Gå til innhold

Pumpen nedsenket i vann eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hondaen:

I spesifikasjonene til pumpene står det Power consumption.

Når jeg tenker meg litt om så er det kanskje mer sannsynlig at dette er effekt som pumpen bruker. Produsenter pleier å få produktene sine til å ses/høres bedre ut. Jeg tror at effekten til akslingene, ønsket effekt, bestemmes av virkningsgraden til pumpen.

Så derfor tror jeg at en pumpe på 28W med virkningsgrad=0,85 vil gi

dQ/dt = 28W*0,15 = 4.2W

Jeg synes at dette klinger bedre i ørene mine da   :smile:

Generelt så oppgir man akseleffekt på motorer, men det er nok untak som her. Skulle man oppgitt tilført effekt til en bilmotor f.eks så hadde vanlige familiebil motorer vært på 1200hk :D 140hk er nok det folk er vant til å høre, som er akseleffekt ( D.I.N. og en fluss andre måter å måle på..)

Men altså.. hvis en pumpe trekker 28W, så vil systemet få tilført 28W i varme når pumpen er nedsenket i vanntanken :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men altså.. hvis en pumpe trekker 28W, så vil systemet få tilført 28W i varme når pumpen er nedsenket i vanntanken :D

hvor blir det av energien som dytter vannet i bevegelse?

Jeg har all grunn til å tro at pumpen produserer mindre varme enn 28W fordi det er den totale energien pumpen får. og den energien skal brukes til å dytte vannet rundt, men noe blir til varme som du har nevnt over...

Lenke til kommentar

Hvis en pumpe faktisk trekker 28W vil noe av denne effekten bli overført til bevegelsesenergi og da blir ikke denne effekten (som går over til bev. energi) utvikle varme men en bevegelse.

Det at vannet skaper friksjon i slanger o.l. vil skape litt varme, men kan aldri skape like stor varme som den tilførte bevegelses energien (p.g.a. av fysiske lover).

Regnestykket kan se slik ut:

28W tilført effekt

5W varmeutvikling i pumpe

23W for å skyve vannet fremmover

Varmeutvikling i slanger vil bli tatt ut av de 23W som går til bevegelseseffekt, men vil aldri bli så mye som 23W for da går det ikke vann lenger og da vil det heller ikke bli noen friksjon. Siden denne varmeutviklingen er forholdsvis liten ser jeg ingen vits i å tenke på denne.

Konklusjon:

Så lenge rotoren i pumpa går rundt så vil aldri varmeutviklingen være like stor som tillført energi/effekt. Fordi da går noe effekt med til å dreie rotoren.

PS: Hvis du hadde fått en pumpe med tilført effekt på 28W til å avgi 28W varme samtidig som pumpa pumper vann, ja da hadde du vært rik! Da hadde du funnet opp en evighetsmaskin. (skal ikke gå inn på hvordan).

Lenke til kommentar

Den går over i friksjon og blir til varme. Hvis du stopper pumpa, så stoppper vannet rimelig kjapt også..

Energi inn = energi ut. Hvor skal ellers energien ta veien? Tryller ikke i fysikken vet du :D Står om energi omdanning i young and freedman, til syvende og sist så går alt over til termisk energi.

Hvis du har en bil med motor som yter 100kw på hjulene og du kjører på en vei så fort bilen klarer.. når bilen når sin toppfart så har man likevekt, 100kw blir tilført og 100kw trengs det for å skyve bilen gjennom luften pga luftmotstand og friksjon mellom dekk og vei. At hjulene altid står stille når de treffer bakken er en annen diskusjon :D

Lenke til kommentar

Drittsekken: Det er ingen her som påstår at selve pumpa avgir 28W varme samtidig som den trekker 28W.

Dette er elementær fysikk!

La oss si vi har en motor på 100W tilført effekt.

80% virkningsgrad har motoren. Motoren driver en pumpe med virkningsgrad på 50%.

Vi har da 100W*0,8 = 80W som vi kan dra nytte av på akslingen. De 20w i tap, går over i varme som koppertap, jern ( magnetiserings hysterese), virvelstrømtap og friksjonstap i lagre i selve motoren.

Vi har altså 80W som vi kan bruke til å pumpe med nå ( gjøre fysisk arbeid ). Pumpen her har en virkningsgrad 50%, dvs 40W går over i friksjon ( varme ) og 40W går over til å lage kinetisk energi ( bevegelses energi ) av vannet.

Bevegelesenergien til vannet blir hindret inne i rør etc å bevege seg, pga friksjon. Derfor må pumpen gå kontinluerlig for å skape en vannstrøm. Vi lever ikke i en friksjonsfri verden.

Slik er det ;-)

Lenke til kommentar

Husk på at ikke all bevegelsesenergien i vannet blir direkte overført til varme.

Når vannet treffer et bend i slangen så vil slangen få et visst trykk utover (bevegelses energi), det er derfor en hageslange brøver å rette seg ut når man skrur på trykket.

Denne energien blir igjen overført til det som holder slangen på plass. Om detter til syvende og sist ender i varme har jeg litt liten kunnskap om, men denne evt. varmen kan befinne seg et stykke ifra vannet så man ikke får oppvarming av vannet.

I tillegg så man huske at vannet kommer ut i tanken igjen med en viss kraft (noe av energien), da har faktisk pumpa løftet vannet et lite stykke kanskje 10 cm (forskjellen mellom vannstand og pumpe inntak), dette er en energi.

Lenke til kommentar
Hondaen:

I spesifikasjonene til pumpene står det Power consumption.

Når jeg tenker meg litt om så er det kanskje mer sannsynlig at dette er effekt som pumpen bruker. Produsenter pleier å få produktene sine til å ses/høres bedre ut. Jeg tror at effekten til akslingene, ønsket effekt, bestemmes av virkningsgraden til pumpen.

Så derfor tror jeg at en pumpe på 28W med virkningsgrad=0,85 vil gi

dQ/dt = 28W*0,15 = 4.2W

Jeg synes at dette klinger bedre i ørene mine da   :smile:

Men merkeeffekt er da ikke nødvendigvis avgitt effekt. Med det mener jeg at alle disse motorene roterer på et gitt turtall avhengig av spenning og stator. Hvor mye effekt de avgir vil vel avhenge av belastning. Eller er det slik at de alltid oppnår maks belastning? (lenge siden jeg drev med likstrømsmotrorer og de hadde en litt høyere merkeffekt (800 - 1500kW)

Lenke til kommentar

Godt poeng Babelfisken.

Tilført effekt er avg. av belastning, selvfølgelig.

Motorene i disse pumpene er synkronmaskiner. Grunnen til det er at rotoren er en magnet, som "henger" fast på på frekvensen til nettet. ( de er frekvensavh ). De er derfor vanskelig å styre vha spenningregulering, noe jeg og Skrue har prøvd ut litt :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

testa pumpen både nedsenket og ikke nedsenket... hørte egentlig ikke no forskjell. MEN, hva om man henger pumpen i strikk på samme måte som for å redusere støy fra HD? Prøvde dette selv, og min eheim 1046 ble tilnærmet lydløs for et godt øre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...