-mads Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kan jeg trene fullkropp flere dager på rad? Hvis nei, kan jeg trene styrke flere dager på rad, men ta forskjellige muskler hver av dagene? Eller må jeg ta en dags pause uansett? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Sett bort fra proffe styrkeløftere som vet hva de driver med, så er ikke fullkropp hver dag særlig lurt. Ja, du kan trene hver dag med forskjellige muskelgrupper, men du bør likevel ha 2 hviledager i uka. Mest sannsynlig er fullkropp 3 ganger i uka det mest effektive for deg, siden du spør Endret 10. desember 2008 av awkward Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det er først og fremst den totale mengden som teller. Men skal du trene hver dag er det nok best å gå for en 2- eller 3-splitt. F.eks. vektøftere trener gjerne de samme musklene opp mot hver dag, men de har trenere som vet hva de driver med, og de trener IKKE tungt hver gang! Du kan jo ha en fast rullering i stedet for faste treningsdager, så kan du trene hver dag når formen er bra, og ta en dag eller to pause når du føler deg sliten. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 skjønner ikke hvorfor folk skal trene vær dag, hjelper lite å trene når man ikke får restitusjon.. trening er som en berg og dalbane.. når du starter på trening er vogna på toppen, når du er ferdig er den på bunnen, med restitusjon og mat, så kan toppen din som vogna starter på være høyere enn forrige treningsøkt... men hvis du ikke får restitusjon så kan den heller bli lavere.. Lenke til kommentar
goggen92 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 skjønner ikke hvorfor folk skal trene vær dag, hjelper lite å trene når man ikke får restitusjon..trening er som en berg og dalbane.. når du starter på trening er vogna på toppen, når du er ferdig er den på bunnen, med restitusjon og mat, så kan toppen din som vogna starter på være høyere enn forrige treningsøkt... men hvis du ikke får restitusjon så kan den heller bli lavere.. Det er vel ikke et problem å trene forskjellige muskelgrupper hver dag? jeg gikk fra å trene fullkropp 5-6 dager i uka til å trene 3-splitt 5-6ganger i uka(har en dag pause etter tre dager med trening) enig i at du skal ha pause, men det er vel ingen grunn til å ha mer en en dag pause før du begynner på igjen. musklene får mer en god nok tid til å bygge seg opp igjen... Jeg ville gått vekk ifra fullkropp trening hvis du har holdt på med det 5-6 ganger i uken i 4 uker. da mener jeg at kroppen har fått greit nok underlag til å gå over i en 3-split der du kan presse visse kropsdeler hardere. husk å hvile, men vær i en god rutine og få nok karbohydrater, proteiner(mye) og fett. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Tull. 4 uker med trening er ingenting, of fullkropp vil gi fremgang langt utover det, og mest sannsynlig mye bedre enn en splitt for en nybegynner. Hva tror du gir mest effekt, øke i knebøy 2 - 3 ganger i uken, eller benpress, leg-extension, lårcurl og tåhev en dag i uken? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Eneste splitt jeg kan forsvare er 2x2-splitt ala under\overkropp. Helkropp ca annenhver dag (oftere for de som er på toppnivå og har lettere dager, rehabdager osv) synes jeg er veien å gå Jeg synes det at absolutt ingen styrkeløftere\vektløftere trener vanlige splitter taler for seg Ift BB-fitness så blir det noe annet siden magne der bruker "kosttilskudd" de færreste av oss andre bruker og greier å ha framgang på søppelsplitter ala brystdag med 4 serier pec-deck, flyes, skråbenk, kabel-cross osv dels pga dette. Lenke til kommentar
abbyjr Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 selv kjører jeg 2x2 splitt å trives veldig med det, er enig med han over meg at å splitte d opp mer blir litt blæææh Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg har hatt bra framgang med flere typer splitter. Trente fram til for en måned siden med 5 splitt som jeg gjorde i ca 1,5 år og hadde kjempebra framgang med det. Før det igjen var jeg på en 4 splitt som også fungerte bra. Nå er jeg på Stronglift 5x5 programmet som er en 2 splitt 3 ganger i uka....og liker det veldig godt så langt ! Tviler litt på om jeg kommer til å kjøre lange 4 eller 5 splitter igjen, men en 4-6 uker mellom et fullkropps-program kommer jeg nok til å gjøre ! Holder en finger på variasjon ! men vil absolutt anbefalle fullkropps program til nybegynnere og andre som ikke har trent så lenge. Lenke til kommentar
