Gå til innhold

Mine erfraringer med Nokia N79

Βlur

Anbefalte innlegg

Nokia N79

N79 er finnenes nyeste multimediatelefon, og tar opp stafettpinnen fra N78 og bestselgeren N73, samt at den stiller med veldig like spesifikasjoner som N82. I mitt tilfelle er den en arvtager til E65 og tar meg fra en telefon med fokus på jobbfunksjoner til mediafunksjoner.

Jeg vil kunne uttrykke mine erfaringer med selve telefonen i dette innlegget, ikke hva den inneholder av teknologi, det kan hver og én finne i prisguiden.

Jeg har for anledningen lånt bilder fra Gsmarena.com da jeg ikke har noe brukbart kamera selv.

gsmarena_028.jpg

Design og brukervennlighet

Telefonen bygger på de enkle prinsippene fra mobiltelefonens yngre dager. Den klassiske utformingen er i mine øyne den beste av alle – så lenge man tar hensyn til alle faktorene for å få en brukervennlig design. Her har N79 noen feil. Skjermen er så stor som telefonen tillater, tastaturet er forholdsvis stort, men navigasjonstasten og telefontastene/valgtastene er ikke optimalt utformet.

Menytasten og slettetasten som ligger mellom de opphøyde valg- og telefontastene, er litt i hardeste laget og er dermed litt vanskelige å treffe. Du risikerer veldig lett å treffe legg på-knappen når du vil slette et tegn eller et element, og går rett tilbake til ventemodus. Det er rett og slett ikke god nok plass til alle tre knappene på hver side.

Navigajonstasten ligger på nøyaktig samme nivå som 2-tasten og har ikke noe som helst skille. Dette gjør at det er altfor lett å treffe feil tast. Denne tasten kan også fungere som et navigasjonshjul på samme måte som på en Ipod. Det er ikke i alle menyer denne funksjonen kan brukes og jeg erfarte at det ble vanskelig å treffe valget ditt ettersom du kunne rulle deg videre i menyene samtidig som du trykket valgknappen. Heldigvis kan funksjonen skrus av.

gsmarena_010.jpggsmarena_012.jpg

Heldigvis venner man seg forholdsvis raskt til tastaturet på N79. Det byr kanskje på litt frustrasjon i begynnelsen, men det er heldigvis en kort tilvenningsperiode. Jeg vil dog fraråde deg med tykke fingre å kjøpe denne telefonen før du har testet tastaturet. Bruker man for stor trykkflate på meny/slette-tasten, er det lett for selv meg med normalt store fingre å treffe tre eller fire taster samtidig.

Nytt på tastefronten er at det er en liten skyvetast på toppen av telefonen for å aktivere tastelåsen. Denne er svært praktisk i bruk og kan brukes uansett hvor i menyen du befinner deg. USB-kontakt og minnekortspor er lagt under samme deksel. Det ser jeg som veldig positivt da man har én åpning mindre på telefonen.

gsmarena_021.jpggsmarena_017.jpg

Innholdet i salgspakken er godt over normalt utstyrt. Her får du med lader, to ekstra bakdeksler, 4 gb micro-sd-minnekort, håndfri med 3,5 mm jackplugg, datakabel, programvare til pc og brukerhåndbok.

gsmarena_033.jpg

Teknologi og funksjoner

N79 stiller sterkt med teknologi og har det meste av høyhastighets telefonforbindelser i tillegg til støtte for trådløst nett og innebygd FM-sender.

Menysystemet er Symbian S60. Jeg ble introdusert for S60 gjennom E65 og jeg tror neppe jeg går tilbake til mindre avanserte menysystemer i framtiden. Nyeste versjon av S60 har fått seg en grafisk overhaling og det er lagt til animasjoner ved menyvalg slik at alt flyter jevnt og fint.

gsmarena_004.jpg

Der også minimalt med etterslep i menyene. Ved hvert menyvalg reagerer telefonen raskt for å være en S60-telefon. Menyanimasjonen hjelper eventuelle etterslep å virke som om de ikke er der, ettersom animasjonen tar lenger tid enn menyvalg uten animasjon ville gjort.

Til tross for oppussing av menyene, er det enkelte praktiske løsninger fra forrige versjon som ikke er videreført. Det er dumt at ikke siste mottatte meldinger er blant visningene i aktiv ventemodus. Aktiv ventemodus er generelt alt for lite tilpasningsvennlig. Den loddrette modusen gir deg ikke mulighet til å velge noen ting. Dette håper jeg kan utvides i neste programvareoppdatering.

gsmarena_001.jpggsmarena_003.jpg

En ny og bra ting med aktiv ventemodus, er søkeapplikasjonen. Den lar deg søke i alt innholdet på telefonen. Jeg importerte alt innholdet mitt fra E65 og da jeg søkte i kalendernotater, fant jeg mye morsomt fra sommeren 2006 jeg ikke kan huske å ha skrevet!

Det ser ikke ut som om skjermspareren fungerer på min telefon. Jeg bruker Handy Clock som skjermsparer, men skjermen min blir helt svart idet jeg setter på tastelåsen. Håper dette også utbedres i en programvareoppdatering.

Telefonen har akselerometer som registrerer hvilken vei du holder den. Velter du den 90 grader over til siden, snur den skjermbildet automatisk til landsapsmodus. Jeg fant dette irriterende, for skjermen ble snudd i tide og utide, og var mer en belastning enn til nytte. Dette kan skrus av.

gsmarena_053.jpg

Nytt i nyeste versjon av S60, er også at alle åpne programmer får et lite symbol oppe i høyre hjørne når det kjører i bakgrunnen. I tillegg så kan oppgavebehandleren nås i fra et hvert menyvalg du tar deg. Valget ”Vis åpne programmer” er alltid første på listen når du trykker den venstre menytasten. Det er den som vanligvis heter ”Valg”. Man kan som tidligere selvsagt nå samme meny ved å holde menyknappen inne.

Jeg kan heller ikke unngå å nevne den usedvanlig unyttige funksjonen med bakdeksel som har innebygd "minne". Det vil si at det er en liten fontaktflate i dekselet som skifter telefonens tema til samme farge som dekselet. Moro for noen, men helt unødvendig i mine øyne.

gsmarena_035.jpg

Multimedia

N-serien fra Nokia har fokus på multimedia. Jeg har tatt i bruk de gamle traverne som kamera, musikkspiller og galleri, men N79 byr også på noen nyheter. Den har innebygget GPS, FM-sender, trådløst internett og N-gage-spill.

FM-senderen fungerer overraskende bra. Det er selvsagt ikke krystallklar lyd, men til enkel hverdagsbruk og i bil og til fest, fungerer den ypperlig. Jeg målte avstanden fra en radio i en stor hall til mer enn fem meter uten å miste veldig mye lydkvalitet – og jeg kunne bevegd meg enda lenger unna.

Musikkspilleren fungerer akkurat slik som en forventer at en musikkspiller skal fungere. Sammen med FM-senderen byr musikkspilleren på mange flere bruksområder da du kan sende musikken din til nærmeste FM-radio.

GPSen har jeg ikke fått testet ut veldig godt enda, men det lille jeg har prøvd, ser veldig bra ut. Det er lett å finne steder og kartet er fint å se på. Jeg kommer nok uansett til å gå til innkjøp av et skikkelig GPS-program i og med at Nokia kun gir tre måneder med gratis stemmestyrt navigering.

Kamera på mobil er ikke noe jeg har vært noen ivrig bruker av, men det er fordi jeg aldri har hatt noen telefoner med gode kameraer. N79s fem-megapixler-kamera gir meg muligheten til å ta brukbare bilder, så jeg kommer nok til å bruke mobilkamera mye mer i fremtiden. Telefonen er også utstyrt med et linsedeksel som beskytter linsen, samt aktiverer og deaktiverer kamerafunksjonen. En dobbel LED-lampe funger som fotolys, men gjør nok dessverre ikke samme nytten som xenonlyset til N82.

gsmarena_023.jpg

To eksempelbilder tatt med N79:

Bilde007.jpg

"Snømannen" noen kompiser har kjøpt som juledekorasjon. Tatt i mørket uten fotolys.

Bilde004.jpg

Juleølsmaking er en ny tradisjon!

Den trådløste internett-tilkoblingen har jeg ikke kunne prøve ut enda ettersom jeg ikke har noen trådløse nett å koble meg på. Jeg har heller ikke prøvd N-gage.

Konklusjon

Jeg er i sum svært fornøyd med N79. Etter bare snaue to ukers bruk, til både hverdag og jobb, har jeg lært meg å like telefonen veldig godt. Selv om den første helgen bød på litt frustrasjon i form av tilvenning til nytt tastesett og at noen av menyvalgene fra tidligere S60 ikke fantes, tok det ikke lang tid før jeg frydet meg over alle de gode sidene til telefonen.

S60 er bedre enn noensinne, både menymessig og grafikkmessig, og telefonen er rask i responsen. Små nyvinninger som egen tastelås-knapp forenkler bruken av telefonen litt, men alle monner drar!

Dessverre er ikke aktiv ventemodus slik som jeg hadde forventet meg etter å ha brukt E65 i snart to år. Jeg vet ikke om det er N-seriens måte å bruke aktiv ventemodus på, men aktiv ventemodus i N79 utnytter bare en brøkdel av mulighetene som finnes.

Tastaturet er nok også et ankerpunkt på om du liker telefonen eller ikke. Tilfellet kommer nok til å bli at tastaturet bestemmer mye av opplevelsen din av telefonen i og med at dette kan være vanskelig å venne seg til.

Alt i alt treffer telefonen høyt på min poengskala og får et velfortjent anbefaltstempel. Dette er en telefon som er stappet full med den teknologien Ola Nordmann trenger – og litt til.

8/10

Endret av Shadowlands
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...