Gå til innhold

Pumpen nedsenket i vann eller ikke?

Anbefalte innlegg

Ja, hva er egentlig det beste; at pumpen er nedsenket i vanntanken eller at du har pumpen for seg selv? Har det noe å si igrunn? Er det noe som er bedre enn noe annet? Jeg hadde tenkt å senke ned min Eheim 1046 pumpe ned i tanken min på 2liter :o . Bør jeg gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med å senke pumpa ned i vann er at støyen reduseres. Minuset er at vannet blir varmere. Eheim 1046 har et effektforbruk på 5W (1048 har 10W) og står pumpa nedsenka i vannet, vel da blir all denne varmen tatt opp i vannet.

Er jo ingen drastisk økning vanntempen du vil, men den er reell. De fleste setter nok stillheten høyere enn vanntempen, men det spørs hvor mye du ønsker å tyne hver lille MHz ut av CPUen din eller ikke :)

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har så stor tank, så senk den ned i den! I ditt tilfelle, får du jo også mer plass tilgjengelig :yes: Pumpen koser seg nedsenket i vann - med uhindret vanntilgang på innsuget, og god kjøling. Men som Anders sier, du får 5 watt ekstra og ta deg av. Men det er jo egentlig ubetydelig.

Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg at jeg tar å plasserer pumpen ned i vannet...hadde ikke planer om å overklokke så extremt da, så da går det vel greit. Får ta noe gummi eller lignenge å feste under den så jeg får vekk den aller minste siste vibrasjonen.:D

ps. de eheim pumpene bråker faktisk ikke så mye som de kanskje kan se ut til...brae pumper er det også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk at selv om pumpa trekker 5W så er ikke varme utviklingen på 5W.

5W er den tilførte energien. Siden pumpen faktisk pumper litt vann så forsvinner noe av efekten her, resten blir til varme.

"Energi kan aldri oppstå eller forsvinne. Bare endre form." Heter det i lærebøkene.

Det vil si at pumpe effekt + varme effekt = tilført effekt.

Så si at pumpe effekten er på 3W, da vil pumpa avgi 2W varme.

Men ellers er det dere sier helt rett.

Lenke til kommentar

Men, energien forsvinner jo ikke når du pumper den rundt heller, den går over til varme (friksjon). Noe av dette slipper vel muligens ut gjennom slangene. Nei, det her er bagateller, orker ikke å tenke ut hvordan det blir, det har jo ingenting å si ;)

Lenke til kommentar
ojoj :o Har planer om å senke ned en 1250 pumoe å den har et effektforbruk på 28 W, var ikke småtteri det da

Veeel, det er vel øyet som ser. CPU alene spyr jo ut rundt 100 watt.

Vel, da jeg "voldtok" min gamle xp1700 som mest, 1870mhz, og 2,1 i volt, trur jeg den brukte nesten 100w ja.. 92-93.. :D

men vikingen min tok seg av det.. 8)

Lenke til kommentar
Husk at selv om pumpa trekker 5W så er ikke varme utviklingen på 5W.

5W er den tilførte energien. Siden pumpen faktisk pumper litt vann så forsvinner noe av efekten her, resten blir til varme.

"Energi kan aldri oppstå eller forsvinne. Bare endre form." Heter det i lærebøkene.

Det vil si at pumpe effekt + varme effekt = tilført effekt.

Så si at pumpe effekten er på 3W, da vil pumpa avgi 2W varme.

Men ellers er det dere sier helt rett.

Hepp!

Påstemplet effektverdi på motorer er effekt avgitt på akselen, det er det som kunden i utgangspunktet er interessert i.

Tilført effekt er selvfølgelig større, hvis virkningsgraden til motoren er 80% i dette tilfellet så trekker pumpa 5W/0,8 = 6.25W

I nedsenket tilstand så vil en slik pumpe avlevere 6.25W til vannet; pumpen utvikler varme og bevegelses energien til vannet går over til varme. Tror vel virkelig ikke at energi forsvinner uten videre? :p

I selve pumpemotoren er det altså 6.25-5=1,25W tap som består av koppertap, jern og virvelstrømtap, friksjonstap....

:D

Lenke til kommentar

Hepp!

Påstemplet effektverdi på motorer er effekt avgitt på akselen, det er det som kunden i utgangspunktet  er interessert i.

Tilført effekt er selvfølgelig større, hvis virkningsgraden til motoren er 80% i dette tilfellet så trekker pumpa 5W/0,8 = 6.25W

I nedsenket tilstand så vil en slik pumpe avlevere 6.25W til vannet; pumpen utvikler varme og bevegelses energien til vannet går over til varme. Tror vel virkelig ikke at energi forsvinner uten videre? :p

I selve pumpemotoren er det altså 6.25-5=1,25W tap som består av koppertap, jern og virvelstrømtap, friksjonstap....

:D

Ser jeg dreit meg litt ut, men det jeg ville frem til var at pumpa ikke avgjir 5W i varme.

Lenke til kommentar
Bare gjør noe enkelt som å kjenne på pumpen etter at den har stått på en stund (ikke nedseknet i vann). Kjennes denne varm ut så har du svaret ditt....

Nja, du kommer ikke så langt med den infoen. Selv om en overflate er varm, veldig varm, så betyr det nødvendigvis ikke at den avgir så mange watt. Ta f.eks. en lommelykt pære på 2 watt. Glødetråden i den holder vel rundt 1000 varmegrader (?) og du hadde garantert brent deg hvis du hadde tatt på den.

Lenke til kommentar

Hondaen:

I spesifikasjonene til pumpene står det Power consumption.

Når jeg tenker meg litt om så er det kanskje mer sannsynlig at dette er effekt som pumpen bruker. Produsenter pleier å få produktene sine til å ses/høres bedre ut. Jeg tror at effekten til akslingene, ønsket effekt, bestemmes av virkningsgraden til pumpen.

Så derfor tror jeg at en pumpe på 28W med virkningsgrad=0,85 vil gi

dQ/dt = 28W*0,15 = 4.2W

Jeg synes at dette klinger bedre i ørene mine da :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...