og anerkjent). Den ligger i Klingenthal, altså godt plassert i gamle Øst-Tyskland. Made in GDR er derfor riktig. Antakelig står det også "Markneukirchen Klingenthal".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...