Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nikon D90 Vs Canon 40D

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha meg nytt speilrefleks, og klarer aldri helt å bestemme meg. Ser nå på de to alternativene du ser i topicet :)

Jeg er ikke låst på noen måte av tidligere erfaringer eller objektiver, hadde ett Olympus speilrefleks, som jeg solgte. Nå skal jeg altså ha nytt.

Grunnen til at jeg vingler så mye er vel at det finnes så mange gode alternativer der ute. D300, K20D, 40D, 50D, D90.. Tviler på at jeg hadde blitt misfornøyd med noen av disse kameraene, og prisforskjellen er jo ganske stor.

Noen som har erfaringer eller tips her? Gjerne også da et objektiv jeg kan starte med. Man får jo Canon 40D på nettet nå til ca litt under D90, men jeg har aldri lest noen direkte sammenlikninger. Til et eventuelt Nikon objektiv ser jeg for meg Tamron 18-50mm f2,8. Men lurer på hva tilsvarende ville vært til Canon?

Neste objektivinnkjøp blir enten Macro (Sigma 105mm) eller et fastobjektiv (50mm f1.4).

Alle innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron 17-50mm f/2.8 er et fornuftig objektiv for begge kameraene.

Hvilket av kameraene? Vanskelig å si; Canon er et råskkinn på fart (bilder/sekund, autofokus osv); Nikon har den beste bildebrikka; særlig hvis du tar bilder på høy ISO. Canon er mer solid; Nikon har bedre skjerm.

Så du bør tenke over hva du savnet med Olympus'en og se om Canon eller Nikon er best på akkurat det.

Tom

Lenke til kommentar

Heisann... Selv har jeg 40D, og kan trygt si at det er et kjempe godt hus (i likhet med sikkert alle andre alternativene). Prisen på dette huset er nesten halvert noe som gjør at du kunne lagt mer penger i optikk. De objektivene jeg ville vurdert til dette huset (dersom du ønsker å gå for billigste varianten) var jeg deg, måtte være:

- Tamron 17-50mm f/2.8

- Canon EF 24-105mm f/4L IS

- Canon ef-s 17-55mm f/2.8 IS

- Canon ef-s 17-85mm f/4-5.6 IS

- Canon EF 17-40mm f/4L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...