Finne Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Si du trener biseps - rygg en dag, og bryst - triseps og skuldre den andre dagen, så går flere av de øvelsene inn i hverandre, i mening at når du trener rygg den ene dagen, trener du som oftes skuldrene også. Musklene får dermed ikke nok restitusjon.. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Stronglifts regnes som fullkropp, selv om det er litt forskjellige øvelser i a- og b-økta. Finne: Det har vel strengt tatt ingenting med hva man mener, men hvor lenge du hviler mellom rygg/biceps og bryst/tri/skuldre, og hvor hardt du trener dem. I pressøvelser rekrutteres stort sett forsiden av skuldrene, mens i draøvelsene er det baksiden som brukes. Hvis du trener øktene slik du har skrevet opp to dager etter hverandre skulle ikke restitusjonen til skuldrene bli noe problem, siden det er helt forskjellige muskler som brukes Lenke til kommentar
Finne Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Stronglifts regnes som fullkropp, selv om det er litt forskjellige øvelser i a- og b-økta. Finne: Det har vel strengt tatt ingenting med hva man mener, men hvor lenge du hviler mellom rygg/biceps og bryst/tri/skuldre, og hvor hardt du trener dem. I pressøvelser rekrutteres stort sett forsiden av skuldrene, mens i draøvelsene er det baksiden som brukes. Hvis du trener øktene slik du har skrevet opp to dager etter hverandre skulle ikke restitusjonen til skuldrene bli noe problem, siden det er helt forskjellige muskler som brukes Men la si du trener rygg\biseps en dag og tar i bruk front pulldown, man trener jo store deler av de samme skuldermusklene her(med med hovedvekt på rygg) som man gjør i skulderpress..? (Tok i betrakning at disse to øktene ble gjort 3 ganger i uken, altså bare en hviledag i uken) Endret 16. desember 2008 av Finne Lenke til kommentar
JerkenovDecoq Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Kan jeg trene fullkropp flere dager på rad? Hvis nei, kan jeg trene styrke flere dager på rad, men ta forskjellige muskler hver av dagene? Eller må jeg ta en dags pause uansett? Jeg trener styrke 6 dager i uken, men jeg lar hver muskelgruppe hvile i 2 dager. Jeg har funnet ut at det er mest optimal muskelrestitusjon for meg. Det kan variere fra person til person. Men det er bedre å hvile en muskel litt for lenge enn for kort. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hvis du har lårtrening med i et slikt program så kan inndelingen fungere, men mtp. at trapezius og baksiden av skuldrene ikke akkurat er helt inaktive i f.eks skulderpress, så kan det bli for mye uten en eneste dag hvile, ja. Less is more! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Muskelen du trener begynner å vokse allerede mens du trener. Det meste av veksten er unnagjort i løpet av 24 timer. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Muskelen du trener begynner å vokse allerede mens du trener. Det meste av veksten er unnagjort i løpet av 24 timer. Ehhh..nei...det stemmer jo ikke i det hele tatt...du bryter ned muskelen når du trener...og så bygges den opp igjen. Du tenker nok på pumpen du får i muskelen når du trener som ikke er muskelvekst. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Muskelen du trener begynner å vokse allerede mens du trener. Det meste av veksten er unnagjort i løpet av 24 timer. Nei, den brytes ned, i.l.a 48 timer vil den vanligvis ha kommet tilbake til pre-trenings status og i tillegg ha vokst litt om du gav den nok stimuli. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Du bør ikke trene samme muskelen 2 dager etter hverandre med mindre du vet hva du gjør, alså har en plan. Er flere treningsprogramer som går ut på å overtrene også hvile. Musklene bruker ca. 48+ timer på å reparere seg fullstendig. Er forskjellige midler som kan "speede" det opp litte grann, som ZMA. Proteiner brukes til å reparere musklene og det er bedre med for mye proteiner enn for lite. I de to døgnene etter å ha trent er det alså lurt med masse protein og mye mat. Spesielt i de 24t etter da musklene bygges mest da. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Nytter ikke bare med proteiner hvis du ikke får i deg no karbo også. Kan ikke bare tenke proteiner hele veien ! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ehhh..nei...det stemmer jo ikke i det hele tatt...du bryter ned muskelen når du trener...og så bygges den opp igjen. Du tenker nok på pumpen du får i muskelen når du trener som ikke er muskelvekst. Nei, den brytes ned, i.l.a 48 timer vil den vanligvis ha kommet tilbake til pre-trenings status og i tillegg ha vokst litt om du gav den nok stimuli. Det står nå iallfall i siste Illustrert Vitenskap. Men dere har mer pålitelige kilder, antar jeg? Jeg er alltid interessert i ny viten, så kom med det. Jeg mener ikke at muskelen blir vokser mens du løfter vekta, men prosessen som fører til større og sterkere muskler starter med en gang. Jeg skal dog medgi at det er ukorrekt å si at musklene vokser allerede på trening - prosessen starter, som sagt, etter noen få timer har prosessen kommet så langt at musklene har begynt å vokse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå