Gå til innhold

format, erase


Anbefalte innlegg

har noen en side med (gjerne freeware), med et program som sletter ALT på en partisjon fra dos?

Jeg er av de heldige som har fått virus... og format c: er ikke godt nok. Heller ikke partisjonering...for da slettes det ikke. "Rutenettet" blir vel bare nytt?

Har dessuten prøvt format og partisjonering...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


gå i dos, fyre inn den partisjonen du skal formatere. skrive:

format /q x: (/q = quick [dvs at den ikke tar backup som vanlig format x: gjør])


[x=stasjonsbetegnelse]



Housey



 

Ser at du ikke har mye greie på DOS :smile:

 

Format x: /q vil kun slette den første bokstaven i filnavnet (q = quick)

Skriver man derimot format x: /u, da rensker man opp i dritten. U står for unconditional og da er det ikke mulig å det som var der. Hvis det er interesse for å lære om slike ting, få tak i ei bik på biblioteket om DOS.

Eller legg inn DOS på maskina di, det er jo tross alt det beste som er kommet fra microsoft noen sinne.

Lenke til kommentar

Quote:


Ser at du ikke har mye greie på DOS :smile:


Format x: /q vil kun slette den første bokstaven i filnavnet (q = quick)

Skriver man derimot format x: /u, da rensker man opp i dritten. U står for unconditional og da er det ikke mulig å det som var der. Hvis det er interesse for å lære om slike ting, få tak i ei bik på biblioteket om DOS.


 

Vil ikke akkurat si at "Format /q" kun skriver over første bokstaven i filnavnet. Egentlig slettes vel kun FAT-tabellen (lignende med å rive ut innholdsfortegnelsen av en bok).

Tror du ikke at f.eks. IBAS kunne ha fått ut data fra disken når du bruker "format /u" ? Du må nok ut med et skikkelig wipe-program eller blåselampe for å forhindre IBAS sin oppgave.

Lenke til kommentar

hmmm

eg trodde det var program som gjorde en "low format" operasjon på hardisken, og at dette var bedre en "vanlig format c:". Men jeg vet ikke hva det innebærer, men jeg lurte på om noen hadde en url... for det er vel et eksternt program?

vet egentlig ikke helt va jeg snakker om ;-/

men jeg mener å ha hørt om "low format", og at det ikke kan gjøres med format.exe

Lenke til kommentar

Uansett, format sletter ikke noen data. Den bare sletter tabellen. Akkurat som borre sier over her. Grunnen til at filene som ligger der ikke tar noe plass er at de bare overskrives med ny data. Det er derfor programmer som f.eks. lost and found fungerer. De gjenoppretter filtabellen, så den ikke blir overskrevet av ny data. Har man data som man ikke vil at noen skal finne igjen etter formatering, må man skrive over hele disken på nytt. Det finnes flere progs som gjør det. Vanligvis skriver de over med bare null'er og en'ere.

Lenke til kommentar

Low-level format skriver om selve strukturen med sektorer og greier på disken, absolutt alt forsvinner selvfølgelig (men ikke IBAS-sikkert). Norton Utils har et wipe-progg som tar absolutt alt, og kan progges til å kjøre wiping godkjent av US Army eller.no.

En enkel full wipe skulle ta knekken på et hvilket som helst virus, forutsatt at det gjøres fra en ren bootdiskett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...