Gå til innhold

Bikkjen min sleiker veien.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Bikkjen min, en Labrador Retriver 5år og gutt, uten sykdommer og div,driver og "sleiker" veien og

utenfor veien når jeg/vi er ute og går tur.Dvs han slikker vell sikkert der andre hunder har gått og evnt pisset

Enkelte ganger prøver jeg og dra han vekk fra stedet han lukter opp og begynner å sleike, står han og spriker med beina og prøver desperat og holde igjen for å slikke videre.

Hunden min er ikke en tynn eller feil Labrador,men en muskelbunt :D så må bruke litt kraft for å få den vekk.

 

Noen som har noe ideer om hvordan få han til å slutte med det ?

 

Mvh Fredrik

Endret av MidnightCreep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også labrador, og la meg si det slik: det er nok saltet.

Hva man skal gjøre med det er jeg heller usikker på, prøv å gå utenom veiene og / eller belønn ved kontakt og hodet opp, i stedet for ned. Men du skal ha min fulle sympati, jeg kjenner 100% til sprikende ben, øyer som ser på deg med uforståeligheten lysende i øya, og bøyd rygg som vil tilbake til stedet. Det er for å si det mildt, dritvanskelig, å få labradorer vekk fra noe de mener er velsmakende og som bør komme ned i gapet.

Lenke til kommentar

Det er vell det bikkjen min gjør også, for han gjør det hele året,både på og utenfor veien..

Ganske irriterende..Jeg liker å gå tur mer enn bikkja,for han liker og sleike ting hver 100 meter omtrent :D

 

Er det absoulutt ingenting jeg kan gjøre ?

Evt noe halsbånd med strøm i ? (for å være litt extreme da )

 

 

mvh Fredrik

Lenke til kommentar

Nå må jeg le!!! Strøm?? :rofl:

Du skal altså bruke strøm på bikkja fordi DU ikke greier å styre den unna tiss????

 

Dette høres ut som en hanngris, som hele livet har fått lov til å markere seg ihjel.

Når du går på tur. La hunden snuse og tisse fra seg det første fem min, og så GÅR du. Drit i om han vil tisse, lukte eller hva den nå vil, bare gå. Dra han med deg..

Du er sjefen, og du bestemmer.

Lenke til kommentar

Herregud, jeg ble vitne til noe LATTERLIG søndag morgen.

 

Lå og leste bok i senga på morgenkvisten, og så hørte jeg ei kjerring si "NEEEEI, FYYYY-- IKKE LOV ARNE!..... NEI! FYYYYY..

 

Gikk til vinduet og hva så jeg..

 

Ei dame med en liten hund (tibetansk spaniel tror jeg). Når hunden tissa på hushjørnet sa hun fyyyyy neiiii ARNE ikke lov. Og så sto hu der å småskjente på han lenge etter at han faktisk hadde gjort noe "galt".

 

Noen folk har virkelig ikke peiling . Kjerringa hadde flexibånd på hunden, og korrigerte ikke før etter at hunden hadde gjort noe "galt".

 

Dessuten snakket hun ikke med bestemt stemme. Var sånn slepende gammelkjerringstemme mede litt anklagelse i bare...

Lenke til kommentar

"Sitt dekk fy nei sitt bli" :roll:

Bikkja orker til slutt ikke å høre på eieren, og lukker ørene.

Rart hvor mange som kjefter på hunden, men som har glemt å fortelle den HVA som ikke er lov.

Kan ikke plutselig smette på et lite strømhalsbånd og forvente at hunden skal bli lydig over natta.

 

Hunden vil også dra eieren over ende hvis den har fått viljen sin før. Derfor må du trådstarter sette ned foten. Ikke hyl og skrik, men bare gå. Korriger kjapt med båndet, et lite nei.

Lenke til kommentar

Hvem sikter du til nå ?

