Gå til innhold

Chassis i stein(marmor)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...

Avsporing: Minner meg om den gangen jeg og fire andre skulle flytte et pengeskap på 700kg ned en trapp... Ble ganske my pes...

Så dere løftet 140 Kg hver ned en trapp? Bra jobba!

(Gammel tråd dette her.)

Hehe.. Jeg så ikke kommentaren før nå.

Nei, det er ikke bare bøff, men jeg kan forklare: Jeg brukte bestemt ordet "flytte" i stedet for ordet "løfte" nettopp fordi vi ikke løftet det. Metoden gikk ut på å ta det inn med en palle-jekk, vippe det over på skrå mot noen oppsatte kraftige bjelker som ble satt opp mot veggen. Deretter var det å feste noen digre tau rundt "forrbena" som nå sto vippet opp i lufta. Og så fire det ned langs trappetrinnene. Selve trinnene var beskyttet av planker. Når vi var nede var jobben å vippe det opp igjen og så få det på pallejekken med litt vipping nå også og videre inn dit det skulle være...

Så neida.. Jeg bruker ikke å bøffe dere ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kabinettet trenger ikke bli SÅ tungt.  :roll:

Hvis hver "vegg" har en diameter på 1 cm, så er vel det nok.  :green:

Hadde vært überfett da.

Marmor knuser ganske lett, så det kan bli litt skjørt om man har bare 1cm tykke vegger. Evt. kan du velge skifer om du får tak i så tynne plater. (En som sa 2cm var det tynneste tilgjengleige på side 1)

Men for å bruke det som eksempel:

* Veggtykkelse: 1cm

* Kabinett-høyde: 45cm (vanlig miditower ATX-kabinett altså)

* Kabinett-bredde: 20 cm

* Kabinett-dybde: 45cm

* Steinens tetthet: 3500 kg/m^3 (altså 3,5x så tungt som vann)

* For enkelhetsskyld sier vi at alle sider utenom baksiden og bunnen skal lages i stein.

Med disse forutsetningene vil bare steinen alene veie: 20,5 kg.

Legg gjerne på 5kg for komponentene og fester til stenen så er du oppe i ca 25 kg.

Hvis man vil ha litt mer solide vegger (2cm) så vil PC'n veie rundt 45 kg..

25 kg er sikkert levelig for mange .. Spørs jo om du får tak i 1cm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ok Simen1, jeg stusset bare veldig over det der... Jeg skal aldri mer tvile på deg (as if, jeg er født for å tvile).

Helt i orden :)

Man komme ingen vei om man ikke har noen kritikere/skeptikere rundt seg.. Det ville faktisk vært utrolig kjedelig og til å bli sprø av om alle var enig bestandig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...