Gå til innhold

Formatere en NTFS harddisk???


kip

Anbefalte innlegg

Hallo...

 

Har Windows XP på PC`N og harddisken er med filsystemet NTFS...

 

Har nå fått en masse virus på den maskinen og får ikke formatert den med oppstart diskett...

 

når jeg skriver format C:....formaterer den og alt virker helt ok.

 

Men, når jeg startet maskinen på nytt så starter Windows Xp..

Og jeg har formatert en annen partisjon (D)...

 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre for å få formatert stasjon C...

 

 

Hilsen en som vil, men ikke får det til! :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe med saken å gjøre, du kan brukr fdisk uansett. Du må fjerne alle partisjoner, opprette en ny, formatere den, og sette inn os'et på nytt. Dette har ikke noe med filystemet å gjøre, partisjonene styres i mbr, og endringene i partisjonstabellen kan gjøres i fdisk uavhengig av filsys/os.

Lenke til kommentar
det hjelper ikke det heller, har prøvd det....

 

Kan du ikke bare slette partisjonen med fdisk da?

 

desverre, NTFS er ikke dos basert finner ikke C:...stasjon "D" blir da til "C"......

 

dersom du tenkte på at jeg kunde fjerne stasjon D som står som C i fdisk..

så har jeg gjort det... og da må jeg jo velge en aktiv partisjon...det eneste som kommer opp da er C-som egentlig er D.....

Lenke til kommentar

Husker ikke helt om FDISK viser ntfs partisjoner eller ikke, men uansett: ikke heng deg for mye opp i bokstavene, det er bare en logisk tilordning og XP kan knytte bokstaver til partisjoner nesten som du/den vil...

 

det du må gjøre er å finne ut hvilken partisjon som inneholder den du vil formattere og fjerne den (hvis du må bruke FDISK).

 

XP cd'en skal også gi deg muligheten til å formattere (og partisjonere) hvis du bare leser før du trykker, men det er ikke sikkert bokstavene "stemmer" da heller så se på partisjonene, ikke bokstavene.

Lenke til kommentar
Jeg sleit med samme problematiken selv,

til slutt tok ut HDèn og formaterte den i en annen maskin (XP)

det er jo selvfølgelig en mulighet. men, jeg sitter kun med en bærbar pc forutenom den stasjonære som det er problemer på....

 

så da hjalp ikke det mye...

Lenke til kommentar
Start opp med Fdisk, velg slette partisjon og velg non-dos partisjon.

 

skal prøve det nå....

 

 

håper det funker, bygynner å bli lei hele pc`n.....

 

Skulle aldrig ha gått fra . WINDOWS 2000 PRO til det dritt greiene WINDOWS XP!!! :evil:

møkka greier, det er hva det er!

Lenke til kommentar

Skulle ikkje vere noko problem i heile tatt, har formatert ntsc disc sjølv fleire ganger.

 

Putte inn xp cden og la den start opp. Nå husker eg ikkje akkurat valga, men med dei rette skal du kunne slette alle partisjonene på disken og opprette ein ny.

 

Viss du har fleire fysiske disker kan det hende at dei surrer litt opp, spørs korleis dei er kobla opp på hovedkortet, har vertfall opplevd det.

Kan eventuellt nappe ut dei før du kjører i gang installasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...