Habitats Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Gjelder alltid høyreregelen da? Enda det er forkjørsvei? Ganske sikker på at det er slik, men ikke 100%. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hvis lyskryssene svikter (dvs blinkende, gule lys) gjelder først skilting, så høyreregel. Altså er forkjørsveien fortsatt forkjørsvei. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Men det står jo ikke vikepliktskilt i et lyskryss. Om det er forkjørsvei, hvordan skal de som kommer inn på veien vite dette? Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hvis det er forkjørsvei står det vikepliktskilt der også. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Henger meg på han over her. Kikk nøye etter på lyskryss neste gang, så vil du se at det er skiltet om det er gjeldende vikeplikt. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Okei, takker for svar. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Basic førerkortopplæring, forøvrig... Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Og hva mener du med det? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Og hva mener du med det? (Antar at siden du spør på trafikkforumet at du har førerkort, drep meg hvis jeg tar feil) Dette lærte du da du tok lappen Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Fikk lappen i dag (så der hadde du flaks ) Jeg lærte aldri hvordan jeg skulle takle en slik situasjon under opplæringen og fant ikke et lignende eksempel i boka heller. Jeg trodde at høyreregel alltid gjaldt ved blinkende lys. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Det finnes flere nivåer på hva som gjelder før andre. Politi (eventuelt gale menn med automatrifler) skal du ALLTID følge anvisningene til, uansett hva skilt, lys og trafikkregler sier. Så kommer lysregulering Deretter skilt Trafikkreglene (høyreregel f.eks) Så, da er det bare å starte øverst på listen om du kommer over et kryss. Ingen politimann, er det lys? Ikke det nei, da gjelder skilting, og om ikke du har skilt, så følger du høyreregel. Endret 16. desember 2008 av fredrik Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Fikk lappen i dag (så der hadde du flaks ) Jeg lærte aldri hvordan jeg skulle takle en slik situasjon under opplæringen og fant ikke et lignende eksempel i boka heller. Jeg trodde at høyreregel alltid gjaldt ved blinkende lys. uhum.. da vil eg tippe du har vært heldig. Samboer leser til lappen nå, og vi har vært borti dette både i boka og i sprøsmålsheftet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Uansett så står ikke alle mulige eksempler i læreboka. Man lærer reglene og så lærer man å tolke trafikkbildet og handle etter reglene fortløpende. Kommer man inn mot et kryss hvor det iflg skilting er påbudt å svinge til høyre, men samtidig står det en politimann og vinker deg til venstre. Hva da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Kommer man inn mot et kryss hvor det iflg skilting er påbudt å svinge til høyre, men samtidig står det en politimann og vinker deg til venstre. Hva da? Dette er helt elementært. Dersom du ikke vet hva du skal gjøre, bør du enten lese innlegg #11 over eller levere tilbake førerkortet. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Uansett så kjører jeg mer oppmerksomt, om man kan si det slik, på vei inn i et kryss med blinkende gule lys, nettopp fordi jeg har sett veldig mye rart i slike kryss. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Dette er helt elementært. Dersom du ikke vet hva du skal gjøre, bør du enten lese innlegg #11 over eller levere tilbake førerkortet. Det var ikke meningen å stille det som et spørsmål eg lurte på, men mer som et retorisk spørsmål som et eksempel på at ikke alle situasjoner kan bli beskrevet i læreboka med et eksempel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Uansett så kjører jeg mer oppmerksomt, om man kan si det slik, på vei inn i et kryss med blinkende gule lys, nettopp fordi jeg har sett veldig mye rart i slike kryss. Enig. Når det blinker gult så har folk en tendens til tenke "førstemann til mølla" uansett, og gi gass uansett hvilken retning de kommer fra i forhold til øvrig trafikk. har et skummelt kryss rett utenom huset her, og der holdt jeg på å bli nedkjørt som fotgjenger senest på lørdag. jeg var midt ute i gata (på gangfeltet) , men så kommer det en tøffing i dyr bil og gir ikke et hint om å bremse ned engang. bare forventa at jeg skulle løpe over. da er jeg kjapp til å gi fingern. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg kan myndighettrekanten osv. Det var bare denne spesifikke situasjonen med akkurat disse omstendighetene som jeg tvilte litt på. Og det at det IKKE stod noe vikepliktskilt når jeg kom inn i krysset (har sjekket opp dette). Alt som stod der var blinkende lys. Først når jeg hadde kjørt ut på veien så jeg at det var forkjørsvei. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Her i byen står det viketrekanter osv oppå lyskladasene. Men er en tendens til at når man er på forkjørsveien, så må man være bestemt for å komme først hvis lysene blinker. Har selv tuta vettet av folk jeg har hold på å gå i siden på fordi de er for stive i nakken.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg kan myndighettrekanten osv. Det var bare denne spesifikke situasjonen med akkurat disse omstendighetene som jeg tvilte litt på. Og det at det IKKE stod noe vikepliktskilt når jeg kom inn i krysset (har sjekket opp dette). Alt som stod der var blinkende lys. Først når jeg hadde kjørt ut på veien så jeg at det var forkjørsvei. Kom du fra en offentlig veg da? Eller var det utkjørsel fra f.eks et kjøpesenter eller lignende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå