Gå til innhold

Vil Nikon noen gang komme med vippbar skjerm?

Anbefalte innlegg

Sitter her og har lyst til å oppgradere, vurderer D700 da jeg har lyst på fullformat men det er en ting som stopper meg og det er lysten på vippbar skjerm.

På grunn av vippbar skjerm og værtetting har jeg lenge vurdert Olympus E-3 men synes det virker dyrt akkurat nå. Grunnen er at jeg husker en stund at D300 kostet 15 000 kr mens E-3 kostet 12 000 kr, en tid etter koster nå D300 like over 9000 kr mens E-3 forsatt koster 12 000 kr.

Hadde D700 hatt like bra værtetting (eller i nærheten) som E-3 og hadde vippbar skjerm hadde det ikke vært tvil. Det jeg ikke har lyst til er å kjøpe D700 for så å høre nyheten om en ny Nikon med vippbar skjerm til høsten.

Er det noen Nikon fantaster her som vet, har hørt noe rykter eller kanskje vet en del om Nikons linjer til å uttale seg om dette så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hard to say. Har vel også en oppfatning om at dette ikke er førstepri for Nikon, men skal ikke avskrive muligheten. Tipper at de heller prioriterer enda bedre betrakningsvinkel på LCD-skjermen (eller LED-skjermen når det kommer). Betrakningsvinkelen er allerede i dag bra.

Lenke til kommentar

D700 har jo ikke akkurat dårlig værtetning... ok, jeg ville kanskje ikke gitt det helt samme behandling som en E3 tåler, men å ta det med ut i typisk bergensregn hadde ikke plaget meg et sekund.

Når det gjelder vridbar skjerm, så tror jeg som PM at det er noe Nikon ærlig talt gir blaffen i, i hvert fall på proffhusene. Jeg skal ikke si at det ikke dukker opp på konsumenthusene, men på de dyrere husene tror jeg Nikon vil prioritere robusthet og motstandsdyktighet mot slag og fall. Et vridbart ledd mellom hus og skjerm blir et svakt punkt i så måte.

Lenke til kommentar

Takker for svar, hadde egentlig ikke trodd det selv heller men har lyst på det samtidig som jeg gjerne vil satse på Nikon som system.

Var i dag å så på en Sony Alpha 300, det er jo ett fint kamera, la det ikke være noen tvil om det men så var det det der med Nikon da.

Grunnen til at jeg vil ha Nikon er at jeg enkelte ganger får prøvd ut litt proff optikk siden typen til søsteren min er Nikonbruker.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil ha Nikon er at jeg enkelte ganger får prøvd ut litt proff optikk siden typen til søsteren min er Nikonbruker.

Da er det bare å elge seg innpå.

Vippbar skjerm har nok sine bruksområder (tenker på å skyte over folkemassen eller å ha kameraet langt nede med lumbagorygg), men det går sannsynligvis ut over robustheten, og den vil jeg ikke miste. Mistet et kamera ned på berget for en måned siden, og er glad det var den solide sorten. Kommer helt sikkert til å ta med kameraet i et fall siden også - så jeg vil ha noe som tåler et støt.

Lenke til kommentar
Nikon vil nesten garantert komme med dette hvis det er det markedet vil ha. Er mange som lo av Liveview når det kom, jeg har faktisk brukt det hele en gang til ett bilde...

Liveview mener jeg er kun en fordel spesielt når man skal fotografere unger med dårlige knær eller skal knipse over folkmengder men mine få cm.

En annen gang jeg kunne tenkt meg liveview var når jeg skulle macrofotografere humler/bier og jeg skal si at det ikke er så moro når de er ca 20 cm fra trynet ditt når de forsvinner ut av bildet.

Lenke til kommentar

Tviler på at Nikon vil satse på vridbar skjerm i øvre enden. Vi vil heller få se slike ting som ekstrautstyr til å plugge inn, som i mange tilfeller kan være enda mer nyttig. Holder jeg kamerat et stykke fra kroppen, har jeg f.eks mye bedre kontroll med en 4-5" skjerm. Vridbar skjerm som standard LCD-display er og blir et svakt punkt på kameraer som er bygd for røffe arbeidsforhold

Lenke til kommentar

Live view er faktisk ganske kjekt å ha til tider.

Bruker det mye når jeg tar landskapsbilder fra stativ o.l.

Tilbake til originalspørsmålet så tror jeg det skal snø lenge en viss plass før Nikon setter en vridbar skjerm på et av de proffere speilrefleksene sine.

Vil du ha et Nikonkamera er jeg redd du må klare deg uten ;)

Lenke til kommentar

Ulempen med vridbar skjerm med tanke på hvor solid huset er kan det diskuteres, vil tippe at i over 90% av tilfellene der kamera får seg en trykk så er det ikke i bruk men hengeri en reim over skuldra.

Selv har jeg ihvertfall aldri mistet kamera eller slått det borti andre gjenstander mens jeg har tatt bilder. Men en vridbar skjerm er skjermen ofte vridd innover mens det ikke er i bruk derfor ser jeg ikke på det som en ulempe.

Har i dag akkurat investert i en Sony Alpha 300 så det ble nok Sony til fordel for Nikon denne gangen men satser nok ikke på Sony som system. Har ikke testet det ut skikkelig enda men noe irriterende er det at på AUTO med blits vil holder kamera igjen ett lite sekund og blinker med blitsen før bildet blir tatt. Sikkert en slags anti rødøyefunksjon men liker ikke den forsinkelsen der.

Får sjekke litt mer på bruksanvisningen men er det noen der som har løsningen så kom gjerne med den.

Betalte 4300 kr for kit inkludert 4 GB minnekort.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Har i dag akkurat investert i en Sony Alpha 300 så det ble nok Sony til fordel for Nikon denne gangen men satser nok ikke på Sony som system. Har ikke testet det ut skikkelig enda men noe irriterende er det at på AUTO med blits vil holder kamera igjen ett lite sekund og blinker med blitsen før bildet blir tatt. Sikkert en slags anti rødøyefunksjon men liker ikke den forsinkelsen der.

Det er slike ting som de fleste kameraene har; men som kan slås av. Du får nok studere manualen grundig.

edit: En av grunnene til at det ikke er så mange DSLR med vippbar skjerm, kan være at LCD skejrmene er så gode nå, at du kan se på fra skarp vinkel. Og skjermen er ikke montert på siden som på et video-kamera.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det er bare å gå inn på menu og slå av rødøyne funksjonen :)

Og gratulerer med nytt kamera :)

Takker, med slike priser er det faktisk mulig å kjøpe ett litt midlertidig kamera.

Spør du meg synes jeg prisene på digitalkamera egentlig er for lave i forhold til hva du får, kameraer i klassen rundt 5000 kr må nesten være der du får aller mest for pengene. Uansett, klager jo ikke på det men selger man kameraer i denne klassen kan man ikke bli millionær veldig raskt ihvertfall.

Edit: Det finnes faktisk andre produsenter enn Nikon som kan lage kamera, litt rart i grunn ;)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...