Gå til innhold

[Løst]"rart" nettverksproblem i vista

ap3

Anbefalte innlegg

Jeg la for litt siden inn Vista x64 på hovedmaskinen min etter å ha brukt xp i mange år. Problemet er ustabil nettverksytelse ved kopiering i lan'et, jeg er ganske avhengig av dette da jeg kjører en linux filserver med nesten alt jeg har av filer. Det er også noe av grunnen til at jeg har ventet såpass lenge med å gå over til vista, men jeg hadde håpet det hadde blitt bedre nå :)

Det som skjer ved kopiering av filer fra filservern er at hastigheten er bra helt til jeg gjør noe annet på nettverket samtidig, samme hvor mye båndbredde det bruker, f. eks nettradio eller spilling over nett (Illustrert under). Filkopieringen ligger stabilt på ca. 300mbit så lenge det ikke skjer noe annet, med en gang jeg starter f.eks. nettradio dropper hastigheten ned til 100mbit.

vista_net.jpg

Jeg har testet en god del forskjellige ting nå uten å finne ut hva det er, ligner veldig på at hastigheten blir "cappa" på 100mbit av ett eller annet. Har googlet en del uten å finne svar på akuratt dette. Jeg kan også avkrefte at det er hardware relatert; jeg har en bærbar pc som også kjører vista og har akuratt samme problem, samt en pc som kjører xp uten dette problemet. Jeg har også tidligere hatt xp på denne maskinen uten dette problemet.

Håper på svar ellers må jeg tilbake til xp igjen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant det ut selv etter en del googling. Fiksen går ut på å disable en service som heter MMCSS, som prioriterer programmer som bruker lyd og video ved å cappe cpu og nettverksbruk til andre ting. Dette gjelder blandt annet msn(?) og winamp.

Jeg fikset dette ved å endre "DependOnService" i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Audiosrv og ta vekk MMCSS. Etter det kan du restarte windows og disable servicen. Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...