 

Jeg skrev at kjerringa hadde flexi og ingen mulighet til å korrigere hunden.

 

Bikkja gikk 2 meter foran dama, og sto også 2 meter unna henne mens hun skjente på den. Jævlig effektivt :whistle:

 

For all del, jeg har brukt flexi den siste tiden selv fordi det ene båndet mitt gikk istykker. Men takk gud har jeg fått tak i nytt bånd nå. Flexi er ett helvete, og den dårligste oppfinnelsen noensinne. Umulig å ha kontroll når bikkja går 5 meter foran deg, og null vits med flexi hvis du har tenkt å alltid ha den låst på det korteste.

Lenke til kommentar

Høres ut som en hannhund som har fått lov til å markere og lukte på hver en lyktestolp, hushjørne o.l. Jeg ville latt han tisse seg ferdig til dere kommer til et gitt punkt på turen, etter det nektet han å lukte og markere hver 100 meter. Det er du som går tur med hunden, ikke motsatt! Du må være konsekvent, det kommer til å ta tid å lære bort innlært adferd. Har du problemer med å styre hunden din, så kan Gentle Leader være et hjelpemiddel, da kan du effektivt styre hodet til hunden vekk fra tisseflekkene og få han med deg videre. Dette er ikke en straffemetode, men et hjelpemiddel når man har problemer med å styre hunden sin.

 

På min hund har jeg lært inn kommandoen "En-to-tre" når han ikke vil være med, på tre skal han være ferdig å lukte og gå videre. Jeg styrer når han får lov til å lukte og tisse, og jeg bestemmer når vi skal gå videre. Jeg har ingenting til overs for hannhunder som skal gå med nesa i bakken hele turen, og tisse hver tiende meter.

 

For all del, jeg har brukt flexi den siste tiden selv fordi det ene båndet mitt gikk istykker. Men takk gud har jeg fått tak i nytt bånd nå. Flexi er ett helvete, og den dårligste oppfinnelsen noensinne. Umulig å ha kontroll når bikkja går 5 meter foran deg, og null vits med flexi hvis du har tenkt å alltid ha den låst på det korteste.

Flexibånd kan være greit å ha på plasser hvor hunden ikke kan gå løs, som en ekstra sikkerhet, samt i båndtvangtiden. Jeg mener man skal ha en relativt lydig hund som man uten store problemer kan kalle inn hvis man skal gå med flexibånd, da kan flexibånd være veldig fint å bruke.

Endret av CrizzBee
Lenke til kommentar
For all del, jeg har brukt flexi den siste tiden selv fordi det ene båndet mitt gikk istykker. Men takk gud har jeg fått tak i nytt bånd nå. Flexi er ett helvete, og den dårligste oppfinnelsen noensinne. Umulig å ha kontroll når bikkja går 5 meter foran deg, og null vits med flexi hvis du har tenkt å alltid ha den låst på det korteste.

 

Enten eller? Så hvis jeg ikke bruker bilen til å kjøre til jobb er det ikke vits å ha den liksom? Siden jeg tross alt går til jobb. Og hvis jeg nå en gang brukte bilen til å kjøre på jobb, slik at den ble nødvendig, så er det jo vanvittig farlig og risikofylt! Egentlig er det en dritdårlig oppfinnelse som ødelegger jorda!!

 

EDIT: Og hvis det ble for uklart: nyanser. Livet er ikke sort og hvitt :)

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

CrizzBee. Du forklarte akkurat det jeg mente med flere ord. Takk :D

 

Flexibånd.. tja.. Jeg kunne gjerne tenkte meg det når vi er på langtur osv. Jeg går med et langt tau, og det kan bli litt mye surr noen ganger :p Med flexien har jeg mere kontroll på tauet.

Men det tauet er ikke noe særlig for å lære hunden å i bånd. Og det er heller ikke noe for hunden til trådstarter feks.

 

Flexi er kjekt for lydige hunder :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...