cjacobsen Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Etter utallige prøvelser har jeg ennå ikke fått ekstern kontakt med min server. Får kun utgående kontakt med internett. Jeg har prøvd to forskjellige pc'er, 4 forskjellige OS'er(Ubuntu 8.04 og 8.1, Windows Server 2003 og Vista), satt serveren i DMZ host og fått fast ip. I følge Altibox support skal alt være i orden med routeren (Telsey). Serveren fungerer fint på det lokale nettverket. Så har helt gått tom for ideer og er på kanten til å gi opp. Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre anderledes? Eller selv har satt opp en server (FTP,HTTP) med Altibox og kan komme med noen gode innspill? MVH Chr PS! Altibox tilbyr ikke lengre bridge modus, kun DMZ. Lenke til kommentar
Royal Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Har akkurat bestilt altibox med fast IP, håper virkelig dette er mulig. Selger sa dette ikke skulle være noe problem. Nå kjenner ikke jeg til deres system men gi gjerne en tilbake melding her åssen det går videre. Er det en fast IP du har som går til router? Og maskinene i lokal nettet får fra NAT? Har du prøvd uten DMZ og porte 21 og 80 til Server? Lenke til kommentar
cjacobsen Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Fast IP til router, så fast lokal IP til server. De andre maskinene får adresser fra DHCP i router. Har prøvd forewarding, men det var kun da Ubuntu var installert. Har dessverre ikke fått endret på router innstillinger etter jeg fikk fast ip, så jeg har ikke testet dette med MS produkter. (Kundeservice kunne ikke finne noen feil, men sendte en forespørsel videre til tech avdelingen. Håper det blir løst så fort som mulig.) Lenke til kommentar
cjacobsen Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 PS! Har også prøvd å bruke alternative porter. F.eks. 8833 på html. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Du har sjekket fra ekstern IP og ikke bare via loopback? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) som agvg sier, benytt denne ipen når du tester: http://whatismyip.com/ Men forstår jeg det riktig så bruker du nå både hjemmesentralen og egen router. Da vil jeg anbefale deg følgende konfigurasjon for å minimere plasser du må NAT'e: Hjemmesentralen(PC porten) ---->(LAN port, ikke wan porten*)Routerne---->Pcene Hjemmesentralen=DHCP server På router=alt deaktivert(DHCP osv) uten om wifi Din router vil da ikke dele ut iper og vil kun fungere som switch og bridge til trådløs nettverk resten blir styrt av din hjemmesentral. -Portforwarding trenger du kun også å foreta på hjemmesentralen. -Kan være greit å sette en fast ip på din datamaskin slik at den ikke endrer Ip. Så lager du kun en regel på hjemmesentralen at port 80 f.eks skal gå til den faste ipen på dataen din. også setter du DMZ på den samme maskinen for å være sikker. Resten får bare ip fra din hjemmesentral som normalt. *Er for å unngå ruteren sitt oppsett på WAN porten, er det lettere å bare benytte LAN porten enn å deaktivere alt. Endret 11. desember 2008 av Gjest Lenke til kommentar
cjacobsen Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Til Toby: Slik som du beskriver er slik nettverket er satt opp, men bruker ikke en egen router. Bruker hjemmesentralen til router og trådløs nettverk. Serveren er koblet direkte til hjemmesentral via lan og har fast ip (lokal). IP'en til serveren er satt opp som DMZ host på hjemmesentralen. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er galt. Og tester selvfølgelig med riktig ip, og hver gang jeg gjør det kommer jeg rett til hjemmesentralen (routeren), og ikke til serveren. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Prøv å sjekk f.eks webserveren din via denne siden da: www.hidemyass.com SLik at trafikken din går igjennom en proxy og du får sjekket fra "andre sine øyner" Og husk. du må restarte hjemmesentralen for de fleste endring du gjør i oppsettet. Så du kan alltids gjøre det en ekstra gang visst du ikke har. Merkelig problem uansett. Sikkert bare en liten filleting som du har glemt:P PS: mener da at interfacet til hjemmesentralen din ikke skal være tilgjengelig(og passordbeskyttet) fra WAN internet ip'en din, så kanskje du har bommet på ipadressen du prøver på? Endret 12. desember 2008 av Gjest Lenke til kommentar
cjacobsen Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Prøv å sjekk f.eks webserveren din via denne siden da:www.hidemyass.com SLik at trafikken din går igjennom en proxy og du får sjekket fra "andre sine øyner" Det fungerte faktisk! Takk for tipset! Vet du hvorfor eller har en teori om hvorfor jeg ikke får testa dettem uten å bruke f.eks. hidemyass.com? Lenke til kommentar
Sikelik Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 mener det har noe med 'nat loopback' som det heter i ngt sine speedtouch-rutere å gjøre. har selv lyse, med en d-link ruter som tar seg av nat og dhcp. har aldri hatt problemer der på dette området. Har heller aldri gjort endringer på "hjemmesentralen".. såvidt jeg forstår er den vidåpen inn til dlink'en som nå tar seg av det jeg trenger av funksjonalitet Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 mener det har noe med 'nat loopback' som det heter i ngt sine speedtouch-rutere å gjøre.har selv lyse, med en d-link ruter som tar seg av nat og dhcp. har aldri hatt problemer der på dette området. Har heller aldri gjort endringer på "hjemmesentralen".. såvidt jeg forstår er den vidåpen inn til dlink'en som nå tar seg av det jeg trenger av funksjonalitet Da lurer jeg veldig på hvilke IP adresser d-link-boksen din har? Får den en eksternt tilgjengelig IP adresse på WAN siden? (type 81.*.*.* eller får den for eks 192.168.*.* ?) Lenke til kommentar
icemover Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg legger ved en alternati oppskrift på en måte å sette opp en Ubuntu 8.04 server innenfor Altibox løsningen til Vikenfiber med kun LAN ikke Wifi. Har prøvd å spesifisere noen av de ulike utfordringene, slik at det er enklere å holde tunga rett i munnen. Oppsettet er kun ment for å komme i gang og å få ting på lufta. Jeg er ingen ekspert. Men det går utrolig mye tid til installasjonen når det er såpass mange ting å passe på og oppsettet kan derfor være til hjelp for å få ting raskere på plass. Link http://metodesider.info/nyheter/vis/vellyk...ring_til_fiber/ for å få opp en "installasjons-wordle" og link til oppsettet (Tre deler). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå