Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er egentlig attraksjon ?

Anbefalte innlegg

Jeg tror at det fungerer dypt og biologisk. I naturen er det slik at både hanner og hunner er seksuelt tiltrekkende på forskjellig vis. Noen ganger ved imponerende utseende, andre ganger ved oppførsel. For mennesker gjelder det ofte at jenta er visuelt tiltrekkende ( dvs har ett symmetrisk utseende ) eller sjarmerende ved psykisk og fysisk tiltrekning. Mens menn ofte får tiltrekning på utseende er oppførselen mye viktigere. En selvsikker dominerende (ikke forveksles med dominant S&M) og balangsert arrogant mann (har et klart bilde av seg selv og sine evner) som vet hva han vil og har kontroll over seg selv virker mye mer tiltrekkende på jenter. Er han en "alfa-hann" eller den "dominerende hannen i flokk" vitner det om at han har gode gener og egenskaper som gjør at avkommet hans også vil lykkes. Er han fysisk tiltrekkende vitner det også om han er fysisk frisk og sterk. Symmetrisk utseende og kraftig hårvekst og skjeggvekst vitner om testosteron og er gode bonusindikatorer på en bra genmateriale.

Det fungerer på samme måte med jenter. Et yppig og ungjenteaktig utseende og et sjarmerende vesen vitner om fysisk og psykisk sunnhet. En bra genbank. Det er jo det du egentlig er - en genbank som leter etter en god kunde som kan sette et innskudd i deg slik at dere begge kan blande deres ressurser og profittere på det..

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig det, "alpha-males" er bedre egnet til å beskytte "flokken", og derfor faller de i smak hos kvinner. Menn ser etter sunne kvinner med de "rette formene" til å kunne bære barnet.

Tror det med attraksjon ligger ganske langt tilbake i tid da vi enda var flokkdyr og det er jo noe som gjør at en person er attraktiv, mens en annen vil vi helst holde oss langt unna.

Blir man forelsket ved første blikk, ligger det i utseendet. Er det noe som kommer etterhvert når man blir bedre kjent, så ligger det mer i personligheten/helheten. Det gjelder både menn og kvinner.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Dette mener jeg også er riktig, men man må ikke bli trangsynt vi mennesker er ikke bare dyr, vi er sosiale dyr og har utviklet sosiale regler som vi følger. Å kunne manipulere disse viser at man har tilegnet seg rette kunnskaper og kan gi store utslag for menn og kvinner.

Man blir ikke alpha mail på grunna av evolusjon, men på grunn av de sosiale forholdene vi vokser opp i. Disse egenskapene er viktige i nået for å ta vare på famili osv... Ikke som vidre evolusjon.

Altså er det et samspill.

Bare tenkte jeg skulle legge til dette fordi mange på forumet her vet så mye om biologi, men lite om sosiologi :p

Endret av -LE-
Lenke til kommentar

Enig i det trådstarter sier.

Kan legge til at du også har kjemisk attraksjon.

Dette går på lukt, fermoner og sånt som kroppen slipper løs hele tiden. Det er ikke bare en fordel å finne en partner med gode gener, men også gener som er ulike dine egne. Når 2 parter har stor variasjon i genene er det stor sannsynlighet for godt avkom. Derfor vil kjemisk attraksjon "hjelpe" deg å finne en partner som har stor genvariasjon. Dette går mye på underbevistheten og du merker en sterk tiltrekning når du er i nærhet med personer med ulike gener av motsatt kjønn. Denne typen attraksjon går ikke over biler/internett o.l siden fermoner og lukt ikke går gjennom TV sjermen så det har ingenting med matematisk sjønnhet, symentri osv å gjøre.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Dette går på lukt, fermoner og sånt som kroppen slipper løs hele tiden. Det er ikke bare en fordel å finne en partner med gode gener, men også gener som er ulike dine egne. Når 2 parter har stor variasjon i genene er det stor sannsynlighet for godt avkom. Derfor vil kjemisk attraksjon "hjelpe" deg å finne en partner som har stor genvariasjon. Dette går mye på underbevistheten og du merker en sterk tiltrekning når du er i nærhet med personer med ulike gener av motsatt kjønn. Denne typen attraksjon går ikke over biler/internett o.l siden fermoner og lukt ikke går gjennom TV sjermen så det har ingenting med matematisk sjønnhet, symentri osv å gjøre.

Med godt avkom mener du da: Forskjell i imunsystem som gjør at man får et mer diferensiert forsvar og dermed evolusjonsmessig fordel ? Dette er slik jeg har hørt det.

Lenke til kommentar

Med godt avkom mener du da: Forskjell i imunsystem som gjør at man får et mer diferensiert forsvar og dermed evolusjonsmessig fordel ? Dette er slik jeg har hørt det.

Det er korrekt. I tilegg gir ulike gener mindre sannsynlighet for genetiske feil , f eks innenfor innavl er det veldig stor sannsynlighet for genetiske feil med avkommet i forhold til hva det er med ulike gen-set.

Lenke til kommentar
Dette mener jeg også er riktig, men man må ikke bli trangsynt vi mennesker er ikke bare dyr, vi er sosiale dyr og har utviklet sosiale regler som vi følger. Å kunne kunne manipulere disse viser at man har tilegnet seg rette kunnskaper og kan gi store utslag man som kvinne.

Man blir ikke alpha mail på grunna av evolusjon men på grunn av de sosiale forholdene vi vokser opp i. Disse blir mer viktige der og da for ta vare på famili osv... Ikke som vidre evolusjon.

Altså et samspill.

Bare tenkte jeg skulle legge til dette fordi mange på forumet her vet så mye om biologi, men lite om sosiologi :p

hahahahah

Endret av Gant!
Lenke til kommentar
Men hva med oss homofile? Der er det ikke så "ulike" gener man går etter, trur jeg. Jeg tenner på lukt fra personer av samme kjønn, særlig (litt) mannesvette og "mannelukt". Så det har nok også noe med feromoner å gjøre.

Vet ikke hvordan biologien forklarer homofili. Det er fenomen blant både dyr og mennesker men vet ikke hvordan attraksjon fungerer på det nivået. Siden ikke 2 av samme kjønn kan få avkom er det lite logisk at det er genetiske faktorer inni bildet. men ærlig talt så vet jeg ikke.

For menn kan jeg tenke meg noe liknende: En mann registrerer en annen mann, og desom denne ene mannen er sterk og frisk er det lønnsom for den andre mannen å alliere seg med han. Mulig menn kan merke kjemiske trekk ved en anen mann av den grunn at en skal få lyst å alliere seg med han. Og at for homofile utvikler den lysten til å alliere seg til noe mer ?

Dette er veldig spekulativt.

Lenke til kommentar
Men hva med oss homofile? Der er det ikke så "ulike" gener man går etter, trur jeg. Jeg tenner på lukt fra personer av samme kjønn, særlig (litt) mannesvette og "mannelukt". Så det har nok også noe med feromoner å gjøre.

Vet ikke hvordan biologien forklarer homofili. Det er fenomen blant både dyr og mennesker men vet ikke hvordan attraksjon fungerer på det nivået. Siden ikke 2 av samme kjønn kan få avkom er det lite logisk at det er genetiske faktorer inni bildet. men ærlig talt så vet jeg ikke.

For menn kan jeg tenke meg noe liknende: En mann registrerer en annen mann, og desom denne ene mannen er sterk og frisk er det lønnsom for den andre mannen å alliere seg med han. Mulig menn kan merke kjemiske trekk ved en anen mann av den grunn at en skal få lyst å alliere seg med han. Og at for homofile utvikler den lysten til å alliere seg til noe mer ?

Dette er veldig spekulativt.

Noe biologisk er ihvertfall inne i bildet, iogmed at jeg kun tenner på lukt fra personer av samme kjønn, og "manne"parfyme. Altså, ønsket om å få barn er jo lik lite eller stor uansett legning. Jeg ønsker jo å føre ætta videre, men tenner ikke på kvinner/forelsker meg i dem, derfor vil jeg ikke lage barn med dem. Det blir liksom feil for meg. Kjærlighet er forsåvidt det samme, uansett kjønn.

Lenke til kommentar
Noe biologisk er ihvertfall inne i bildet, iogmed at jeg kun tenner på lukt fra personer av samme kjønn, og "manne"parfyme. Altså, ønsket om å få barn er jo lik lite eller stor uansett legning. Jeg ønsker jo å føre ætta videre, men tenner ikke på kvinner/forelsker meg i dem, derfor vil jeg ikke lage barn med dem. Det blir liksom feil for meg. Kjærlighet er forsåvidt det samme, uansett kjønn.

Problemet er at det blir en liten konflikt der ;). Da må du finne ei lesbisk kvinne som ønsker barn og "gjøre en avtale", men da må fremdeles barnet vokse opp i to hjem, et med et homofilt par, og et med et lesbisk par, noe som kan få barnet til å føle seg litt unormalt i forhold til andre.

En kan jo liksom ikke leve resten av livet med ei dame man ikke elsker eller, det blir veldig feil.

Jeg for min del tror at legningen ligger i hva man har lært seg å tenke og ikke genetisk. Det er jo ikke bevist at det kan være arvelig noe som ville vært sannsynlig om det lå i genene.

Lenke til kommentar

Problemet er at det blir en liten konflikt der ;). Da må du finne ei lesbisk kvinne som ønsker barn og "gjøre en avtale", men da må fremdeles barnet vokse opp i to hjem, et med et homofilt par, og et med et lesbisk par, noe som kan få barnet til å føle seg litt unormalt i forhold til andre.

En kan jo liksom ikke leve resten av livet med ei dame man ikke elsker eller, det blir veldig feil.

Jeg for min del tror at legningen ligger i hva man har lært seg å tenke og ikke genetisk. Det er jo ikke bevist at det kan være arvelig noe som ville vært sannsynlig om det lå i genene.

Nei, det har ikke noe "man har lært seg å tenke". Da ville jeg vært heterofil. Jeg reagerer svært på at du skriver at det" ikke biologisk", da ville jeg jo heller ikke reagert på lukt. Man kan ikke lære seg å tenne på lukt, jævla idiot.

Lenke til kommentar
Nei, det har ikke noe "man har lært seg å tenke". Da ville jeg vært heterofil. Jeg reagerer svært på at du skriver at det" ikke biologisk", da ville jeg jo heller ikke reagert på lukt. Man kan ikke lære seg å tenne på lukt, jævla idiot.

Syns det siste du sa der var veldig unødvendig sagt og tilførte ikke noe saklig i diskusjonen. Prøver å forklare hva jeg tror i diskusjonen fra et nøytralt ståsted, og det har ingenting med at du er homofil å gjøre, ei et forsøk på å angripe deg personlig.

Tilbake til topicen, så er det jeg mener med "måten man har lært seg å tenke", at jeg ikke tror det er DNA-et som i forplantningensøyeblikket mellom mor og far bestemmer om man er heterofil eller homofil. Jeg tror det heller er en kombinasjon av "input" til hjernen, dvs miljøet og slik du har vokset opp, som bestemmer det på et underbevisst nivå og at det er måten hjernen er koblet som bestemmer hva man tenner på. Hjernen er i forandring (kobles om) hele tiden som kjent, og disse koblingene er det som gjør at hjernen kan tenke.

Du har ikke bare heterofil og homofil, du har også folk som tenner på begge kjønn, folk som tenner på sykler ( http://www.ba.no/nyheter/urix/article3128518.ece ), folk som tenner på analsex/ikke gjør det osv.. Altså dette er ikke bare to muligheter, det er uendelig antall muligheter. Hos mange forandrer dette seg flere ganger i løpet av livet. DNA-et er kun oppskriften/utgangspunktet i min mening, hvordan hjernen blir koblet senere er helt avhengig av miljøet det vokser opp i og hva det får av input gjennom livet.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Men legning handler jo kanskje , i mitt syn, mest om hvem du forelsker deg i. Hvordan kan du forklare det? Og jeg veit sjøl at min oppvekst og input hara nada med min legning å gjøre. Antakelig er skap-homofob, slik jeg tolker deg.

Vi må definere begrepene:

Heteroseksuell: En som seksuellt tenner/blir opphisset på en av motsatt kjønn

Heterofil: En som forelsker seg i motsatt kjønn.

Disse to har lite med hverandre å gjøre. Man kan bli forelsket i jenter, men fremdeles tenne på gutter og omvendt. Jeg tror ikke for min del at verken -fil eller -seksuell defineres av DNA- koden. Da ville vi hatt mange eksempler på homofile fedre som får homofile barn, og to heterofile foreldre ville meget sjeldent ha født homofile barn da genetiske mutasjoner på et bestemt DNA uten at det er tilknyttet arvelighet, er mye sjeldnere enn omlag 10-20% av befolkningen. Men selvsagt, det kan være store mørketall her, det kan være mange som har/har hatt homofile/homoseksuelle tanker, men som ikke har innrømmet det for seg selv, og ikke på langt nært innrømmet dette på en evt. undersøkelse, og at det derfor kan bli knyttet til arvelighet/DNA.

Det som er programmert i DNA derimot er det faktum at mennesker skal finne en partner og få tilfredsstillt kåtheten så mye som mulig. Det er noe nesten alle mennesker har til felles. Men hva man er tiltrukket (seksuellt eller forelskelse) av tror jeg derimot er noe som blir koblet i hjernen sakte men sikkert i ettertid mens man vokser opp og ikke er definert av en bestemt hendelse, men en sum av alle hendelser. Jeg sier ikke at man kan bestemme dette selv, da dette ligger dypt i hjernen hvor underbevisstheten er innvolvert til de grader.

Har ikke søkt på noe av dette på internett, så jeg veit ikke hva forskere har kommet frem til, men jeg vil tro at det er stor uenighet angående dette blandt forskere og. Det jeg sier er bare spekulasjoner fra min side.

Og for å svare på den siste påstanden din, jeg har ingenting i mot homofile/homoseksuelle. Hva du velger å tro om det for være opp til deg, men jeg ser ikke det som noe relevant i forhold til denne diskusjonen. Beklager om noe av det jeg har sagt har såret deg, det har isåfall ikke vært meningen.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...